• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

BennyBaloo

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
26 Mars 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Hej,

funderar på att börja jobba på Malta. Jag har skulder hos kronofogden och inkassobolag. Någon som har någon information eller erfarenhet om att inkassobolagen lyckats driva in svenska skulder på Malta? Vad är sannolikheten för inkassobolagen att lyckas tror ni? Har ni några tips på hur jag ska undvika att inkassobolagen kontaktar mig på Malta och tar till rättsliga åtgärder?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Eftersom det är ett EU-land så är väl möjligheten för indrivning kanske lite enklare. Men oavsett det, tror du att du kommer stanna över 10 år där så skulder blir preskriberade?
 

BennyBaloo

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
26 Mars 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Nej absolut inte men då slipper jag kanske utmätning av lönen och kan betala av lånen på mina villkor med eventuella ackorduppgörelser.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Eftersom det är ett EU-land så är väl möjligheten för indrivning kanske lite enklare. Men oavsett det, tror du att du kommer stanna över 10 år där så skulder blir preskriberade?
Blir skulder preskriberade efter 10 år ?
Jag är inte så säker på det.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 521
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Eftersom det är ett EU-land så är väl möjligheten för indrivning kanske lite enklare. Men oavsett det, tror du att du kommer stanna över 10 år där så skulder blir preskriberade?
Det funkar inte sådär.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Vill du inte bli hittad får du ta jobb längre bort än Malta.
 

BennyBaloo

Aktiv medlem
Poäng: 31
Blev medlem
26 Mars 2022
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
9
Poäng
31
Du får gärna utveckla Myra. Du har inget tips på hur jag ska undvika inkassobolagen? Vill inte verka otacksam men jag önskar gärna att svaren har lite mer kött på benen.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Med digitaliseringen så är det lättare idag att nå personer man vill nå utanför Sveriges gränser. Malta är ett EU land och eu länder samarbetar.
Thailand brukar komma på tapeten när det gäller folk som inte vill bli hittade av inkasso.
Om du tar jobb i Malta så finns det risk att du får samtal och brev.
Även om du byter nummer och adress så kan du inte vara 100 på att ärenden inte blir liggandes tills du kommer tillbaka till Sverige.
Jag har fått inkassobrev fr Norge och USA, dock inte för lån men skulder. Fr USA fick jag typ 10 samtal varje vecka, lika många mejl och regelbundna pappersbrev under ett års tid.
din idé i ett annat inlägg att du vill betala i din egen takt och göra ackordsuppgörelsen betyder att dina kontaktuppgifter kommer finnas tillgängliga.
Det är mina tankar.
Lycka till!
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
887
Mottagna reaktioner
366
Poäng
497
Blir skulder preskriberade efter 10 år ?
Jag är inte så säker på det.
Skulderna preskriberas efter 10 år utan att någon gjort något. Det menas att aldrig nämna skulderna om en slags avbetalningsplan och liknade. För då startar Preskriptionstiden om på nytt med 10 år. måste ligga som det är. Inte skriva delgivning/ löneutmätning etc etc. Man behöver försvinna i 10år typ.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Skulderna preskriberas efter 10 år utan att någon gjort något. Det menas att aldrig nämna skulderna om en slags avbetalningsplan och liknade. För då startar Preskriptionstiden om på nytt med 10 år. måste ligga som det är. Inte skriva delgivning/ löneutmätning etc etc. Man behöver försvinna i 10år typ.
Jaha, det blir lite konstigt att man kan göra så men att få en skuldsanering kräver att man inte kan betala sina skulder upp mot 15 år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp