• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Mamma ledig o löneutmäting,nån?

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Löneutmätingen kan man väl ha fast man e mamma ledig? Kräver kronofogden då att man tar ut full föräldrar penning då? Dvs 7 dagar i veckan elr kan man snåla in lite på dagarna o tex ta ut 3 dagar i veckan? Nån me erfarenhet??:/
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Har läst att löneutmätningen räknas på att man tar ut 7 dagar... tyvärr. Nu har jag inte varit med om det själv bara läst mig till det
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Jag undrar lite detsamma. Dom kan väl inte "tvinga" någon ta 7 dagar?
Jag som pappa vill ju ha 2 utav dagarna?

Måste min tjej ta mammadagar överhuvudtaget? Vi klarar oss på mina dagar. Kan hon spara sina tills att hon har riktigt jobb och fram tills dess inte plocka ut någon mammapeng alls?
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Nu kan jag inte det i huvudet ska se senare om jag kan få fram om ingen annan e snabbare :)

Men tror vid föräldrar penning att KFM räknar ut på vad en full månad av föräldrar penning skulle ge

Så säg att du tar ut 20 dagar för att spara 10 på en månad vill säga 30, tror jag KFM räknar vad 30 dagar ger.

Men sen e ju fråga två.

Vad har du för utmätning idag? Förbehålls belopp som du får ha kvar?

Vad ger 30 dagar föräldrar penning kontra ditt förbehållsbelopp?

Är de lägre än förbehållsbeloppet kan ju inte KFM dra från dig, och då bör de väl inte spela om man tar 20 dagar eller 30 dagar så länge förbehållsbeloppet inte går över, men jag e säkert ute och cycklar.

Men återkommer om jag finner något eller om nån annan kanske sitter på kunskap direkt :)
 

Mats108

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
11 Juli 2017
Meddelanden
361
Mottagna reaktioner
462
Poäng
517
Verkar lite dåligt med info om detta...

Men sökte lite här i gamla trådar

Hittade detta, inget jag skrivit men kopierar

" KFM har kontaktat FK för att kontrollera vad du har för dagersättning samt hur många dagar per vecka du ta tar ut. Tar du ut 7 dagar så räknas det på det, tar du ut tex 5 dagar så räknas summan om då KFM räknar på en 7-dagarsersättning. Tex om du har en ersättning på 500 kr/dag och tar ut fem dagar per vecka så räknas det om : 500 kr *5=2500 kr. 2 500/7=357 kr/dag. De gör likadant med skatten. Alla dagersättningar måste räknas om för att det ska bli rätt så inte för mycket dras. "

Om jag förstår de rätt så räknar man ut ett dags belopp på 7 dagar som man drar

Så tar jag ut 5 dagar per vecka så räknar dem ut på 7 dagar ett dags belopp gånger 7 på de? Kanske krångligt o läsa men vet ej

Har du föräldrar penning nu? Men du får inte glömma att höra av dig till KFM heller så dem drar rätt sen vet jag inte vad de tar med handläggning.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Jag undrar lite detsamma. Dom kan väl inte "tvinga" någon ta 7 dagar?
Jag som pappa vill ju ha 2 utav dagarna?

Måste min tjej ta mammadagar överhuvudtaget? Vi klarar oss på mina dagar. Kan hon spara sina tills att hon har riktigt jobb och fram tills dess inte plocka ut någon mammapeng alls?
Dom tvingar inte, dom räknar utmätningen på att du tar 7 dagars föräldrapenning. Hon tar inte dina dagar för att hon tar 7 dagar, menar du att du ska ta ut 2 dagar och hon 5 dagar på en vecka? Annars är ju 90 dagar reserverade åt vardera förälder.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Jag undrar lite detsamma. Dom kan väl inte "tvinga" någon ta 7 dagar?
Jag som pappa vill ju ha 2 utav dagarna?

Måste min tjej ta mammadagar överhuvudtaget? Vi klarar oss på mina dagar. Kan hon spara sina tills att hon har riktigt jobb och fram tills dess inte plocka ut någon mammapeng alls?
Nej hon behöver inte ta ut mammadagar, när barnet är 1 år så ska man ta ut minst 5 dagar per vecka om man vill behålla sin SGI
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Vad betyder SGI?
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867

Precis sjukpenninggrundande inkomst. Du kan räkna ut på kassakollen exakt vad ni får ut per föräldraledig dag där. Man får 80% av sin SGI i föräldrapenning. Inte 80% av lönen som många tror, men man har även rätt till 10% föräldralön från sitt arbete eller AFA om företaget är fackligt anslutet (i nån-några mån beroende på hur länge man jobbat) många vet inte om det så kolla upp det om ni inte visste, alla pengar är välkomna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp