• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min mor är borgenär

Blackpurple

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Februari 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej
Undrar om en sak. Ansökt om skuldsanering och väntar nu på få det klart. Annars blir det väl löneutmätning men bryr mig inte om mig själv nu längre. För det funkar inte i mitt liv längre ha det så här. Jag är ensam om de flesta lånen men min mor som är pensionär står för en del utav det. Jag tror ju inte bankerna skriver över det på mig när det är problem nu men det är dessa lånen jag nu prioriterar att betala endast. Min mor är livrädd dom ska ta hennes hus ifrån henne men det kan dom väl inte? Vi bor hos min mor och hon är ensam ägare på huset men hon har inga övriga tillgångar. Enkel arbetare. Men om det blir sanering. Då tar jag väl halva beloppet på mig? Om vi lånat 100 000kr och hon är borgenär så får jag väl min del på mig50 000kr. Eller har jag fel? Vad kan jag göra för det ska bli så smärtfritt för min mor? Tacksam för hjälp.
mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 896
Mottagna reaktioner
1 663
Poäng
1 117
Allt du kan göra är att släppa allt utom det lånet och amortera för allt vad tyglarna håller på din mors lån för att lindra smällen i några månader. Får du skuldsanering får hon betala allt. Din del går över till henne
Får du en större skatteåterbäring så hinner du nog amortera in allt från återbäringen på det lånet innan skuldsanering/löneutmätning börjar. Problemet blir att om du får skuldsanering så har du inte hunnit bygga upp en buffert/sparande om du skjuter iväg alla pengar på din mors lån.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 910
Mottagna reaktioner
1 894
Poäng
1 277
Hej
Undrar om en sak. Ansökt om skuldsanering och väntar nu på få det klart. Annars blir det väl löneutmätning men bryr mig inte om mig själv nu längre. För det funkar inte i mitt liv längre ha det så här. Jag är ensam om de flesta lånen men min mor som är pensionär står för en del utav det. Jag tror ju inte bankerna skriver över det på mig när det är problem nu men det är dessa lånen jag nu prioriterar att betala endast. Min mor är livrädd dom ska ta hennes hus ifrån henne men det kan dom väl inte? Vi bor hos min mor och hon är ensam ägare på huset men hon har inga övriga tillgångar. Enkel arbetare. Men om det blir sanering. Då tar jag väl halva beloppet på mig? Om vi lånat 100 000kr och hon är borgenär så får jag väl min del på mig50 000kr. Eller har jag fel? Vad kan jag göra för det ska bli så smärtfritt för min mor? Tacksam för hjälp.
mvh
Om du slutar betala kan de kräva din mor på hela beloppet. Om hon inte kan betala kan huset utmätas om det finns övervärde och om borgenären begär det.

Men finns det övervärde kan det också finnas utrymme att utöka ev bolån för att lösa lånet.

I en skuldsanering räknas hela beloppet in som din skuld, men samtidigt måste en medlåntagare fortsätta betala på lånet som vanligt. När du är klar med saneringen blir medlåntagare skyldig att betala hela det resterande lånet, vilket kan innebära mer än halva. Så om du tex får en betalplan som betalar 10000 på lånet och din mor amorterar bort 40000 under tiden kommer hon fortfarande vara skyldig 50000 när saneringen är över.
 

Blackpurple

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Februari 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Om du slutar betala kan de kräva din mor på hela beloppet. Om hon inte kan betala kan huset utmätas om det finns övervärde och om borgenären begär det.

Men finns det övervärde kan det också finnas utrymme att utöka ev bolån för att lösa lånet.

I en skuldsanering räknas hela beloppet in som din skuld, men samtidigt måste en medlåntagare fortsätta betala på lånet som vanligt. När du är klar med saneringen blir medlåntagare skyldig att betala hela det resterande lånet, vilket kan innebära mer än halva. Så om du tex får en betalplan som betalar 10000 på lånet och din mor amorterar bort 40000 under tiden kommer hon fortfarande vara skyldig 50000 när saneringen är över.
Tack för svaret snälla du men just dessa lånen kommer jag aldrig sluta betala men om det blir en sanering så betalar hon då efter jag är klar med saneringen? Så jag betalar först några år sedan hon efter jag är klar? Förlåt men så många tankar som far runt.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 785
Mottagna reaktioner
1 020
Poäng
867
Tack för svaret snälla du men just dessa lånen kommer jag aldrig sluta betala men om det blir en sanering så betalar hon då efter jag är klar med saneringen? Så jag betalar först några år sedan hon efter jag är klar? Förlåt men så många tankar som far runt.
Om du får inledande FÅR du inte betala på detta lån. Då räknas det som gynnande av borgenär o det kan ge avslag direkt.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Hennes lån måste avbetalas som vanligt hela tiden. Annars kommer banken kräva henne på HELA lånet.

Problemet är att när du släpper allt och får utmätning eller skuldsanering, så kommer du inte ha råd att betala det gemensamma lånet.

Det var därför du fick tipset att sluta betala alla andra lån och BARA betala precis ALLT du kan till ert gemensamma lån.

När väl utmätningen kommer igång så kommer förhoppningsvis det gemensamma lånet vara så pass nerbetalat att det är borta eller iaf hanterbart i storlek.

Och som ovanstående sa, om du får inledande så får du inte betala in extra på det (eller något!) lån. Så skynda att betala av det lånet innan du får inledande så mycket du kan.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
153
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Med andra ord, när du får utmätning, så kommer din mamma krävas på månadsbetalning tills hela lånet är klart. Och du kan inte hjälpa till eftersom du inte kommer ha pengar över.

Om du får inledande, så måste hon betala tills hela lånet är klart - och du FÅR inte längre betala något extra på det.

Så just nu har du din enda frihet att välja vad du vill betala först. Till exempel betala ner ert gemensamma lån så mycket du kan.
 

Blackpurple

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Februari 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Usch fy fasen alltså. Nu känns det helt nattsvart för mig då. Ska jag inte ens ta halva lånet själv?
Detta fick jag veta utav en jurist innan så därför jag blir fundersam om du ser svaret jag fick nedan.

När det gäller delade lån så är det så att halva lånet då tas med (alltså din del av lånet) då en skuldsaneringsansökan är personlig.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 682
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Detta fick jag veta utav en jurist innan så därför jag blir fundersam om du ser svaret jag fick nedan.

När det gäller delade lån så är det så att halva lånet då tas med (alltså din del av lånet) då en skuldsaneringsansökan är personlig.
Stämmer ej. Din mor kommer som sagt få betala månadskostnad varje månad tills dess lånet är betalt. Det som inkommer från din skuldsanering dras av.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp