Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Min skuldsanering har vunnit laga kraft!!

Du kan ju bryta de där fasträntekontona om du vill få loss pengarna dock och det är enkelt. Du blir av med ihoptjänad ränta bara och 50 000 kronor i tre månader med 3 procent ränta där är knappa 400 kronor och vill du avsluta det efter en och en halv månad så är det 180 kronor som det kostar och det tas inget från sparkapitalet. Detta är ändå på 50 000 kronor och är det bara 15 000 kronor (55 kronor kanske) så där tvekar ingen om det kliar i fingrarna, det är ju som att ha de i bröstfickan.
Vet inte om det går att avbryta ett fasträntekonto på det sättet. Inte för att jag tror det spelar någon roll om det bränns eller klias i fingrarna för att köpa mat eller annat. Ligger pengarna i ett fasträntekonto på 3 månader så blir man nog väl påmind om att inte röra dom.

Har man skuldsanering och att det kan bli så att det ska betalas in så ska det inte vara några större problem att låta dom ligga på sidan fram till dess. Det är inget man riskerar en sanering över att vara där och nalla. Det viktigaste är nog bara att ha dom på separat konto så man vet att dessa rör jag inte. Då är väll det bästa att få ränta på pengarna samtidigt.

Det är så KF gör. Borgenärerna får pengar 1 gång per år från skuldsaneringen. Men fram till dess ligger dom på konto med intickande ränta efter man betalat in. Oavsett så är det alltid det smartaste att göra. Dom 400kr det blir på 3 månader är definitivt bättre än 0 om du lever på existensminimum.

Hej, en fundering. Fick idag att jag har fått skuldsanering. Alla borgenärerna är delgivna förslaget och ingen har motsatt sig. När vet man att det är helt 100% klart?
Eller är det helt hundra nu.

Vem får den räntan?
Så här står det i beslutet, borgenärerna får pengarna från kf vid utbetalning

”Plan för utbetalning

Ni kommer att få betalt en gång per år. Första utbetalningen kommer ni att få i datum, förutsatt att beslutet fått laga kraft.

Vid den första utbetalningen fördelas även det belopp som namn har betalat fram till betalningsplanens start. Beloppen nedan är preliminära och pga avrundning kan mindre avvikelser uppstå vid utbetalningen. Eventuell ränta tillkommer vid varje utbetalning.”

- Men jag antar att om du själv lägger dessa pengar på räntekonto att du bara betalar in det belopp som du fått netto i slutlön. KF har knappat räknat med att du gjort så eftersom man inte får några instruktioner om det. Det är ju bara säga att man sparat pengarna för att betala in om frågan kommer upp. Behöver ju inte nämna att man tjänat
400-500kr från fasträntekonto

Senast ändrad:
Brukar kfm ringa eller sker kontakten via mejl / Kivra när det är dags för min tur i omprövningen?

Hej, en fundering. Fick idag att jag har fått skuldsanering. Alla borgenärerna är delgivna förslaget och ingen har motsatt sig. När vet man att det är helt 100% klart?
Eller är det helt hundra nu.

Grattis!
Nej det är inte helt hundra.

Nu har dom 3 veckor på sig att överklaga det beslutet.

Ganska många varianter nu för tiden gäller ju att hålla koll på allting med tjänstebil/förmånsbil/leasingbil osv.
Egentligen finns det ju bara detta:

Personalbil, bil som du använder privat. Inga krav att den ska användas i tjänsten. Kan rent av vara dumt att använda i tjänsten, skador (t.ex. självrisk för byte av vindruta) får du betala själv i alla lägen, och oftast bra mycket högre självrisk än för en privatägd bil. Har testat detta, det är förvisso enkelt men inte speciellt förmånligt. Men bilen är som sagt inte kopplad till tjänsten på något vis.

Tjänstebil, en bil du använder enbart i tjänsten. Kostar dig ingenting, du får enligt Skatteverket använda den högst 10 ggr privat per år. Sen kan arbetsgivaren se mellan fingrarna och låta dig använda bilen mer, t.ex. köra hem servicebilen varje dag. Men du riskerar en upptaxering om Skatteverket granskar dig.

Förmånsbil, en bil som oftast är kopplad till din roll på företaget där du behöver bil i tjänsten (eller att du är chef på en viss nivå som ger dig denna förmån). Du och din familj får använda bilen privat hur mycket ni vill, men privatmilen förmånsbeskattas. Du har också en fast summa du förmånsbeskattar varje månad, denna sätts av Skatteverket och har egentligen ingenting med bilens inköpspris att göra.

De flesta som kör vanliga personbilar som är leasade av olika företag har därmed "förmånsbil". Personalbil förekommer, men jag tror vanlig privatleasing är vanligare + ger ofta större valfrihet att välja bilmodell (beror på företagets bilpolicy).

Och med det sagt säger ändå de flesta som har "förmånsbil" att de har "tjänstebil". Så det blir lätt missförstånd av den anledningen.

Har man behov av bil och inte vill ha en rishög som man aldrig kan lita på är det i mitt tycke dumt att inte ta ut en förmånsbil om man har möjligheten. Väljer man elbil så är det absolut billigaste sättet att ha bil idag, åtminstone om man vill ha större/bättre bil än Dacia Stepway typ.

Tack för ett väldigt bra svar.

Jag fick en förmånsbil som företaget "cashar".

Detta kan väl inte ställa till det med min skuldsanering?

Anledningen till varför det blev förmånsbil är mest så att sambon kan göra den också.

Visst får en tjänstebil bara köras utav mig?
En tjänstebil får i princip enbart användas i tjänsten.

Tjänstebil, en bil du använder enbart i tjänsten. Kostar dig ingenting, du får enligt Skatteverket använda den högst 10 ggr privat per år. Sen kan arbetsgivaren se mellan fingrarna och låta dig använda bilen mer, t.ex. köra hem servicebilen varje dag. Men du riskerar en upptaxering om Skatteverket granskar dig.
Man kan utgå hemifrån och då är det helt okej att servicebilen parkeras hemma. Finns inga regler som säger att en tjänstebil måste parkeras på firman.

Tack för ett väldigt bra svar.

Jag fick en förmånsbil som företaget "cashar".

Detta kan väl inte ställa till det med min skuldsanering?
Svårt att se att det skulle vara ett bekymmer. Jag fick frågan i min ansökan kring min förmånsbil, den ser ju helst att man har en tjänstebil men min arbetsgivare erbjuder enbart förmånsbil. Och jag behöver bil för att ta mig till och från mina kunder.

så min tolkning är att du måste kunna motivera förmånsbilen. Erbjuder din arbetsgivare tjänstebil så kan dem kanske bli lite griniga. Men din sanering har vunnit laga kraft så du kommer få göra en omprövning då förmånsvärdet sänker din disponibla inkomst.

Bakgrund 1:

Spelmissbruk i botten.

Bakgrund 2:

Jag är i extas. Nu har min skuldsanering officiellt vunnit laga kraft! För att förtydliga kanske vi sa säga att mina lån nu inte betalas utav staten och skattebetalarna om någon trodde det.

Hur hamnade jag här kan ni läsa under Bakgrund 1. Spelmissbruk - vilket i grunden är vad jag brukar beteckna som "skatt på idioter" vilket är en utmärk beskrivning - fick skulder - blev av med jobbet annars hade jag löst det själv.

Men nu kommer vi till det fina i kråksången - Jag är tillbaka i försäkringsbranschen då jag inte har skulder längre för utmätning!!!! Högre lön och något jag vill göra och dylikt.

Datumen:

Ansökan Mottagen: 2023-09-26
Inledande: 2024-02
POIT 1: 2024-02
Förslag/Betalplan 1: 2024-04-10
Beslut 1: 2024-06
POIT 2: 2024-06
Överklagan: 2024-07
Beslut att återförvisa: 2024-07-19
Förslag/Betalplan 2: 2024-09-21
Beslut 2: 2024-11
POIT 3: 2024-11
Laga Kraft: 2024-12-
Bekräftat Laga Kraft: 2024-12

Total tid från ansökan mottagen till laga kraft: 14 månader och 3 veckor - Tid från inledande till bekräftat laga kraft: Ganska exakt 10 månader.

Så har ni lite datum att förhålla er till.

Jag finns här som hjälp och stöd. VIll ni ringa och bara ha stöttning kan ni höra er via PM för mitt nummer. Ni kan ringa anonymt och jag dömer ingen.

Älskar er alla!!
Äntligen! Stort grattis till dig. Nu ÄNTLIGEN vänder allt till det bättre. Lycka till!

Stort, stort :vinnare:GRATTIS :vinnare: till dig @Terry_ och jag är väldigt glad för din skull att du nu kan komma ur den långa period av stress du har befunnit dig i! ^^

Hej kompisar.

Begärt omprövning. Fick dubbel lön i januari + februari (bytte jobb).

Hur som helst.

Jag angav varken några summor eller något annat (det gick inte) när jag omprövade utan valde bara att jag ville betala mer.
Men nu har borgenärerna fått handlingar att yttra sig.

Men hur kan dom yttra sig innan dom vet vad dom yttrar sig om? Det framgår ju inga summor ingenting, när ska KFM ta in detta utav mig? Eller går dom bara på vad dom ser hos Skatteverket och ser eller hur funkar det?

Hej kompisar.

Hur som helst.

Jag angav varken några summor eller något annat (det gick inte) när jag omprövade utan valde bara att jag ville betala mer.

Men hur kan dom yttra sig innan dom vet vad dom yttrar sig om? Det framgår ju inga summor ingenting, när ska KFM ta in detta utav mig? Eller går dom bara på vad dom ser hos Skatteverket och ser eller hur funkar det?
Men gick det inte att fylla i ?? Vad märkligt … dom måste ju veta beloppet ! Det kanske kommer i ett senare skede …

Hej kompisar.

Hur som helst.

Fanns det inte en ruta där man beskriver anledning till omprövning? När jag omprövade för två veckor sedan skrev jag i rutan (max 300 ord stod det) hur mycket frugan kommer få ungefärligt (timanställd) sedan kunde jag välja anledning till omprövning "betala mer"

Jo men jag skrev ju att jag i januari och februari fick dubbla löner efter som att jag nu har ett nytt jobb men där jag på det gamla jobbet fick slutlön/semesterersättning men när jag omprövade (januari) var jag ny på mitt nuvarande jobb och visste inte hur det skulle se ut med tjänstebil och dylikt. Så hade nog inte räckt med 300 ord ändå.

Jo men jag skrev ju att jag i januari och februari fick dubbla löner efter som att jag nu har ett nytt jobb men där jag på det gamla jobbet fick slutlön/semesterersättning men när jag omprövade (januari) var jag ny på mitt nuvarande jobb och visste inte hur det skulle se ut med tjänstebil och dylikt. Så hade nog inte räckt med 300 ord ändå.
För mig har det alltid varit som så att när mitt ärende hamnat på bordet hos en handläggare så har de hört av sig via samtal, sms och/eller mejl.
Vid ett tillfälle när jag blev kontaktad så hade man redan kollat inkomsten bakåt i tiden (6 månader bakåt). Annars har den kontrollen alltid skett efter första kontakt.

Nu har mina omprövningar alltid handlat om höjd lön och inte en engångssumma - så hur man gör då vet jag inte. Dock tycker jag det är märkligt att du inte fått ett samtal, sms eller mejl med typ "hej jag heter XX och jag ska sköta ditt ärende" följt med vad man har gjort, ska göra och eventuella frågor.

Har du kollat mejlen? För vid min sista omprövning här under våren var kontaktvägen mejl. Tänkte så inget har hamnat i din skräpkorg.

Jag fyllde i summan när jag omprövade så de kommer nog att återkomma angående detta samt dubbelkolla med skatteverket.

Tror att det var @Lock som skrev det i någon annan tråd. Hur en större lön ska betalas, det är mycket riktigt som han sa - engångsbetalning på ett bräde.

I mitt fall blir det dock inte förrän sista juli den ska vara KFM tillhanda då juni är en betalningsfri månad.

Min fråga är dock vad som händer om jag betalar in 7:e augusti? eller 19:e augusti? Eller 9 september?

& Ja jag frågade handläggaren på KFM men tyckte inte svaret var tydlig hon sa att hon inte vet typ....

Vill veta hur "sen" man kan vara med det utan att äventyra skuldsaneringen? För borgenärerna blir väl inte meddelade samma dag om den är sen eller hur fan funkar det?

Tror att det var @Lock som skrev det i någon annan tråd. Hur en större lön ska betalas, det är mycket riktigt som han sa - engångsbetalning på ett bräde.

I mitt fall blir det dock inte förrän sista juli den ska vara KFM tillhanda då juni är en betalningsfri månad.

Min fråga är dock vad som händer om jag betalar in 7:e augusti? eller 19:e augusti? Eller 9 september?

& Ja jag frågade handläggaren på KFM men tyckte inte svaret var tydlig hon sa att hon inte vet typ....

Vill veta hur "sen" man kan vara med det utan att äventyra skuldsaneringen? För borgenärerna blir väl inte meddelade samma dag om den är sen eller hur fan funkar det?
Har hört 50k netto mer i utrymme är värt att ompröva (vid engångssummor).

Min skuldsanering blev återförvisad till kf efter att en borgenär som inte fanns med i betalplanen överklagat beslutet om skuldsanering. Vad händer nu ? Går det tillbaka till inledande stadiet igen och alla skulder ska in i en ny Poit och sen betalplan och beslut efter det ?
Hur gick processen till för dig i ditt fall @Terry_ ?

Nu kommer dom lägga in honom i betalplanen. Sen nytt beslut. Tiden fortsätter ticka på.

Nu kommer dom lägga in honom i betalplanen. Sen nytt beslut. Tiden fortsätter ticka på.
Okej så det blir ingen ny POIT som det var första gången jag fick inledande ? Utan den missade skulden läggs in i min befintliga betalplan och sen beslut på det ?

Jag har omprövat när min Skuldsanering var ny och fick att jag skulle pröjsa ca 100 000 give or take. Dessa pengar är inbetalda.

Nu hamnar jag i en knepig situation igen. Min skuldsanering har nu löpt exakt hallvvägs - 2.5 år och jag har således lika mycket var. Är färdig i februari 2029 således.

Vi fick typ ingen löneökning alls i år - MEN vi får en årsbonus på ca 48 000 - netto blir det i mitt fall ca 23 000 kr tror jag.

Det motsvarar utslaget per månad 1916 kronor mer, men samtidigt är det en engångsbetalning. Hur ska man resonera då? Måste jag ompröva? Hade ni omprövat?

Jag vill inte äventyra min sanering men samtidigt vet jag fan inte vad som gäller och då har jag läst varenda inlägg här på sidan senaste 15 åren :D

Ompröva . Det är inget att chansa på tycker jag iaf .

Jag har omprövat när min Skuldsanering var ny och fick att jag skulle pröjsa ca 100 000 give or take. Dessa pengar är inbetalda.

Nu hamnar jag i en knepig situation igen. Min skuldsanering har nu löpt exakt hallvvägs - 2.5 år och jag har således lika mycket var. Är färdig i februari 2029 således.

Vi fick typ ingen löneökning alls i år - MEN vi får en årsbonus på ca 48 000 - netto blir det i mitt fall ca 23 000 kr tror jag.

Det motsvarar utslaget per månad 1916 kronor mer, men samtidigt är det en engångsbetalning. Hur ska man resonera då? Måste jag ompröva? Hade ni omprövat?

Jag vill inte äventyra min sanering men samtidigt vet jag fan inte vad som gäller och då har jag läst varenda inlägg här på sidan senaste 15 åren :D
Det hade jag aldrig omprövat:)

Två ggr under min sanering hade jag liknande bonus utbetalningar (kanske något mindre) och omprövade aldrig. Betalade 54% skatt.

bara ompröva, dom kommer inte ta dessa pengar... jag skickar in varje kvartal ca samma summa (/4)

bara ompröva, dom kommer inte ta dessa pengar... jag skickar in varje kvartal ca samma summa (/4)

Jag ska ompröva! Hur snabbt måste man göra det? Jag antar att pengarna kommer på fredag. Är det lugnt om man omprövar om en vecka eller två eller ska det göras samma dag?

Jag ska ompröva! Hur snabbt måste man göra det? Jag antar att pengarna kommer på fredag. Är det lugnt om man omprövar om en vecka eller två eller ska det göras samma dag?
ingen stress skulle jag säga , vissa säger att dom får upplysningar i Juni , så Absolut senast då, men är väl inget att vänta på.

Själv ska jag byta jobb nu och där blir det högre lön och ob . Jag kommer inte skynda mej att ompröva , ska vänta 3 mån för att se hur lönen hamnar i genomsnitt har jag bestämt . Tänker inte stå där en månad och gå minus för att jag var för snabb . Bättre vara på säkra sidan än snabb och sen stå där med skägget i brevlådan och inte kunna ha matpengar.

Förstår inte varför alla har så brått med och ompröva allting…fattar varför köerna blir längre o längre :)
Jag kan tänka mej att man är rädd för att få saneringen upphävd . Att man blir anklagad för att inte vara transparent eller att försöka undanhålla pengar . Det blir ett stressmoment för många tror jag .
Jag själv tror inte att jag får ny betalplan för att jag får inte kvar så mycket netto . Men jag gör det för att göra rätt och inte chansa på tjafs . Jag vill helst inte betala mer till mina borgenärer .. dom ska få 500 000kr , hela mitt pensionspar och lön . Jag har betalat mångfalt till dom under 10 års tid . Men jag måste göra vad som krävs för att inte riskera saneringen och det finns ju olika syften till att omprövning ska göras.

Jag kan tänka mej att man är rädd för att få saneringen upphävd . Att man blir anklagad för att inte vara transparent eller att försöka undanhålla pengar . Det blir ett stressmoment för många tror jag .
Jag själv tror inte att jag får ny betalplan för att jag får inte kvar så mycket netto . Men jag gör det för att göra rätt och inte chansa på tjafs . Jag vill helst inte betala mer till mina borgenärer .. dom ska få 500 000kr , hela mitt pensionspar och lön . Jag har betalat mångfalt till dom under 10 års tid . Men jag måste göra vad som krävs för att inte riskera saneringen och det finns ju olika syften till att omprövning ska göras.
Håller med vi ska u vara så perfekta o får inte göra fel då omprövar man helllre
Håller med dig Månny

Jo absolut jag har själv sanering och jag vill inte heller att min sanering skall riskeras men min lön pendlar friskt o då pratar vi inte 2-3000kr/mån utan det rör sig om 20-30.000/mån ibland och jag har omprövat jag oxå men det blev avslag!

Jo absolut jag har själv sanering och jag vill inte heller att min sanering skall riskeras men min lön pendlar friskt o då pratar vi inte 2-3000kr/mån utan det rör sig om 20-30.000/mån ibland och jag har omprövat jag oxå men det blev avslag!
Oj inte dåligt ,, attans ! Då hoppas jag få behålla ob och löneökningen . Jag gjorde en strategisk löneförhandling för att inte hamna för högt så allt ryker till saneringen . Man får göra vad man kan just nu . Man har det skralt så det förslår . Men om du omprövat för de summorna och fått behålla , så hoppas jag det blir så för mej också .

Hej! Jag har en ansökan om skuldsanering som jag väntar på samtal om. Den skickades in 24/7-2025. Jag har löneutmätning. Brukar man få ett sms innan att man skall göra sig redo? Jag hade nämnligen ett missat samtal från dom nu utan sms.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp