• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Manipulera betalning?

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Ok, men...

Vad kan straffet tänkas bli om det nu går så långt?

Är det värt risken?

Förmodligen böter om du är tidigare ostraffad. Om det är värt risken? Det måste du sätta i relation till vad en betalningsanmärkning innebär för dig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
G

Grofa

Gäst
Poäng: 0
Allt är bättre än en Betalningsanmärkning.
Jag tsr personligen hellre ett år på kåken än straffad med en anmärkning i tre år.
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Ok, men...

Vad kan straffet tänkas bli om det nu går så långt?

Är det värt risken?
Nä, låt det vara! Gjort är gjort och gör inget olagligt som du kan få ångra sen. En betalningsanmärkning finns i tre år. Men du finns mycket längre i straffregistret. Tänk när du ska söka jobb mm. Det är inte värt de. Tänjer du på en gräns kanske du får fortsätta längre o längre sen.Låt det va och ta lärdom.
 
I

Intressant

Gäst
Poäng: 0
Men är det ens möjligt för kreditupplysningsföretaget att kontakta banken för att se om betalningen verkligen är gjord? Jag tänker på saker som banksekretess m.m.

En kompis var skyldig mig pengar och sa att han överfört men när jag skulle ringa banken fick jag bara besked om att han måste själv ta fram underlaget för att jag inte kan få reda på någonting om hans överföring.

Hur ligger det till här?
 
E

EHM

Gäst
Poäng: 0
Det som skrämmer mig lite är att de kanske kollar med inkasso som då säger att 'nej, denna betalning inkom 20 dagar senare'. Då kanske de börjar luska i ifall det är så att jag ljuger. Och vid polisanmälan så kommer ju aölt uppdagas misstänker jag. För då får de väl tillgång till sånt.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
I valet mellan att stå ut med en betalningsanmärkning i 3 år eller en notering i belastningsregistret i 5 år och en dom som går att begära ut i all evighet är nog valet enkelt ändå. Även om det är pissigt med en bet anm.
 
G

Grofa

Gäst
Poäng: 0
Jag är dömd för flera brott men det som gjort mig mest deprimerad och själmordsbenägen är mina anmärkningar. Det finns inget värre, du får ingenting. Ingen bostad, inga abbonemang, ingenting. Du är inte värd vatten. Du är värd ungefär samma som ett utvecklingsstört barn är i kina. Alltså värd att ligga i en soppåse.

Att fiffla lite kommer inte göra dig dömd och finns ingen arbetsgivare aom ens skulle bry sig. Så länge du.inte är dömd för vålstäkt eller andra sjuka brott är det ingen som bryr sig.
 
G

Grofa

Gäst
Poäng: 0
Ska tillägga att jag är dömd för betydligt värre brott och aldrig fått fängelse. Samhällstjänst s värst.

Om polisen ens lägger energi på något så löjligt som det du vill göra riskerar du max ett litet minimalt bötesbelopp.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Jag skulle gissa på villkorlig dom och dagsböter. Det kan vara värt att notera att dagsböter skickas till kfm utan att passera gå om dom inte betalas, finns inga möjligheter till avbetalningsplaner.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Jag skulle gissa på villkorlig dom och dagsböter. Det kan vara värt att notera att dagsböter skickas till kfm utan att passera gå om dom inte betalas, finns inga möjligheter till avbetalningsplaner.
Och då är vi tillbaka på ruta 1 igen. Fast den här gången med både betalningsanmärkning och ett brottsregister.

För övrigt är det inte alls ovanligt idag att arbetsgivare ställer krav på att man ska ha rent brottsregister, oavsett vad det gäller för arbete.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp