• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Medboendes ekonomi -påverkar den min hyresrättsansökan?

Emiliana

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
31 Mars 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Jag har googlat i oändlighet de senaste dagarna i jakt på svar. Det här kändes som det mest lämpliga forumet så tänkte kolla om någon har en erfarenhet kring att få en hyresrätt med en medboende som har (ganska många) betalningsanmärkningar. Lång historia kort gick några räkningar till kronofogden 2019/2020, när utmätningsförsöket skulle göras betalade min medboende av alla skulder som hamnat hos kronofogden så han har aldrig haft ett skuldkonto där. Dock är sista anmärkningen bara 1 år gammal nu. Jag har nu blivit föreslagen som hyresgäst för en nyproduktion och jag uppfyller alla inkomstkrav själv och har inga anmärkningar i bagaget men ändå tog de en upplysning på honom och skickade till hyresvärden. Detta för att vi är gifta och han är min medboende. Handläggaren på bostadskön sa att hans anmärkningar inte påverkar inkomstprövningen då jag är huvudsökande.
Min fråga i allt detta svamlande är varför skickade de en kreditupplysning på honom då? Om inte det spelar någon roll?
Han har ju som sagt aldrig haft en aktiv skuld hos KFM då allt betalades direkt men det är rätt många anmärkningar. Är nu orolig att hyresvärden ska neka oss hyresrätten trots bostadsförmedlingen ”godkänt” mig. Har någon erfarenheter?
Vi har för övrigt en sammanlagd årsinkomst på över 1 miljon men vet inte hur mycket det ens påverkar när man har 10+ anmärkningar.
Berätta gärna så jag vet vad jag kan förvänta mig. Tack :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lavendel

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
29 December 2016
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
60
Poäng
197
Jag tänker att du skriver ju att du uppfyller alla inkomstkrav själv och har ju själv inga betalningsanmärkningar så då kan ju du hyra själv i vilket fall som helst . Vi bor där det är noll tolerans mot betalningsanmärkningar och skulder hos KF, men jag hyr lägenheten själv . Min man har skuldsanering. Blandade aldrig in min man i själva ansökan . Eftersom jag uppfyllde inkomstkravet själv . Det är i allafall men min erfarenhet. Hoppas ni får lägenheten !
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Folk får ju bostäder med skuldsanering och löneutmätning och trots att man blivit avhyst flera gånger så det är väl på vanligt godtycke det går på antar jag
 

AlN

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
2 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!
Jag har googlat i oändlighet de senaste dagarna i jakt på svar. Det här kändes som det mest lämpliga forumet så tänkte kolla om någon har en erfarenhet kring att få en hyresrätt med en medboende som har (ganska många) betalningsanmärkningar. Lång historia kort gick några räkningar till kronofogden 2019/2020, när utmätningsförsöket skulle göras betalade min medboende av alla skulder som hamnat hos kronofogden så han har aldrig haft ett skuldkonto där. Dock är sista anmärkningen bara 1 år gammal nu. Jag har nu blivit föreslagen som hyresgäst för en nyproduktion och jag uppfyller alla inkomstkrav själv och har inga anmärkningar i bagaget men ändå tog de en upplysning på honom och skickade till hyresvärden. Detta för att vi är gifta och han är min medboende. Handläggaren på bostadskön sa att hans anmärkningar inte påverkar inkomstprövningen då jag är huvudsökande.
Min fråga i allt detta svamlande är varför skickade de en kreditupplysning på honom då? Om inte det spelar någon roll?
Han har ju som sagt aldrig haft en aktiv skuld hos KFM då allt betalades direkt men det är rätt många anmärkningar. Är nu orolig att hyresvärden ska neka oss hyresrätten trots bostadsförmedlingen ”godkänt” mig. Har någon erfarenheter?
Vi har för övrigt en sammanlagd årsinkomst på över 1 miljon men vet inte hur mycket det ens påverkar när man har 10+ anmärkningar.
Berätta gärna så jag vet vad jag kan förvänta mig. Tack :)
Hej, hur gick det?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
272
Poäng
447
Borde ha gått bra eftersom hon uppfyllde kravet själv men vi har avtalsfrihet i Sverige så enda jag kan komma på är att hon kan ha blivit nekad eftersom hennes ekonomi kan påverkas negativt av makens skulder.I sådant fall skulle det kunna va befogat från hyresvärden att neka ett hyresavtal.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp