• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Mat-Budget-Recept-Tips

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Jag jobbar med mat och vi får inte sällan hem svinn alltså sådant som annars skulle kastats. Det är det som räddat mig de flesta månader. Känner man någon som jobbar med mat dkanske de kan fixa fram lite rester några dagar i veckan åt en. Det pågår väldigt mycket matsvinn hos restaurangerna nu särskilt under Corona. Även ris, potatis och röda linser/,bönor är bra att ha hemma och billigt. Har ju katter också så det tillkommer ju kostnader för mig varje månad ändå. Hade jag inte haft dem hade jag nog varit inlagd på något behandlingshem för självskadebeteende och depressioner. Dem räddar mig verkligen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Vi är 2 vuxna 6 barn,( tonåringar) 1 hund och 1 katt
Storhandlar på Willys 1 ggr/ månad , köper ca 30 middagar då, sen varje vecka kollar jag vad som finns i frys/kyl och gör middagar efter det..
på helger blir det alltid lättare lagad lunch och middag , söndagar brukar vi äta veckans rester som lunch och sen middag.
( vet många omkring mig som inte gör lunch, utan bara ett lagat mål/dag .. )
vi lägger ca 10-12000 då vid det tillfället .. tacka Gudarna för online shopping
Sen handlar vi mjölk, frukt varje vecka .. så Max 13000kr i månaden lägger vi.. då ingår hundmat/kattmat m.m tycker det är en rimlig summa ändå.
lagar mycket mat från grunden, bakar bröd..
denna vecka blir det bla
Laxpasta i spenatsås, köpepizza , köttfärslimpa potatis, baconlindad kyckling och klyftpotatis .. så himla ”billig” mat äter vi ändå inte trots löneutmätningen...

Wow det var ett stort hushåll :) tycker ändå att 13000 är väldigt bra för en så stor familj med husdjur. Jag gör nog lite som er där, köper på mig massa middagar och sen inventerar eftersom i kyl och frys.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 542
Mottagna reaktioner
1 086
Poäng
867
Jag jobbar med mat och vi får inte sällan hem svinn alltså sådant som annars skulle kastats. Det är det som räddat mig de flesta månader. Känner man någon som jobbar med mat dkanske de kan fixa fram lite rester några dagar i veckan åt en. Det pågår väldigt mycket matsvinn hos restaurangerna nu särskilt under Corona. Även ris, potatis och röda linser/,bönor är bra att ha hemma och billigt. Har ju katter också så det tillkommer ju kostnader för mig varje månad ändå. Hade jag inte haft dem hade jag nog varit inlagd på något behandlingshem för självskadebeteende och depressioner. Dem räddar mig verkligen.
Sån bra arbetsförmån att kunna ta med sig matsvinnet hem. Vet att många restauranger inte får ge bort resterna.. har själv vänner i branschen som ville ge till hemlösa men det var blankt nej :(
Katter är bra. Har själv en pojke på 11 år <3
 

Angela

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
28 Juni 2019
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
121
Poäng
297
Vilken trevlig tråd! Ser att den inte är helt ny men tycker mycket om tanken att utbyta matrelaterade tips och tankar så skriver likväl.

Mat (och även dryck, i bemärkelsen vin) är stora intressen hos mig och är något jag lagt vansinniga summor pengar på genom åren. Gissningsvis 6-7 000 i månaden för en vuxen och en katt, därtill restaurangbesök, aw och hämtsushi några gånger per månad.

Har inte kommit igång med mitt nya matliv riktigt än då jag inte haft någon aptit senaste månaderna men tänker nu sluta leva på popcorn och ägg och ska göra min första veckohandling till helgen:)

Min tanke är att försöka att inte kompromissa alltför mycket med kvalitén utan istället planera bättre, äta enkelt men gott och näringsrikt helt enkelt. Jag är tex vansinnigt förtjust i pasta bianca och gillar att ha bitar av lax i den. Tänket nu är att fortsatt köpa kvalitativ spaghetti då några kronor extra där gör så stor skillnad men fimpa laxen helt 9 gånger utav 10 för att den tionde fortsatt unna mig salmalax alt en god bit varmrökt från fiskdisken. Tänker att det borde vara både ekonomiskare och bättre för kropp och själ att undvika "halvdyra" saker i det dagliga för att istället köpa något man verkligen njuter av ibland?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp