• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Missbrukad kredit

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
För bankernas och kreditmarknadsbolagens räkning för UC ett register över så kallade misskötta krediter. Uppgifterna presenteras som en anmärkning när de inrapporterande bankerna/kreditmarknadsbolagen beställer en upplysning och avser krediter som sagts upp pga. att de inte skötts på ett korrekt sätt.
Som misskötta krediter skall uppgiftslämnaren till UC rapportera krediter som i sin helhet är förfallna och som ej reglerats på förfallodagen. Rapporteringen till UC skall ske i samband med att krediten avförts från ordinarie reskontra eller vid motsvarande åtgärd. Uppgifterna lämnas således direkt till oss av banker/kreditmarknadsbolag och inhämtas inte från kronofogdens register. Det är således endast de banker och kreditmarknadsbolag som inrapporterar uppgifter om misskötta krediter som i sin tur får ta del av denna information när en upplysning beställs.


En avslutad kredit presenteras med senaste inrapporteringsdatum till UC, under en period av ett år efter avslut. De finns alltså endast med som historik och räknas inte med i totalen efter att de är avslutade.



Kan någåon förtydliga detta svaret åt mig? Jag förstår inte?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 662
Poäng
4 477
För bankernas och kreditmarknadsbolagens räkning för UC ett register över så kallade misskötta krediter. Uppgifterna presenteras som en anmärkning när de inrapporterande bankerna/kreditmarknadsbolagen beställer en upplysning och avser krediter som sagts upp pga. att de inte skötts på ett korrekt sätt.
Som misskötta krediter skall uppgiftslämnaren till UC rapportera krediter som i sin helhet är förfallna och som ej reglerats på förfallodagen. Rapporteringen till UC skall ske i samband med att krediten avförts från ordinarie reskontra eller vid motsvarande åtgärd. Uppgifterna lämnas således direkt till oss av banker/kreditmarknadsbolag och inhämtas inte från kronofogdens register. Det är således endast de banker och kreditmarknadsbolag som inrapporterar uppgifter om misskötta krediter som i sin tur får ta del av denna information när en upplysning beställs.


En avslutad kredit presenteras med senaste inrapporteringsdatum till UC, under en period av ett år efter avslut. De finns alltså endast med som historik och räknas inte med i totalen efter att de är avslutade.



Kan någåon förtydliga detta svaret åt mig? Jag förstår inte?
Jag förstår inte heller exakt hur det går till men faktum kvarstår att Nordea skickade till Inkasso utan att rapportera missbrukat bankkort medan Ikano gjorde det. I båda fallen var inte krediten "reglerad på förfallodagen". Skuld hos Nordea hade jag på ca 25 000 kr och på Ikano ca 2 000 kr!!! Så 2000 kr gav anmärkning men inte 25 000 kr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp