• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min kompis undrar hur lång tid han har att betala till fogden

Lurran

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej!

Min polare har hamnat i skiten efter ett tag nu. Jag har hjälpt han så mycket ekonomiskt som jag själv kan! Nu är det såhär att vi pratade igår och han ställde frågor som jag inte har så bra koll på men vet att det finns många kunniga i detta forumet.
Han sa att han ska släppa en del lån (krediter, smslån) den här månaden då han själv går på knäna. Han ställde då frågan hur lång tid det tar innan inkasso skickar till kronofogden och hur lång tid han då har att betala skulden innan det blir större problem. Som sagt så är det bara en kortfattad, har tipsat honom om detta forumet men han vill inte, vet inte om han skäms osv. Har kollat runt lite men hittar bara hur lång tid inkasso tar innan det sickar till fogden men inte hur lång tid han har hos kronofogden tills något händer. Skulle det vara så att han inte kan betala efter hur många dagar hos fogden, vad händer då? Som sagt har hjälpt han med allt jag kan (anställa honom på extra hos mig utöver hans vanliga arbete) Tack för mig och ha en trevlig kväll!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
När inkasso skickar till Kf kommer han få föreläggande fr Kf att skriva under. Han har 10 dagar på sig att betala fr det datumet han signerat föreläggande. Betalar han inte i tid så blir det utslag och anmärkning.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 859
Mottagna reaktioner
7 227
Poäng
4 807
Så småningom får han fylla i vad han har för tillgångar, lön etc inför en ev löneutmätning
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 833
Mottagna reaktioner
605
Poäng
667
Han har också efter de här 10 dagarna han har på sig att svara på föreläggandet, ytterligare 10 dagar på sig att betala, bestrida, eller inte svara alls som är lika med att det blir ett utslag.
Bestrider han för att köpa sig tid (vilket jag inte rekommenderar) vilket man också egentligen bara ska göra om man anser att skulden/föreläggandet är felaktigt så blir företaget informerade om detta. Det kan då ta en viss tid innan företaget antingen återkallar sitt ärendet eller tar det vidare till domstol.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Han ställde då frågan hur lång tid det tar innan inkasso skickar till kronofogden

Det går inte att svara på. Det kan ta alltifrån någon vecka till flera år. Jag har haft några hundra ärenden hos Kronofogden, och det är väl ungefär så spannet ser ut. Men räntan tickar som regel på, så när det ramlar in en tre år gammal skuld som man hade glömt bort så kanske 500 kronor har blivit till 5000. Det är alltså ingen fördel för den skuldsatte om det tar lång tid, utan det är snarare en fördel för den som skall ha betalt.

Telias eget inkassobolag Sergel är nog det långsammaste jag har varit med om. Andra företag är så snabba att de inte ens skickar till inkasso utan kopplar in Kronofogden direkt. Det går att göra så också.
 

Lurran

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Han har också efter de här 10 dagarna han har på sig att svara på föreläggandet, ytterligare 10 dagar på sig att betala, bestrida, eller inte svara alls som är lika med att det blir ett utslag.
Bestrider han för att köpa sig tid (vilket jag inte rekommenderar) vilket man också egentligen bara ska göra om man anser att skulden/föreläggandet är felaktigt så blir företaget informerade om detta. Det kan då ta en viss tid innan företaget antingen återkallar sitt ärendet eller tar det vidare till domstol.
Okej så om jag förstår det rätt så har han totalt 20 dagar på sig om han väntar ut hela tiden? Tack för svar!
 

Lurran

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Det går inte att svara på. Det kan ta alltifrån någon vecka till flera år. Jag har haft några hundra ärenden hos Kronofogden, och det är väl ungefär så spannet ser ut. Men räntan tickar som regel på, så när det ramlar in en tre år gammal skuld som man hade glömt bort så kanske 500 kronor har blivit till 5000. Det är alltså ingen fördel för den skuldsatte om det tar lång tid, utan det är snarare en fördel för den som skall ha betalt.

Telias eget inkassobolag Sergel är nog det långsammaste jag har varit med om. Andra företag är så snabba att de inte ens skickar till inkasso utan kopplar in Kronofogden direkt. Det går att göra så också.
Okej förstår att det kan vara olika, som jag har förstått när jag har snabb googlat så brukar krediter och smslån vara ganska snabba på att skicka vidare till inkasso. Läste lite snabbt igenom en text där det stod att det skickar själva fakturan till inkasso och inte krediten. Rätta mig om jag har fel, men jag tackar hjärtligt för svar!
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 667
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 833
Mottagna reaktioner
605
Poäng
667
Okej så om jag förstår det rätt så har han totalt 20 dagar på sig om han väntar ut hela tiden? Tack för svar!
Ja, från det att företaget skickar till KFM kan det ju ta någon vecka oftast eftersom att KFM då bearbetar ärendet.
Sen har man 10 dagar på sig att svara att han blivit delgiven föreläggandet (gör han inte det så kommer han snart få ett utslag så det kan vara kortare tid än 20 dagar).
Men utgå från att han svarar att han blivit delgiven då har han senare 10 ytterligare dagar på sig.
Hur stor är skulden? Går det att lösa nu redan till löning (inatt)?
 

Lurran

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
22 Maj 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja, från det att företaget skickar till KFM kan det ju ta någon vecka oftast eftersom att KFM då bearbetar ärendet.
Sen har man 10 dagar på sig att svara att han blivit delgiven föreläggandet (gör han inte det så kommer han snart få ett utslag så det kan vara kortare tid än 20 dagar).
Men utgå från att han svarar att han blivit delgiven då har han senare 10 ytterligare dagar på sig.
Hur stor är skulden? Går det att lösa nu redan till löning (inatt)?
Okej då förstår jag TACK! Det är fruktansvärt många skulder han sitter på i nuläget, kan inte siffran i huvudet men ska prata med honom imorgon om hur vi ska göra med hans lön då jag betalade ut förskotts lön till honom på de få timmar han jobbade extra hos mig plus så får han från sitt fasta. Det han har sagt är att han just nu går back rätt så rejält varje månad då hans "heltidsjobb" inte ger ut så mycket i lön. Det han föreslog till mig var att han ville fokusera på alla lån med "uc". Jag har 0 koll när det kommer till sådant här så vet inte om det spelar någon roll att fokusera på "uc" lånen före bisnode. Mitt förslag var att försöka bli av med de minsta beloppen först och använda de pengarna att amortera extra senare eftersom jag sett att många har tipsat om det i detta forum. Hans teori om hela inkasso och kronofogden grejen var att han kunde betala det som han tyckte var "viktigast" för att senare köpa sig så mycket tid som möjligt till nästa löning men tvekar på att han hinner få nästa lön tills tiden hos inkasso och kfm går ut, samt så blir det dubbla betalningar om han nu lyckas men då kommer han också få ut mer pga ob tillägg osv. Jag har föreslagit att han säger upp sin lägenhet och kan bo hos mig tills det värsta har lugnat ner sig och han kommit på benen igen tillräckligt. Men tror att han skämdes lite över det och sa att han ville köra på själv. Vet inte om det finns några tips om hur man ska prata om detta på bästa sätt, försöker komma med lösningar så gått det går men ibland känns det lite som att prata med en vägg men är tacksam att ni hjälper så jag får lite bättre inblick i vad som faktiskt händer.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp