Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Min tidslinje från ansökan till laga kraft - Skuldsanering

Bara för den som är nyfiken så såg det ut såhär för mig:
  • Ansökan- början Januari 2024
  • Samtal - Juli
  • Inledande - Juli
  • Förslag om skuldsanering - Oktober
  • Beslut om skuldsanering - December
  • Laga kraft - mellandagarna

Summa och summarum (och intressant och ointressant fakta) ;

• Ca 1 år från ansökan till laga kraft.
  • Inga kompletterande frågor från KFM.
  • Inget personligt brev.
  • Samtalet med KFM varade ca 30 minuter.
  • Inget SMS före samtalet med KFM.
  • Sökte själv, utan skuldrådgivare.
  • Ingen borgenär motsatte sig.
  • ”Släppte” skulderna i samtidigt som ansökan.
  • Svarade på alla delgivningar från KFM samma dag som dom trillade in på Kivra.
  • Fick aldrig utmätning (av någon form).
  • Ca 2.1 miljoner i skuld.
  • 13 borgenärer (ingen privat).
  • Skulder uppkom av överkonsumtion.
  • Senaste skuld (vid ansökan) ca 1.5 år gammal.
  • Äger inget förutom en bil för max 15 000:-.
Kanske helt ointressant och odramatisk berättelse, men så såg min resa ut till skuldsanering.

Senast ändrad:
Tack för svar!
Kan man se det någon annanstans online?
Den enda indikatorn man kan se online som jag känner till är om man har aktivt skuldsaldo hos KFM. Det nollas dagen efter.
Så om skuldsaneringen vunnit laga kraft och KFM bekräftat det på torsdagmorgon så tror jag att skuldsaldot på mina sidor nollas på fredag (om du har skuldsaldo där). Lite osäker på om det är 100%igt dock

Det säkraste är att ringa och fråga om allt är klart. Hej, Här är mitt namn, personnummer, diarienummer. Fick beslut 2026-06-29 och bänkte bara kolla om skuldsaneringen vunnit lagakraft nu och allt är klart eller om någon borgenär inkommit med överklagan?

Den enda indikatorn man kan se online som jag känner till är om man har aktivt skuldsaldo hos KFM. Det nollas dagen efter.
Så om skuldsaneringen vunnit laga kraft och KFM bekräftat det på torsdagmorgon så tror jag att skuldsaldot på mina sidor nollas på fredag (om du har skuldsaldo där). Lite osäker på om det är 100%igt dock

Det säkraste är att ringa och fråga om allt är klart. Hej, Här är mitt namn, personnummer, diarienummer. Fick beslut 2026-06-29 och bänkte bara kolla om skuldsaneringen vunnit lagakraft nu och allt är klart eller om någon borgenär inkommit med överklagan?
Tack för ditt svar 😊👍

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp