• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Maria N's väg mot att bli skuldfri

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Min löneutmätning är igång.
Jag tror och hoppas att allt har hamnat hos KF nu och den totala summan landade på 595.000kr fördelat på 33 olika ärenden. Det är 100.000 mindre än vad jag hade räknat med, men mår fortfarande illa av tanken.
9 år ska detta ta enligt uträkningen på KF sida.
Jag vägrar detta. Det måste gå rejält mycket snabbare. Känns som att hela livet är förstört även fast jag var tok taggad på detta då det är en enorm sten som släppt för mig.

Jag har en del privata skulder också, på ca 60.000kr som jag måste betala av samtidigt. Dessa kommer jag prioritera.

Jag jämkar så kommer få ut 3000kr mer I månaden, detta kommer jag använda oavkortat till privata skulder. Kommer även att börja jobba extra.

Nu behöver jag de bästa tipsen på hur jag ska halvera denna tid. Vägrar 9 år.
Ska jag betala av de minsta skulderna först? Ska jag betala in extra på de med högst ränta först?
Vilket är mest effektivt?

Alla tips mottages gärna. Första dragningen görs denna månad på 11400kr..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 188
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Hej! Jag förstår att du vill kunna betala av på dina privata lån, men samtidigt hade ju dom 3000:- in till KFM per månad förkortat löneutmätningen med 1-2 år om man räknar den summan under alla åren. Tänk så när du får ett extrajobb med. Om KFM drar några tusen mer per månad så kommer det göra skillnad på åren. Kämpa, blicken högt och tro på att du klarar detta snabbare än på dom 9 åren om du gör ditt bästa. Ett steg i taget.

Har du några högkostnadslån/krediter? Isåfall har dessa ett kostnadstak men jag misstänker att man får hålla koll på det själv. Någon annan kanske kan detaljerna bättre.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Hej! Jag förstår att du vill kunna betala av på dina privata lån, men samtidigt hade ju dom 3000:- in till KFM per månad förkortat löneutmätningen med 1-2 år om man räknar den summan under alla åren. Tänk så när du får ett extrajobb med. Om KFM drar några tusen mer per månad så kommer det göra skillnad på åren. Kämpa, blicken högt och tro på att du klarar detta snabbare än på dom 9 åren om du gör ditt bästa. Ett steg i taget.

Har du några högkostnadslån/krediter? Isåfall har dessa ett kostnadstak men jag misstänker att man får hålla koll på det själv. Någon annan kanske kan detaljerna bättre.
Tack! Jag vet, men samtidigt kan jag inte förstöra för de som har lånat ut pengarna till mig. Jag tänker att dem kommer nog gå ganska snabbt om jag bara satsar hårt. Och om KF inte hittar min extra inkomst och börjar utmäta det. Jag kan betala av tex 1000kr i månaden på dem. Det är ingen akut stress just nu. Inte på det ena iaf.

Jag har jätte många högkostands lån. Jag reagerade på det föregående veckan när jag läste ett utslag. Där stog det att maxtaket nu var uppnått. Men måste man alltså hålla reda på detta själv? Hur fasen ska det gå till.

Jag tror att ca 26 av dessa 33 är krediter och högkostnadslån. Så då bör ju nästan alla omfattas av ett maxtak.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
Min löneutmätning är igång.
Jag tror och hoppas att allt har hamnat hos KF nu och den totala summan landade på 595.000kr fördelat på 33 olika ärenden. Det är 100.000 mindre än vad jag hade räknat med, men mår fortfarande illa av tanken.
9 år ska detta ta enligt uträkningen på KF sida.
Jag vägrar detta. Det måste gå rejält mycket snabbare. Känns som att hela livet är förstört även fast jag var tok taggad på detta då det är en enorm sten som släppt för mig.

Jag har en del privata skulder också, på ca 60.000kr som jag måste betala av samtidigt. Dessa kommer jag prioritera.

Jag jämkar så kommer få ut 3000kr mer I månaden, detta kommer jag använda oavkortat till privata skulder. Kommer även att börja jobba extra.

Nu behöver jag de bästa tipsen på hur jag ska halvera denna tid. Vägrar 9 år.
Ska jag betala av de minsta skulderna först? Ska jag betala in extra på de med högst ränta först?
Vilket är mest effektivt?

Alla tips mottages gärna. Första dragningen görs denna månad på 11400kr..
Varje mål påförs en grundavgift om 600 kr per passerat år.
Rikta egna inbetalningar mot den lägsta skulden, varje avslutad skuld innebär 600 kr mindre per år.
Om alla 33 skulder avslutas samtidigt har du betalat 16 500 kr per år enbart i avgifter.
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 792
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Varför försöker du inte med att ansöka skuldsanering?
Är i liknande situation som du. Ända lösningen jag kunde komma på är skuldsanering.
Eftersom att skulderna ökar och inte minskar.
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Varje mål påförs en grundavgift om 600 kr per passerat år.
Rikta egna inbetalningar mot den lägsta skulden, varje avslutad skuld innebär 600 kr mindre per år.
Om alla 33 skulder avslutas samtidigt har du betalat 16 500 kr per år enbart i avgifter.
Åh herregud. Då börjar jag med att släcka dem minsta. Ett inkassobolag har stoppat alla avgifter på skulderna (tre st) mot att jag gör extra inbetalningar till dem på deras bankgiro. De ligger dock kvar hos KF så fattar inte riktigt hur detta går till i praktiken.
Finns det något bestämt datum för när detta påförs? Alltså dem där 600kr?
 

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 040
Mottagna reaktioner
556
Poäng
597
Varför försöker du inte med att ansöka skuldsanering?
Är i liknande situation som du. Ända lösningen jag kunde komma på är skuldsanering.
Eftersom att skulderna ökar och inte minskar.
Jag tror inte jag kommer bli beviljad det i närmaste tid då jag dels har för nya lån, sen med anledning av hur skulderna uppstod.
Men jag tänkte boka in ett besök hos budget och skuldrådgivare för stt se om de har några kloka råd. Ökar skulderna konstant? Varje dag? Månad? Fattar att mina fjuttiga 11000 inte kommer hjälpa ett dugg närmsta året men sen då?
 

Maki

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 707
Blev medlem
30 Juli 2020
Meddelanden
1 792
Mottagna reaktioner
791
Poäng
707
Jag tror inte jag kommer bli beviljad det i närmaste tid då jag dels har för nya lån, sen med anledning av hur skulderna uppstod.
Men jag tänkte boka in ett besök hos budget och skuldrådgivare för stt se om de har några kloka råd. Ökar skulderna konstant? Varje dag? Månad? Fattar att mina fjuttiga 11000 inte kommer hjälpa ett dugg närmsta året men sen då?
Hur gammal är din nyaste skuld?
Jag ansökte om skuldsanering i slutet av januari helt själv på deras hemsida. Fick samtal denna vecka där jag var helt ärlig och förklarade som det var. Mina skulder uppstod pga spel och lite annat. De flesta skulder är 2020-2022. Den nyaste skulden är från i juni 2022. Jag trodde att de skulle få avslag direkt men 1 timme efter samtalet fick jag beslut om inledande av skuldsanering. Det betyder inte att jag får skuldsanering men ändå kanske bra att det finns lite hopp. Blir det avslag så vet jag inte vad jag ska göra. Men kanske försöka igen efter ca 1 år eller några månader.

Jag har ungefär 500k skulder och allt är släppt till KFM. Har haft löneutmätning i 2-3 månader och skulderna har bara ökat. De ökar varje dag. Så ser inte hur jag kommer bli skuldfri om det bara försätter så. Löneutmätningen 11-14000 beroende på hur mycket lön jag får.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 188
Mottagna reaktioner
713
Poäng
677
Varje mål påförs en grundavgift om 600 kr per passerat år.
Rikta egna inbetalningar mot den lägsta skulden, varje avslutad skuld innebär 600 kr mindre per år.
Om alla 33 skulder avslutas samtidigt har du betalat 16 500 kr per år enbart i avgifter.
Och det är väl ca 148 000:- på 9 år bara i avgifter...galet!
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
Åh herregud. Då börjar jag med att släcka dem minsta. Ett inkassobolag har stoppat alla avgifter på skulderna (tre st) mot att jag gör extra inbetalningar till dem på deras bankgiro. De ligger dock kvar hos KF så fattar inte riktigt hur detta går till i praktiken.
Finns det något bestämt datum för när detta påförs? Alltså dem där 600kr?
Var tolfte månad, så det beror ju på när skulden inkom för verkställighet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp