- Meddelanden
- 61
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 101
Skapar en tråd jag kommer uppdatera varje månad med målet att kunna byta bank till Nordea och samla alla lån där till bra ränta. Förhoppningsvis i september 2027!
Inkomst
Kan ej påverka så mycket, har totalt kring 60-65 netto med barnbidrag etc., ca 66k/mån i lön brutto, sen lite jour ibland som ger lite extra. Återkommer med budget.
Sparande
Sparar 500kr/mån i fonder i ISK.. (ett par mån bara hittills pga. behövt ta ut).
Fråga: ska jag försöka prioritera att bygga en buffert, vad tror ni Nordea ser mest positivt på?
Kreditkort
Har idag två kreditkort:
- Swedbank/Entercard som syns på UC med 40 000 i kreditgräns, 13,55% ränta.
- Eurocard med 60 000 i kreditgräns, ränta 14,8%, utan köpgräns. Syns ej på UC men i Kreddy av ngn anledning.
Fråga: ska jag avsluta Swedbank-kortet, blir UC bättre vs att ha det kvar outnyttjat, och/eller ser det bättre ut inför Nordea?
Är det väldigt negativt att behålla Eurocard?
Transaktionshistorik
Nordea kommer vilja se transaktionshistorik från min bank Swedbank 6 mån tillbaka. Har skaffat konto på ICA-banken där jag kommer sköta betalningar till Brixo (sista skitlånet), Klarna och annat liknande.
Lånebild
Synligt på UC:
Swedbank 90k (blanco) (6,74% ränta)
ICA-banken 600k (blanco) (7,81% ränta)
ICA-banken 253k (blanco) (6,99% ränta)
Swedbank kreditkort 19k/40k
CSN 220k
Utanför UC:
Brixo 32k
Klarna 7k
Svea 8k
Eurocard ca 60k (betalar ner dit varje månad)
FF: 2 st helt nya
Fråga: är det bättre att nolla kreditkortet redan nu eftersom kreditupplysningen visar historik 12 mån bakåt (eller avsluta det redan nu)?
Om jag kan amortera extra under året, vart ska det krutet läggas? Ngt på UC eller Eurocard-kortet t.ex.?
Ev. andra tips/tankar?
Vill såklart få bort Brixo asap men kan oxå ha det kvar lite om det är bättre att få bort Swedbank-kortet snabbt t.ex.
Inkomst
Kan ej påverka så mycket, har totalt kring 60-65 netto med barnbidrag etc., ca 66k/mån i lön brutto, sen lite jour ibland som ger lite extra. Återkommer med budget.
Sparande
Sparar 500kr/mån i fonder i ISK.. (ett par mån bara hittills pga. behövt ta ut).
Fråga: ska jag försöka prioritera att bygga en buffert, vad tror ni Nordea ser mest positivt på?
Kreditkort
Har idag två kreditkort:
- Swedbank/Entercard som syns på UC med 40 000 i kreditgräns, 13,55% ränta.
- Eurocard med 60 000 i kreditgräns, ränta 14,8%, utan köpgräns. Syns ej på UC men i Kreddy av ngn anledning.
Fråga: ska jag avsluta Swedbank-kortet, blir UC bättre vs att ha det kvar outnyttjat, och/eller ser det bättre ut inför Nordea?
Är det väldigt negativt att behålla Eurocard?
Transaktionshistorik
Nordea kommer vilja se transaktionshistorik från min bank Swedbank 6 mån tillbaka. Har skaffat konto på ICA-banken där jag kommer sköta betalningar till Brixo (sista skitlånet), Klarna och annat liknande.
Lånebild
Synligt på UC:
Swedbank 90k (blanco) (6,74% ränta)
ICA-banken 600k (blanco) (7,81% ränta)
ICA-banken 253k (blanco) (6,99% ränta)
Swedbank kreditkort 19k/40k
CSN 220k
Utanför UC:
Brixo 32k
Klarna 7k
Svea 8k
Eurocard ca 60k (betalar ner dit varje månad)
FF: 2 st helt nya
Fråga: är det bättre att nolla kreditkortet redan nu eftersom kreditupplysningen visar historik 12 mån bakåt (eller avsluta det redan nu)?
Om jag kan amortera extra under året, vart ska det krutet läggas? Ngt på UC eller Eurocard-kortet t.ex.?
Ev. andra tips/tankar?
Vill såklart få bort Brixo asap men kan oxå ha det kvar lite om det är bättre att få bort Swedbank-kortet snabbt t.ex.
Senast ändrad: