• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Morföräldrars hus som säkerhet

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Hej,

Pratade med en bankkvinna på Swedbank idag som påstår att jag INTE kan använda mina morföräldrars hus som säkerhet för ett lån jag ska ta.

Surfar man runt på olika forum verkar det ju vara vanligt att folk använder föräldrars hus eller liknande som säkerhet för att kunna låna.

Om inte jag kan det, kan min mamma använda huset som säkerhet, och hon i sin tur lånar ut till mig?

Jag tycker det låter extremt märkligt från Swedbank att detta inte ska gå, när alla är med på detta. Huset är 5% belånat enbart dessutom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Är dina morföräldrar som måste pantsätta sitt hus med pantbrev osv...vet inte exakt hur det går till men allt står på dom, sen får du betala till dom. Dom måste antagligen kunna betala ränta och amorteringar trots att det är du som i praktiken betalar. Så är det för mig.
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Det finns inget annat sätt?

Är rädd att dom knappt kommer få låna något. Dom har ganska låg pension. Men bostaden är värd ca 3 miljoner kronor, belånad med drygt 100 000kr enkom.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Vi testade med SEB istället pga Swedbank var så hårda när tjejen hade insatsen i hennes lägenhet som ej var såld!
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 366
Mottagna reaktioner
378
Poäng
517
Det finns inget annat sätt?

Är rädd att dom knappt kommer få låna något. Dom har ganska låg pension. Men bostaden är värd ca 3 miljoner kronor, belånad med drygt 100 000kr enkom.
Kanske din mor kan gå in som medlåntagare åt dina morföräldrar om hon är mer kreditvärdig, är ju ändå du som betalar sen. Några hundra tusen på villan borde inte vara problem och om man anger att det är för renovering. Men förstår det är jobbit att blanda in och försämra andras kreditvärdighet men nog enda chansen om villan ska vara som säkerhet.
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Har redan angett för bankkvinnan att det är för att samla mina lån, som dom vill hjälpa mig.

Och att min mor ställer upp som medlåntagare där är inga som helst problem.

Men om villan är värd så pass mycket, och knappt belånad, och min mor ställer upp som medlåntagare till dom, borde väl banken inte se några problem? Jag menar bostaden är ju säkerheten, den är knappt 5% belånad och vi skulle kanske behöva få upp det till 45% belåning utav det uppskattade värdet för att lösa exakt allt jag har.

Därefter har jag en stående överföring på månadskostnaden till min mor/morföräldrar.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Kolla med SEB. Swedbank är svåra sägs det och jag fick samma erfarenhet själv när dom inte var så villiga att hjälpa oss med brygglån
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 841
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tredjemanspantsättning är fullt möjligt hos swedbank också, om dom vill, tydligen vill dom inte. Kan förstå till viss del, dom är gamla, och när dom avlider måste ju dödsboet avvecklas, och då står man med en tredje mans lån som måste lösas utanför skiftet, och med beloppen som det gäller gissar jag att swedbank inte är jätteintresserad av att lägga upp ett blancolån för att lösa ut bolånet..
 

Krille77

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
21 September 2016
Meddelanden
232
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Tackar för svaren!

Får träffa dom först, och sen kanske kolla med SEB.

Men om min mor står som medlåntagare kanske det är enklare, eftersom hon kommer ärva huset.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 841
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Tackar för svaren!

Får träffa dom först, och sen kanske kolla med SEB.

Men om min mor står som medlåntagare kanske det är enklare, eftersom hon kommer ärva huset.

Kanske, men det är liksom ingen garanti att det blir hennes hus ändå, det beror ju på hur det ser ut i boet, huset kan ju vara testamenterat till någon kattklubb i bollnäs, och din mor får ut sin rättmätiga halva laglott genom något annat, tex bankbehållning i boet..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp