• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min lånesituation

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Du får gärna uppdatera hur mycket som du betalade i ränta innan den extra amortering. Samt vad din nya månadskostnad blir för lånet nu när du har amorterat bort hälften typ och hur mycket som är ränta. Frågan är hur mycket/månad du hade sänkt räntan om du valt andra alternativ kontra det du valt nu och hur mycket pengar du hade haft över för amortering. Sen spelar tidshorisonten in förstås också för nästa samlingslån.

Du har helt rätt i det du säger också då kapitalskulden minskar och räntan appliceras på den men mitt budskap är bara den ångesten över att 250kr är amortering av din månadskostnad kommer sannolikt finnas kvar när du har samma betalningstid. Hade varit softare om remember hade behållt samma återbetalningsplan och minskat räntebeloppet i månadsavgiften och ökat amorteringen. De kanske kan ändra återbetalningstiden?

oavsett så har du sänkt räntan med ett par tusingar så det är skitbra oavsett och du kommer ju försöka amortera extra på det.


Du har återigen helt rätt. Jag hade dock inte klarat av att ha kvar samma månadskostnad på 5600 varje månad hos Remember.
Jag valde Marginalen för att jag inte ville lösa bort mina lån utanför UC då jag inte vill att det ska bli en ökning i skuld på UC. Bankerna kollar mycket på skuldutvecklingen, om den går neråt eller uppåt. Därför ville jag inte addera ytterligare 55.000 till min skuldbörda på UC. Denna plan är kortsiktig. De pengar jag får över varje månad går direkt in på Rememberlånet.

Månadskostnad innan extraamortering: 5.600:-
Ränta: 5000:-
Amortering: 600:-
Total räntekostnad på hela lånet 15 år: 605.238


Månadskostnad efter extraamortering:2250:-
Ränta: 2000:-
Amortering: 250:-
Total räntekostnad på hela lånet 15 år: 246.634
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Komplett Bank har nått som kallas Flexibelt lån och verkar va som rak amortering.

Deras flexibla lån innebär att du bara behöver betala ränta och kan i princip ha amorteringsfritt hur länge du vill. Låter bra men är inte det i praktiken eftersom du givetvis vill amortera på ett lån.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Jag har satt upp en budget som jag måste ge mig fan på att hålla. Skriver ner den här för att motivera mig själv. Detta förutsätter att jag fortsätter nå mina säljmål och tjänar minst 50.000 netto.

Lön efter skatt:
50.000

Fasta utgifter(lån,hyra m.m):
17.000

Rörliga utgifter(levnadskostnader):
7.000

Extraamorteringar på lån:
20.000

Fonder/sparande:
3.000

Buffertsparande:
3.000

Detta förutsätter som sagt att jag fortsätter hålla fokus på jobb och drar in dessa stålar. Inte alltid jättelätt när man har provisionsbaserad lön men jag har här målat upp min målbild och kommer försöka göra allt för att hålla budgeten. Blivit gråhårig av alla skulder. Och då är jag inte ens 30 ännu.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Jag har satt upp en budget som jag måste ge mig fan på att hålla. Skriver ner den här för att motivera mig själv. Detta förutsätter att jag fortsätter nå mina säljmål och tjänar minst 50.000 netto.

Lön efter skatt:
50.000

Fasta utgifter(lån,hyra m.m):
17.000

Rörliga utgifter(levnadskostnader):
7.000

Extraamorteringar på lån:
20.000

Fonder/sparande:
3.000

Buffertsparande:
3.000

Detta förutsätter som sagt att jag fortsätter hålla fokus på jobb och drar in dessa stålar. Inte alltid jättelätt när man har provisionsbaserad lön men jag har här målat upp min målbild och kommer försöka göra allt för att hålla budgeten. Blivit gråhårig av alla skulder. Och då är jag inte ens 30 ännu.

Grymt om du kan hålla dig till denna budget. Kommer gå rätt snabbt då. Även om du inte får 50k efter skatt och får 40 så är det fortfarande jättebra.

Foka på ditt mående och gör saker som får dig att må bra (inte spela) så kommer jobbet också gå bra tror jag!

o fortsätt att uppdatera upp och nedgångar :)
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Grymt om du kan hålla dig till denna budget. Kommer gå rätt snabbt då. Även om du inte får 50k efter skatt och får 40 så är det fortfarande jättebra.

Foka på ditt mående och gör saker som får dig att må bra (inte spela) så kommer jobbet också gå bra tror jag!

o fortsätt att uppdatera upp och nedgångar :)

Tack för din pepp!
 

Amiro

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
21 Oktober 2020
Meddelanden
588
Mottagna reaktioner
150
Poäng
357
Önskesiffror för.min del jäklar vilka bra löner man kan ha lycka till med att hålla detta nj
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Önskesiffror för.min del jäklar vilka bra löner man kan ha lycka till med att hålla detta nj


Tack snälla. Det är dock väldigt psykiskt påfrestande att jobba med enbart provision. Har jag en dålig månad kan jag tjäna 10 tusen liksom. Men detta måste jag hålla.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Allvarligt talat. Jag är ju helt värdelös.

Jag gör ett inlägg i den här tråden och skriver bland annat att jag ska ge allt för att amortera så mycket som möjligt. @2pac skriver ett peppande inlägg om att jag ska göra sånt som jag mår bra av och inte spela.

Vad gör jag några timmar senare? Jo, jag spelar. Det är som att det är hål i huvudet på mig.
Sambon var barnvakt och sov inte hemma så jag blir uttråkad, spelsuget smyger sig på och jag kan inte stå emot. Fy fan.

Jag brände det sista av lönen, tog nya lån på Ferratum, Fairlo, Loanstep och Lumify på totalt 40.000 och spelar bort det också, för att jag inte kunde kontrollera spelhelvetet och ville vinna tillbaka det jag förlorat.

Samtidigt går jag en behandling för spelmissbruk. Patetiskt.

Nu blev mina lånekostnader skyhöga igen.

Ett steg fram men fem jävla steg tillbaka. Helvete.
 

Frasse1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
6 November 2011
Meddelanden
1 239
Mottagna reaktioner
400
Poäng
557
Allvarligt talat. Jag är ju helt värdelös.

Jag gör ett inlägg i den här tråden och skriver bland annat att jag ska ge allt för att amortera så mycket som möjligt. @2pac skriver ett peppande inlägg om att jag ska göra sånt som jag mår bra av och inte spela.

Vad gör jag några timmar senare? Jo, jag spelar. Det är som att det är hål i huvudet på mig.
Sambon var barnvakt och sov inte hemma så jag blir uttråkad, spelsuget smyger sig på och jag kan inte stå emot. Fy fan.

Jag brände det sista av lönen, tog nya lån på Ferratum, Fairlo, Loanstep och Lumify på totalt 40.000 och spelar bort det också, för att jag inte kunde kontrollera spelhelvetet och ville vinna tillbaka det jag förlorat.

Samtidigt går jag en behandling för spelmissbruk. Patetiskt.

Nu blev mina lånekostnader skyhöga igen.

Ett steg fram men fem jävla steg tillbaka. Helvete.

Äckliga spelsajter. Hoppas dom ruttnar från den lägsta till den högsta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp