- Meddelanden
- 307
- Mottagna reaktioner
- 10
- Poäng
- 62
Ja, det får du. Om jag inte minns fel är det 30% av underskottet upp till 100000:- och det som är över det är 25% eller något (osäker på en procentsatsen). En bekant hade 180 000 i underskott ifjol och fick tillbaka 57 000:-. Tyvärr innebär ju det också att det blir svårare att få div lån men en fin skatteåterbäring blir det.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Tack för dina svar Smeesan
Jag har en del lån så man betalar ju en massa räntor.
Det får man också tillbaks på ju.
Alla krediter, smslån, blancolån man betalar ränta på liksom inte sant?
Har som sagt även underskott av kapital på 160.000kr.
Eller är det samma sak?
Jag har en del lån så man betalar ju en massa räntor.
Det får man också tillbaks på ju.
Alla krediter, smslån, blancolån man betalar ränta på liksom inte sant?
Har som sagt även underskott av kapital på 160.000kr.
Eller är det samma sak?
- Meddelanden
- 515
- Mottagna reaktioner
- 14
- Poäng
- 82
Nej. Underskott av kapital är inget positivt
O
Oregistrerade
Gäst
Poäng: 0
Intressant.
Vad menas med det?
Hut kan jag få 3500kr mer i månaden?![]()
Berätta mer![]()
Istället fört att du får tillbaka ditt underskott av kapital i form av skatteåterbäring i juni. Så begär du jämkning så får du det uppdelat på årets alla månader i och med att du skattar mindre så får du ut mer i lön varje månad.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Ahaaaa bra ju! Eller?
Jag jobbar på ett litet företag med cirka 15 anställda o min chef sköter lönerna o så.
Jag vill inte att han ska få veta att jag har massa skitlån och drf jämkar.
Eller kan det döljas?
Jag jobbar på ett litet företag med cirka 15 anställda o min chef sköter lönerna o så.
Eller kan det döljas?
O
Oregistrerade
Gäst
Ahaaaa bra ju! Eller?
Eller kan det döljas?
Jämkning begär du hos Skatteverket sen får du ett besked från dem som lämnas till chefen som gör lönerna och i det står bara hur mycket i pengar eller procent hur mycket din skatt ska minskas med varje månad. Frågar han så såg bara att du vill ha lite mer varje månad istället för skatteåterbäring i juni men jag tror inte han frågar jämkning är vanligt förekommande.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Ok det skall jag göra.
Jag pendlar till o från jobbet varje dag.
Cirka 12 mil tur o retur varje dag.
Skall det också uppges när jag begär jämkning?
För anledningen till att jag får tillbaks på skatten i juni varje år är ju all ränta jag betalar på olika lån plus mina resor till o från jobbet.
Jag pendlar till o från jobbet varje dag.
Cirka 12 mil tur o retur varje dag.
Skall det också uppges när jag begär jämkning?
För anledningen till att jag får tillbaks på skatten i juni varje år är ju all ränta jag betalar på olika lån plus mina resor till o från jobbet.
Du kan begära jämkning via skatteverkets hemsida, tror du måste logga in med bankid eller liknande, där fyller du i din årsinkomst, reser du vill jämka för och även hur mkt underskott du räknar med att få.
Du kan ju även välja att ange mindre underskott än du har, tex 100 000, så blir jämkningen mindre om du inte vill vissa all jämkning för din chef och då får du tillbaks en del efter deklaration precis som nu. Finns även ett räkneprogram på sidan som man kan laborera med olika värden för att se hur mkt skatt man skall betala.
Du kan ju även välja att ange mindre underskott än du har, tex 100 000, så blir jämkningen mindre om du inte vill vissa all jämkning för din chef och då får du tillbaks en del efter deklaration precis som nu. Finns även ett räkneprogram på sidan som man kan laborera med olika värden för att se hur mkt skatt man skall betala.
Aha åh fan!
Visste inget av detta, tack för ditt svar!![]()
Men jag har mailat skatteverket nu så dom borde kanske se hur mycket jag skall ange?
Dom kan nog föreslå en jämkning baserat på din förra deklaration.
Annars får du fylle i en blankett och posta till dom går också.
O
Oregistrerade
Gäst
underskott
Hur får jag reda på mitt underskott? Jag kan ju än så länge bara se det jag hade sist?
Hur får jag reda på mitt underskott? Jag kan ju än så länge bara se det jag hade sist?
O
Oregistrerade
Gäst
hur
Hur kan man då så mycket som 160.000kr? Jag har betalat massa ränta och jag tror jag har max 40k
Hur kan man då så mycket som 160.000kr? Jag har betalat massa ränta och jag tror jag har max 40k
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Du får göra en uppskattning, kommer du betala ungefär samma belopp i år, eller har du fler lån?
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Fast det handlar ju om hur mycket lån du har i jämförelse vad du har för inkomst.
Har du inkomst på 500.000kr per år och lån på 750.000kr, så har du ett underskott på 250.000
Fast det handlar ju om hur mycket lån du har i jämförelse vad du har för inkomst.
Har du inkomst på 500.000kr per år och lån på 750.000kr, så har du ett underskott på 250.000
Underskottet är samma som alla räntor du betalar på ett år men kan också vara minus på aktieinvesteringar och finns även en del andra saker som kan ge underskott.
Räknat baklänges så 100 000 i underskott och om man har lån med en ränta på 10 % så innebär det att man har en skuld på 1 miljon.
Har man tex ett bolån på 2 miljoner så är det 60 000 i underskott med 3 % ränta och om man utöver det har ngra kreditkort o några blancolån så blir snart underskottet en bra bit över 100 000.
O
Oregistrerade
Gäst
Eftersom vi diskuterar underskott av kapital i denna tråd så undrar jag om ni fått kontrolluppgifter på era smslån ? Jag har endast fått ett fåtal från Folkia, Easycredit och Trustbuddy saknar bla Nanokredit, Nanoflex Ferratum med flera.Vilka har ni fått ifrån?
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
När man loggar in på e-tjänsten så skall man ange ränteutgifter.
Vart ser jag dem??
Vilken e-tjänst menar du?
I grunden måste man själv hålla reda på vilka man betalar ränta till under året. Man kan inte lita på att alla skickar årsbesked på detta även om dom flesta gör det. Så skall man räkna ihop sina ränteutgifter får man ta fram de fakturor och låneavier man har o räkna ihop sina ränteutgifter för hela året. För jämkningsansökan kan man ju uppskatta lite med sista deklarationen man gjorde som hjälp och lägga till eller dra ifrån om man inte har samma lån längre.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Vilken e-tjänst menar du?
e-tjänsten för jämkning
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
e-tjänsten för jämkning
Ok, då ska du fylla i det du tror att dina ränteutgifter kommer att vara under hela 2014 i ruta 34. Det finns alltså ingen beräkning i förväg från Skattemyndigheten. Om du yrkar på för mycket avdrag mot vad du har så kommer du att få betala in skatt nästa år, så ligg lite i underkant i din bedömning.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Jag skall tydligen fylla i inkomster av tjänst hittills under året...
Nu är det ju mitten av februari år 2014, så hur fasen skall jag tänka?
Sen står även Inkomster resten av året som avser tiden feb-dec.
Jag tjänade 251.018 kronor förra året (2013) och avdragen skatt var då 58.028 kronor.
Jag har underskott av kapital på 158.000kr och jag pendlar 14 mil per dag tur och retur.
Jag tjänade 251.018 kronor förra året (2013) och avdragen skatt var då 58.028 kronor.
Jag har underskott av kapital på 158.000kr och jag pendlar 14 mil per dag tur och retur.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Jag skall tydligen fylla i inkomster av tjänst hittills under året...
Ange det som står i lönebeskedet för januari som det du hittills tjänat/skattat för, och därefter vad du beräknas tjäna de kommande 11 månaderna (månadslönen ggr 11).
Jag vill dessutom påpeka att det inte stämmer som du skrev ovan:
Oyster sa:Har du inkomst på 500.000kr per år och lån på 750.000kr, så har du ett underskott på 250.000
Det är inte hur man räknar ut ett underskott av kapital, så ange absolut inte 158000 om det är så du räknat!
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
jto har helt rätt ovan:
Det är alltså den ränta du betalat under året som är avdragsgill (vilket i sin tur innebär att man får tillbaka 30% av den). Kommer du betala 36000kr i ränta under 2014 är det den summan du ska ange, vilket innebär att du jämkar 12000kr, eller 1000kr/mån.
Underskottet är samma som alla räntor du betalar på ett år men kan också vara minus på aktieinvesteringar...
Det är alltså den ränta du betalat under året som är avdragsgill (vilket i sin tur innebär att man får tillbaka 30% av den). Kommer du betala 36000kr i ränta under 2014 är det den summan du ska ange, vilket innebär att du jämkar 12000kr, eller 1000kr/mån.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Men, skall inte förra årets uppgifter om vad jag tjänat 2013 alltså räknas med alls? Bara lönen nu i januari samt vad jag kommer tjäna kommande 11 månader eller? Känns ju fel. Eller?
Dessutom räntan då? Vad skulle jag göra med den?
Kanske krånglar till det för mig själv?
Om jag begär jämkningen nu i februari, kommer jag få tillbaks mycket på skatten i juni ändå och det är juni nästa år som jag inte får tillbaks då eller?
Eller hur funkar det?
Om jag begär jämkningen nu i februari, kommer jag få tillbaks mycket på skatten i juni ändå och det är juni nästa år som jag inte får tillbaks då eller?
Eller hur funkar det?
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Men, skall inte förra årets uppgifter om vad jag tjänat 2013 alltså räknas med alls? Bara lönen nu i januari samt vad jag kommer tjäna kommande 11 månader eller? Känns ju fel. Eller?
Eller hur funkar det?
Så är det. Du ska ju jämka för den skatt som ska betalas under det här året, alltså måste du uppskatta vad du kommer tjäna och få för underskott av kapital. Det är alltså en "skattesänkning" varje månad som jämkning innebär. I utbyte får du inte någon återbäring för detta nästa år. I sommar kommer du få avdrag för underskottet på 158000 som du hade 2013.
Kommer du ha samma underskott 2014? Det är ditt uppskattade underskott för 2014 som gäller här - och var hellre försiktig med summan än generös, eftersom du annars kan åka på en jobbig skattesmäll nästa år.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
du e grym på detta
Okej, dvs att jag får mer i lön varje månad nu under år 2014 eller?
Jag får alltså mer i lön feb-dec detta år PLUS att jag får återbäring nu i juni för förra året (2013) ?
Och hur skall jag göra nästa år då?
Meddela skatteverket att sluta jämka för mig OM jag har mindre lån och mer inkomst då? Om inte, då jämkar jag hela 2015 också?
Jag får alltså mer i lön feb-dec detta år PLUS att jag får återbäring nu i juni för förra året (2013) ?
Meddela skatteverket att sluta jämka för mig OM jag har mindre lån och mer inkomst då? Om inte, då jämkar jag hela 2015 också?
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Undrar dessutom:
Min fasta lön per månad är 14.500 men har en del provision.
Hur ska jag ange lönen för de kommande 11 månaderna menar du?
Det där är lite lurigt, men du får ange vad du kommer tjäna i snitt per månad. Det är ändå räntan som är det viktigaste här.
- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
du e grym på detta![]()
Glöm inte att ta med semesterersättning och ev löneförhöjning.
Februari hinns nog inte med, Skatteverket skickar ett beslut till dig som du sedan lämnar till arbetsgivaren/löneavdelningen. Arbetsgivaren är sedan skyldig att följa beslutet senast från och med det första utbetalningstillfället som infaller efter att två veckor har gått från det att han fått del av beslutet.
I övrigt stämmer det, du får även en fin återbäring detta år.

Jag skulle tro att din arbetsgivare fortsätter dra mindre skatt tills du ber om att det skall upphöra sedan.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Det med räntan är knepig.
Kan jag ange den räntan jag drog av på deklarationen sist?
Dvs den totala räntan jag drog av på deklarationen sist man deklarerade(våren 2013).
Kanske skall ta mindre än det nu ifall jag inte har betalat lika mycket ränta 2013 sånjag inte blir skyldig pengar nästa år?
Det med lönen, det du skrev om snitt. Skall jag hellre ange en högre lön eller bättre om jag är försiktig o anger lägre snittbelopp än jag tror?
Allt för att slippa bli betalningsskyldig nästa år
Dvs den totala räntan jag drog av på deklarationen sist man deklarerade(våren 2013).
Kanske skall ta mindre än det nu ifall jag inte har betalat lika mycket ränta 2013 sånjag inte blir skyldig pengar nästa år?
Det med lönen, det du skrev om snitt. Skall jag hellre ange en högre lön eller bättre om jag är försiktig o anger lägre snittbelopp än jag tror?
Allt för att slippa bli betalningsskyldig nästa år

- Meddelanden
- 2 322
- Mottagna reaktioner
- 830
- Poäng
- 777
Det med räntan är knepig.
Allt för att slippa bli betalningsskyldig nästa år![]()
Om ingenting förändrats och du har lika många och stora lån även i år kan du ta samma summa. Vet du att dina skulder har minskat bör du sänka nivån på din uppskattning. Detsamma gäller om ditt nuvarande underskott av kapital beror på annat än räntor (aktieförluster tex). Du förlorar inte så mycket på att vara försiktig här, visserligen lånar du ut dina pengar till staten utan att få något för det om du jämkar för lite, men det är bättre än att åka på några tusenlappar i kvarskatt enligt mitt sätt att se det.
Jag tror inte att det spelar så stor roll med löneuppskattningen, så länge som det du faktiskt kommer betala i skatt under året blir mer än de avdrag du tänker göra genom jämkningen. Men nu närmar vi oss ytterkanten av vad jag känner till, kanske kan någon annan hoppa in här med bättre tips?
Jag har själv funderat på att börja jämka, men tror inte det är någon större idé förrän man är uppe i lite större underskott (har ca 29000 själv). De där 45000 du får tillbaka vid midsommar i år hade antagligen gjort varje månad lite lättare under resten av året om du istället fått 3750kr mer i lön varje månad...
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.