• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Medel fr fonder/stiftelser- utmätning?

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
300
Poäng
447
Ungefär så, ett separat konto, ett separat kuvert eller liknande.
Ganska säker på att det man omsätter pengarna till går utmäta. Om man tex köper en rolex för pengarna kan rolexen utmätas.

I praktiken kommer pengarna utmätas om man ser dom, men är allt i sin ordning kommer utmätningen rättas
Så om jag flyttar över pengarna jag fått fr en fond till ett separat konto o kallar kontot ”Utbetalda fondmedel” så får de inte mätas ut men mäts de ut så får jag tillbaka dem?. Med ”allt i sin ordning” innebär att man kan se att pengar fr en stiftelse inkommit o att jag sparat hela el delar av dessa på separat konto? En sista fråga då: finns det nån övre gräns för sparade fondmedel?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 822
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
Eller ser Kf ens fondsparande?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Så om jag flyttar över pengarna jag fått fr en fond till ett separat konto o kallar kontot ”Utbetalda fondmedel” så får de inte mätas ut men mäts de ut så får jag tillbaka dem?. Med ”allt i sin ordning” innebär att man kan se att pengar fr en stiftelse inkommit o att jag sparat hela el delar av dessa på separat konto? En sista fråga då: finns det nån övre gräns för sparade fondmedel?
Jag tänker att söker man en fond så är det för att man har det svårt ekonomiskt så fondsparande är väl kanske inte det första man tänker.
Jag kan dock ha fel.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
300
Poäng
447
Eller ser Kf ens fondsparande?
Detta är inget fondsparande i den bemärkelsen. Det finns stiftelser o fonder som man kan söka pengar ur. Dessa pengar (om man beviljas) betalas ut till ens bank-konto. Jag flyttar sedan pengarna till ett separat konto, kontot döper jag för enkelhetens skull till Stiftelse/fondmedel.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
Detta är inget fondsparande i den bemärkelsen. Det finns stiftelser o fonder som man kan söka pengar ur. Dessa pengar (om man beviljas) betalas ut till ens bank-konto. Jag flyttar sedan pengarna till ett separat konto, kontot döper jag för enkelhetens skull till Stiftelse/fondmedel.
Bra val.
Hur mycket rör det sig om ?
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
300
Poäng
447
Jag tänker att söker man en fond så är det för att man har det svårt ekonomiskt så fondsparande är väl kanske inte det första man tänker.
Jag kan dock ha fel.
I mitt fall absolut - stigande kostnader el mat o ingen ändring i förbehållsbeloppet så hjälper de extra kronorna fr ev stiftelse. Frågan är hur man då får behålla dem men det får man uppenbarligen via separat konto.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 625
Mottagna reaktioner
6 206
Poäng
4 147
I mitt fall absolut - stigande kostnader el mat o ingen ändring i förbehållsbeloppet så hjälper de extra kronorna fr ev stiftelse. Frågan är hur man då får behålla dem men det får man uppenbarligen via separat konto.
Ja det verkar så.
Ja de höga priserna är verkligen oroande.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 822
Mottagna reaktioner
7 205
Poäng
4 807
:)Detta är inget fondsparande i den bemärkelsen. Det finns stiftelser o fonder som man kan söka pengar ur. Dessa pengar (om man beviljas) betalas ut till ens bank-konto. Jag flyttar sedan pengarna till ett separat konto, kontot döper jag för enkelhetens skull till Stiftelse/fondmedel.
Ja jag förstod det. Bra gjort
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp