• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Medianinkomst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det är faktiskt det jag kämpar för oxå,jag tänker absolut inte vara här och ” trampa” på mina ca 300 000kr om året..Hur det ska gå till vet jag inte riktigt än men bara det att jag aldrig mer tänker spela gör att jag känner mej rik fastän skulderna på 800 000kr finns. Jag känner en fam vars mannen är en framgångsrik affärsman som började på noll och hade miljonskuld hos KF på 70-80 talet,han har idag företag som går bra och han sa till mig ” detta fixar du”

Amen to that... :)
...och om man läser enkom rubriken på detta, som kom ut på Sydsvenskan.se idag, så känn Dig otroligt lyckligt lottad, som har klarat Dig "så bra" likväl... :oops::rolleyes:

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-...um=sydsvenskan&utm_source=fb&utm_campaign=bfr
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Killgissa :D Dummaste jag har hört.

Och att försvara med att det är ett vedertaget begrepp är ungefär lika korkat som när folk försvarar sina åsikter med att Zara Larsson och Peter Jihde också tycker som dem.

Skrivet fjärde januari 1984.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Killgissa :D Dummaste jag har hört.

Och att försvara med att det är ett vedertaget begrepp är ungefär lika korkat som när folk försvarar sina åsikter med att Zara Larsson och Peter Jihde också tycker som dem.

Skrivet fjärde januari 1984.
Hahahahaha håller fan med här
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Riktig galet är nog att din skuldsättning kom när du hade RIKTIGT DÅLIG LÖN och nu tjänar 1mkr/år och du fortfarande sitter i skuldfällan? Men lite undrandes här Lize, hur mycket kan man sitta i skuld när man har RIKTIG DÅLIG LÖN som inte ens 1mkr/år rädda? Och snälla, hur mycket du än undviker frågan, kommer inte det faktum att du blev och förblir förbannad som faktiskt den ända, försvinna. Är det för att du kände dig träffad eller är du alltid så arg i dina svar? Mvh
Jag är mest irriterad över att du är så faktaresistent. Jag känner mej inte träffad alls, är numera helt skuldfri, men jag kan beskriva för dej hur det kan gå till att bli överskuldsatt trots att jag numera har en behaglig inkomst:
  • 1991 gick jag genom en skilsmässa där jag dumt nog stod ensam på lån för en fastighet. Det var under den stora finanskrisen då bostäder sjönk i värde med 30 - 40% på kort tid och bostadsräntorna låg på 17%, där drog jag på mej en rejäl skuld när fastigheten var tvungen att säljas. Dessutom blev återbetalningen på ränteavdraget sänkt från 50% till 30%.
  • Räntorna har inte alltid legat på nuvarande låga nivå och jag har aldrig riktigt kommit in i matchen för att få dagens låga räntor.
  • Om inkomsten hade dramatiskt ökat från en dag till en annan så hade det inte varit något problem, men den har ökat utspritt över 20 år, så varje löneökning har gått till att mest betala räntor.
  • Det har inte alltid varit lika lätt som idag att få stora blancolån med bra ränta, förut låg beloppen på ca 200 tkr, dessutom har det inte gått att få lån för min del ens för 50% av inkomsten. Numera verkar det vara så att man kan få lån som överstiger både låga och mellanstora inkomster, vilket om jag får spekulera lite gör att denna grupp på sikt kommer att få problem med överskuldsättning.
  • När väl skulderna går till inkasso så stiger räntan, från redan höga nivåer till helt ohållbara, orkar man då inte med avbetalningsplanerna utan blir tvungen som i mitt fall att släppa till KFM, så stiger skulderna raskt eftersom många långivare/inkassoföretag medvetet väntar med att verkställa utmätningen.
  • Med den erfarenhet jag har idag, så skulle jag släppt allt redan 1991 till KFM medan jag fortfarande tjänande dåligt, det har kostat mej miljoner i räntor under dessa år, men jag är uppfostrad till att klara mej själv till dumhetens gräns, trodde ärligt att jag skulle kunna jobba mej ur det här.
Till skillnad från dej, så ser jag inte ner på skuldsatta människor oavsett hög eller låg lön eller andra livsval, det jag tagit med mej från mina egna erfarenheter är att vara ödmjuk inför andra medmänniskors problem, vad de än månde vara.
 

Gnetaren

Kunnig medlem
Poäng: 347
Blev medlem
9 Augusti 2018
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
177
Poäng
347
Vad har du för belägg att medianinkomsten på forumet är 520 tkr/år? Killgissar du bara? För övrigt så är det väl rikstäckande inkomststatistik i förhållande till skuldsättning vore ett mer lämpligt underlag för din tes...
Absolut inget belägg alls annat än att jag upplever att varje gång jag läser ett inlägg av någon som uppger sin inkomst så ligger inkomsten alltid väldigt högt. Men andra ord: En subjektiv upplevelse.
KPML (r) är förkortning för: Kommunistiska partiet Marxister Leninister. (r) betyder att de är för revolution (alltså inga demokrater)

sedan vad KMPL(r) har med detta att göra förstår jag inte.
Tja, Om vi omfördelar förhållandena i fabriken så att arbetaren bestämmer över den egna produktionen så hamnar vi (jag) väl där någonstans... (närmare Lenin än Marx faktiskt, men det gäller ju för KPML(r) också...

Jag gör alltså en subjektiv observation och drar ett enkelt logiskt resonemang och hamnar... hos KPML(r);-)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Killgissa :D Dummaste jag har hört.

Och att försvara med att det är ett vedertaget begrepp är ungefär lika korkat som när folk försvarar sina åsikter med att Zara Larsson och Peter Jihde också tycker som dem.

Skrivet fjärde januari 1984.
Står i varje fall med på Språkrådets lista över nya ord/begrepp som tillkommit under 2017.
 

OfferKofta

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 November 2018
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
12
Poäng
41
Till skillnad från dej, så ser jag inte ner på skuldsatta människor oavsett hög eller låg lön eller andra livsval, det jag tagit med mej från mina egna erfarenheter är att vara ödmjuk inför andra medmänniskors problem, vad de än månde vara.
Nej det är där du har fel Lize. Jag ser inte ner på verken skuldsatta eller andra människor. Och du är knappast ödmjuk Lize, jag har följt forumet ett tag och jag har flertal gånger sett dig vara nedlåtande mot andra Lize... inte du som också nämnt att du är rik eller dina vänner är rika eller liknande om jag inte tar fel:) sååå Lize kan det vara så att du "numera" ser ner på skuldsatta för att du är ju rik och tjänar 1mkr/år och är även skuldfri, Lize? Kan det?
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Nej det är där du har fel Lize. Jag ser inte ner på verken skuldsatta eller andra människor. Och du är knappast ödmjuk Lize, jag har följt forumet ett tag och jag har flertal gånger sett dig vara nedlåtande mot andra Lize... inte du som också nämnt att du är rik eller dina vänner är rika eller liknande om jag inte tar fel:) sååå Lize kan det vara så att du "numera" ser ner på skuldsatta för att du är ju rik och tjänar 1mkr/år och är även skuldfri, Lize? Kan det?

Jag kan nog intyga om det precis motsatta. En person som alltid ger bra och ärliga råd som stunden ofta kräver.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Nej det är där du har fel Lize. Jag ser inte ner på verken skuldsatta eller andra människor. Och du är knappast ödmjuk Lize, jag har följt forumet ett tag och jag har flertal gånger sett dig vara nedlåtande mot andra Lize... inte du som också nämnt att du är rik eller dina vänner är rika eller liknande om jag inte tar fel:) sååå Lize kan det vara så att du "numera" ser ner på skuldsatta för att du är ju rik och tjänar 1mkr/år och är även skuldfri, Lize? Kan det?

Usch och fy skäms sicket sunket inlägg... Nog för att jag vet att Lize kan föra sin egen talan, men jag vill endå å de bestämdaste hävda att Du har fel...
Om det är någon som kanske sitter och "skryter" om att ha rika vänner och familjemedlemmar, så är det nog jag... Vi har inte våra föräldrar i livet längre, men mina tre syskon är alla oerhört högutbildade och med mycket hög levnadsnivå... och många av mina vänner är likaså... Jag är själv både utbildad och med bra arbete, men har likväl alltid haft svårt för att hålla i "mina stackars slantar". Till skillnad från familjemedlemmar samt vänner... så här snackar vi om att vara det "svarta fåret"... :)
Lize har mig veterligen bara fört oerhört konstruktiva och informativa diskussioner här ! Har man en gång varit nere i skiten, men lyckats vända skutan, så glömmer man ALDRIG var man en gång har varit...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Jag tror dock att höginkomsttagare är vana vid att ha pengar, unna sig saker osv. Detta kan bli ett problem vid sänkt inkomst vid tex sjukdom, arbetslöshet mm. Detta kanske leder till skuldsättning för att kunna fortsätta samma livsstil.
En tanke...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp