Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Maximera sparade föräldradagar – tips för uttag vid röda dagar?

Hej!

Såg att jag har 40 dagar sparat på sjukpenning nivå. Tar inte av dessa då jag har ett flexibelt jobb och kan vabba eller vara ledig en heldag och sen jobba ihop det på kväller eller liknande.

Min fråga är för att maximera inkomst och om det går att ta ut dagarna effektivt och smart så att jag inte behöver ta föräldraledigt på vanlig dag.
Tänker en röd dag som kommande vecka 29/5. Tar jag den torsdagen så måste jag exempelvis ta fredagen men kan jag också ta lör & sön då?

Kom med era tips, dumt dagarna fryser inne men vill inte bli allt för lidande ekonomiskt för att ta ut dom, när jag har så flexibelt arbete.

Tycker de har blitt svårare o krångligare sen de nya reglerna som kom 1:a april. Så bäst ör nog att ringa och fråga FK typ.

”Den 1 april 2025 ändrades möjligheten för hur du kan få föräldrapenning på helger eller andra dagar du inte skulle ha jobbat.

Om du vill ta ut föräldrapenning för dagar du inte skulle ha jobbat, så måste du ta ut föräldrapenning i minst samma omfattning en dag direkt före eller efter de dagar du inte skulle ha jobbat. Detta gäller även för föräldrapenning på helgdagar mitt i veckan, om du inte skulle ha jobbat då.
Du som till exempel jobbar måndag till fredag, och vill ta ut föräldrapenning på lördag eller söndag måste också ta ut föräldrapenning i minst samma omfattning på fredag eller måndag.”

Så fredag + lördag + söndag om man vill ta lördag+söndag men visst fan var det så innan med?

Jag fick nämligen återkrav just på grund av att jag tog massa lördagar+söndagar utan att ta måndag/fredag.

Men kan jag vara ledig 1 dag i veckan och lör & sön? Står minst samma omfattning och måste jag då ta tors och fre för att vara ledig i helgen?

Så fredag + lördag + söndag om man vill ta lördag+söndag men visst fan var det så innan med?

Jag fick nämligen återkrav just på grund av att jag tog massa lördagar+söndagar utan att ta måndag/fredag.
De var så tidigare också, men då kunde du tex vara ledig även fredagen men ta FL på den dagen. Nu måste man ha ett planerat arbetspass fredag för att kunna ta lördag - söndag.

Men kan jag vara ledig 1 dag i veckan och lör & sön? Står minst samma omfattning och måste jag då ta tors och fre för att vara ledig i helgen?
Du måste ta den dagen i anslutning till helgen, alltså fredagen eller måndagen om du jobbar mån - fre. Du kan inte ta en onsdag, och sen lördag söndag.

jobbar du skift och är ledig ons - tors och vill ta FL måste du ta antingen tisdagen eller torsdagen i samma omfattning, alltså 25-50-75-100 % ledigt, utifrån hur du jobbar.

Finns det några regler att förhålla sig till om man har förstroende arbetstid?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp