• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min lånesituation

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 302
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag vet verkligen inte hur jag ska tänka här. Jag hatar Rememberlånet, det är det största lånet av alla jag har och det är en bedrövlig ränta. Därför hade det varit skönt att betala av en del med nåt av buden jag fick men då får jag bara ytterligare ett lån på min UC. Samma gäller krediterna utanför UC. De syns inte där nu men kommer att göra det när jag löser bort dem med nåt av buden jag fick. Hur fasen ska jag tänka? Sänka månadskostnaden så mycket som möjligt eller minska Remember? Den privata skulden ska jag inte lösa bort nu.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag vet verkligen inte hur jag ska tänka här. Jag hatar Rememberlånet, det är det största lånet av alla jag har och det är en bedrövlig ränta. Därför hade det varit skönt att betala av en del med nåt av buden jag fick men då får jag bara ytterligare ett lån på min UC. Samma gäller krediterna utanför UC. De syns inte där nu men kommer att göra det när jag löser bort dem med nåt av buden jag fick. Hur fasen ska jag tänka? Sänka månadskostnaden så mycket som möjligt eller minska Remember? Den privata skulden ska jag inte lösa bort nu.

Jag hade kört marginalen och låtit remember varit kvar tills vidare. Den tar du i nästa skede.

Att du ökar dina synliga krediter på UC stämmer men ärligt talat så påverkar det inte jättemycket. Jag ökade mina skulder på UC i Augusti när jag sökte samlingslån. Om du klarar dig rent ekonomiskt att bära alla månadskostnader så spelar det ändå ingen roll, du måste tänka långsiktigt här. Det är så kort tid som det handlar om innan du söker samlingslån igen sannolikt. 6 månader ish. Under dessa 6 månader har du en trend på UC av att krediterna minskar igen.

Bättre att minska antalet krediter och köra lendo/advisa med jämna mellanrum och pruta på räntan hos alla dina aktörer i samband med det. Remember löser du som sagt i nästa vända tänker jag. Det är min take på det i varje fall.
 
Senast ändrad:

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 302
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag hade kört marginalen och låtit remember varit kvar tills vidare. Den tar du i nästa skede.

Att du ökar dina synliga krediter på UC stämmer men ärligt talat så påverkar det inte jättemycket. Jag ökade mina skulder på UC i Augusti när jag sökte samlingslån. Om du klarar dig rent ekonomiskt att bära alla månadskostnader så spelar det ändå ingen roll, du måste tänka långsiktigt här. Det är så kort tid som det handlar om innan du söker samlingslån igen sannolikt. 6 månader ish.

Bättre att minska antalet krediter och köra lendo/advisa med jämna mellanrum och pruta på räntan hos alla dina aktörer i samband med det. Remember löser du som sagt i nästa vända tänker jag. Det är min take på det i varje fall.

Jag har lite olika lösningar som jag räknar fram och tillbaka på. Dina inräknade. Vad tror du om att ta Marginalens erbjudande och betala bort Ferratum, Flexlimit, HappyCash och Fairlo(totalt 51.000) och slänga in resten (191.000) hos Remember, så att jag "bara" har kvar cirka 200.000 där? Månadskostnaden sjunker hos Remember och jag kommer amortera mer hos Marginalen än vad jag gör hos Remember. Kommer ner i månadskostnad cirka 3000:-
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Jag har lite olika lösningar som jag räknar fram och tillbaka på. Dina inräknade. Vad tror du om att ta Marginalens erbjudande och betala bort Ferratum, Flexlimit, HappyCash och Fairlo(totalt 51.000) och slänga in resten (191.000) hos Remember, så att jag "bara" har kvar cirka 200.000 där? Månadskostnaden sjunker hos Remember och jag kommer amortera mer hos Marginalen än vad jag gör hos Remember. Kommer ner i månadskostnad cirka 3000:-

Jag övervägde det alternativet, det är ett alternativ men du har då istället Ikano + Remember som du betalar ränta hos och din ränta hos Remember kommer fortfarande vara usel. Jag tror det blir lite utav ett nollsummespel där du betalar lika mycket i ränta då du ej blivit av med varken det ena eller det andra lånet.

Tänkvärt också är att när jag extraamorterade på mitt rememberlån så minskade månadskostnaden trots att det är annuitetslån men återbetalningstiden förlängde de automatiskt för att maxa räntorna. Så om du amorterar 200k typ på remember och har 200k kvar samt får en ny månadskostnad på 3000 kr istället för 5700 så har de ändrat om din återbetalningstid till 15 år eller vad det är. Majoriteten av dessa 3000 kr kommer fortfarande bara vara ränta pga den långa återbetalningstiden såvida du inte fortsätter betala 5700 kr på ett lån som är 200 000 kr hos dom.

För mig så ändrade de automatiskt återbetalningstiden - vanligtvis annars brukar en extraamortering innebära en kortare återbetalningstid på ett annuitetslån.
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Grattis till Erbjudanden!
Har läst igenom tråden och tänker. Vad är viktigaste för dig i nuläget?
Är det att få ner räntan? Få bättre UC-betyg . Eller är det komma ner i månadskostnad ?
Är det tufft ekonomiskt så ser jag ett värde att få bort så mycket som det går och på så vis minska kostnaden totalt per månad. För att sen efter 6 -12 månader försöka sänka räntan och fortsätta så. Du kanske till och med kan betala av remember mer om du får en högre summa över varje månad?
Men om du klarar dig och kan leva skapligt. Så är ju en låg ränta att föredra och tänka så taktiskt .


Jag tänker bara fokus på samlingslån för att komma ner i kostnad/månad . Men det är ren överlevnad i nuläget. :)
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 302
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag förstår vad du menar. Det är värt att tänka på.
Pratade precis med Marginalen och lånet slås ihop så jag endast har 1 lån hos dem vilket innebär att jag får en sänkt ränta på hela beloppet. 350.000 ett lån, ränta 7.8 istället för ett lån på 242 7.8% och ett lån på 108 10% hos dem. Pengarna jag "sparar" varje månad ska in direkt på Rememberlånet och vid nästa ansökan så är förhoppningen att ta bort det lånet.

Känns lättare att betala bort den när skulden är lägre då det i princip känns omöjligt att få bort den när skulden är så hög där idag. När jag gör en ansökan nästa gång så hoppas jag på att få minst 350.000 så jag utöver Rememberlånet även kan få bort något/några andra lån.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 302
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Är det någon som vet om Marginalen löser lån utanför UC och i så fall vilka? Vad jag förstår det som så löser bankerna inte krediter som inte står under tillsyn av finansinspektionen. Känns spontant som att Ferratum inte gör det..
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 302
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Grattis till Erbjudanden!
Har läst igenom tråden och tänker. Vad är viktigaste för dig i nuläget?
Är det att få ner räntan? Få bättre UC-betyg . Eller är det komma ner i månadskostnad ?
Är det tufft ekonomiskt så ser jag ett värde att få bort så mycket som det går och på så vis minska kostnaden totalt per månad. För att sen efter 6 -12 månader försöka sänka räntan och fortsätta så. Du kanske till och med kan betala av remember mer om du får en högre summa över varje månad?
Men om du klarar dig och kan leva skapligt. Så är ju en låg ränta att föredra och tänka så taktiskt .


Jag tänker bara fokus på samlingslån för att komma ner i kostnad/månad . Men det är ren överlevnad i nuläget. :)

Tack!

Viktigaste för mig i dagsläget är egentligen att så mycket som möjligt av det jag betalar ska gå till amortering. Det är inget krisläge med månadskostnaden, jag går ju runt, men det är klart det vore skönare att komma ner i månadskostnad. Alla kronor jag får över varje månad ska direkt in på det smutsiga Rememberlånet. Betalat 5600:- i drygt 2 år och skulden har sjunkit med knappt 7000:-.
 

Mollymunter

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
29 Mars 2018
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Jag vill egentligen undvika Komplett då den syns som en kredit på UC och inte ett lån och det är ju förödande för betyget. Att ha 500/500 utnyttjat på en kredit.
Så kan det säkert vara, men jag har ju Avida och det påverkade inte min UC, var 350.000 från början. Kan dock tänka mig att det kan vara lite grus i ögat om man söker nytt samlingslån, då kanske aktörerna inte vill låna ut, men med lösenkrav borde det gå. Jättebra tråd du skapat, läser med stort intresse!
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Så kan det säkert vara, men jag har ju Avida och det påverkade inte min UC, var 350.000 från början. Kan dock tänka mig att det kan vara lite grus i ögat om man söker nytt samlingslån, då kanske aktörerna inte vill låna ut, men med lösenkrav borde det gå. Jättebra tråd du skapat, läser med stort intresse!
Hej!
Jag har ju avida och det syns på min UC ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp