Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Nu har jag fått svar från Svea. De godkänner 800 kr/månad, tack och lov!!!! Kapitalskuld 34 000, totalt att betala tillbaka 56 000 kr, kommer att ta fem år att betala tillbaka men om 2-3 år kommer jag vara klar med andra inkasso så då kan jag höja om jag vill. Hoppas jag!

Det här är en milstolpe för mig!!!
Va skönt för dig, kan du andas ut lite! :D

Väldigt skönt för dig ;) härligt :) dock är väl dom 800 kr bara räntan va ? För räntan är ju 24 %
Ser inte vad räntan är per procentsats utan bara total ränta att betala 17 500 kr + 4500 kr kostnader (måste vara aviavgiften på 60 kr/mån).
Måste logga in för att se räntan. har tänkt även be om att få slippa aviavgiften.
Och ska även göra att försök att få dem bokföra betlaningarna mot kapitalet som du tipsade om. Men enligt planen jag fått ska skulden vara betald efter 5 år med 800 kr/mån

Va skönt för dig, kan du andas ut lite! :D
Tack, exakt. Trodde inte att de skulle gå med på så lågt belopp efter att jag läst vad andra fått. Firar med en cappuccino fr Ica :facejoy::)
Jag är hellre 5 år hos Svea än hos Kf om man säger så! Så det underlättar verkligen.

Nu har jag faktiskt inga andra lån och krediter som jag kan släppa till inkasso (förutom Ferratum 1000 kr men den krediten är just nu outnyttjad). De lån och krediter jag har kvar syns på Uc och därmed kommer leda till anmärkning om jag släpper nån av dem så nu gäller det att var noga med dem.

680 kr är ränta av dom 800 kr ! Men ändå så minskar det och det är ju faktiskt det viktiga :) försök att få betalningen gå mot kapitalet med :)

680 kr är ränta av dom 800 kr ! Men ändå så minskar det och det är ju faktiskt det viktiga :) försök att få betalningen gå mot kapitalet med :)
Fan vad mkt ränta, men det är bara att bita i det sura äpplet och trösta sig med att man aldrig mer kommer att utsätta sig öfr dessa långivare.

Fan vad mkt ränta, men det är bara att bita i det sura äpplet och trösta sig med att man aldrig mer kommer att utsätta sig öfr dessa långivare.
Helt rätt tänkt !! Försök att få det mot kapitalet , för det är stor skillnad !! Du kommer klara det :)

Försök att få det mot kapitalet , för det är stor skillnad !! Du kommer klara det :)
Tror du att det är bättre att jag först betalar in några gånger innan jag frågar om det? Eller ska jag fråga på en gång?

Jag mailade från mina sidor om det faktiskt , bad om fryst ränta , gick inte ! Så frågade detta istället och det gick :)
Nej det gick inte att dra av mot kapitalet, sa han som svarade. Han ville inte ens skicka det som önskemål från min sida till handläggaren.
Så jag får väl försöka igen en annan dag. Man har lärt sig fr Gothia att inte ge upp på första försöket :facejoy:

Nu betalade jag till Svea för Flexlimit skulden och jämförde med förra månadens faktura och skulden har minskat med 192 kr per 600 kr inbetalning, alltså 408 kr ränta. Det minskar i alla fall!

Upptäckte för ett par dagar sedan att Svea fryst räntan på mitt flexlimit lån som
Ligger som utmätning sedan 1 år tillbaka :) och allt bokas av mot kapitalet först med ! Verkligen tacksamt ! Tänkte skulle försöka fler göra likadant

Bilagor

• 05CECD17-822B-44D8-969F-A434DC55248A.webp
    05CECD17-822B-44D8-969F-A434DC55248A.webp
    78.5 KB · Visningar: 14
Tack. Hur mycket fick du betala i månad? Tog Svea inkasso en kreditupplysning på dig?
Nej de tog igen upplysning, jag bad om att få betala 600 kr (de ville ha högre) och det godkändes. Släppte även Everyday+ och den var på ca 34 000 kr men när den kom till Svea ökade den till 56 000 kr! På den betalar jag 800 kr/mån

Upptäckte för ett par dagar sedan att Svea fryst räntan på mitt flexlimit lån som
Ligger som utmätning sedan 1 år tillbaka :) och allt bokas av mot kapitalet först med ! Verkligen tacksamt ! Tänkte skulle försöka fler göra likadant
Det är ju bra! Ska fråga om de kan frysa räntan när jag betalat i ett år ungefär, nu är det för tidigt, de kommer säga nej direkt. Lowell och Intrum Invest har fryst räntan åt mig och det är jag oerhört tacksam över, även Gothia har erbjudit mig att frysa räntan om jag betalar 1000 kr/mån istället för 600 kr så de sa att erbjudandet ligger kvar. Då kommer jag bara att ha Svea med full ränta. Tills det är dags att förhandla!

Det är ju bra! Ska fråga om de kan frysa räntan när jag betalat i ett år ungefär, nu är det för tidigt, de kommer säga nej direkt. Lowell och Intrum Invest har fryst räntan åt mig och det är jag oerhört tacksam över, även Gothia har erbjudit mig att frysa räntan om jag betalar 1000 kr/mån istället för 600 kr så de sa att erbjudandet ligger kvar. Då kommer jag bara att ha Svea med full ränta. Tills det är dags att förhandla!
Det finns verkligen möjlighet att få fryst ränta lite överallt ! Har fått det erbjudandet från mobillån , gothia , och nano kredit innan :) vilka lån har du hos Lowell ?

Fick idag brev i Kivra fr Svea om att skulden fr Everyday+ överlåtits till Svea bank. Läste inte hela utan fick ångest direkt att jag missat ngn betalning (trots att jag prickat av betalning för april).
Längre ner i brevet stod det dock att om jag redan har en avbetalningsplan så behöver jag inte göra något. Men jag ringde ändå för säkerhets skull och frågade varför jag fått det brevet och Svea inkasso sa att det är för att de köpt upp skulden från Everyday+. Säkert fler här som fått samma brev!

Fick samma men jag har däremot OPR som är samma som Everyday + så dom ska säkert lägga ner eller något.

Fick idag brev i Kivra fr Svea om att skulden fr Everyday+ överlåtits till Svea bank. Läste inte hela utan fick ångest direkt att jag missat ngn betalning (trots att jag prickat av betalning för april).
Längre ner i brevet stod det dock att om jag redan har en avbetalningsplan så behöver jag inte göra något. Men jag ringde ändå för säkerhets skull och frågade varför jag fått det brevet och Svea inkasso sa att det är för att de köpt upp skulden från Everyday+. Säkert fler här som fått samma brev!
Fick samma och fick panik! :O Man behöver alltså inte göra något?

Fick samma och fick panik! :O Man behöver alltså inte göra något?
Exakt, har man redan en avbetalningsplan så behöver man inte göra ngt utan brevet ska ses som information och inget annat sa dem.
Men känner igen panikkänslan!

Samma här :)

Eftersom samlingslån tyvärr inte är aktuellt för min del så kämpar jag för att hålla mig flytande och det är som du säger, betala lägsta möjliga som gäller.
Ett mirakel att din sambo lyckats få så lågt belopp i förhållande till skulden av just Intrum.
Jag har nu valt ut några av alla skulderna som jag kommer köra snöbollseffekten på. Tre tuffa år till för min del.
Hej, ursäkta min okunskap men jag undrar vad många menar med snöbollseffekten. :)

Hej, ursäkta min okunskap men jag undrar vad många menar med snöbollseffekten. :)
Hej, tyckte jag svarade fr mobilen häromdagen men det verkar inte som att svaret kommit med.
Snöbollsmetoden är en metod som hjälper en att angripa sina skulder på ett effektivt sätt vilket leder till att man snabbare minskar antalet skulder och därmed sin skuldsättning.
Man väljer antingen den skulden som är minst eller den som har högst ränta och koncentrerar sig på den i första hand. Så säg att du väljer din minsta skuld och att du betalar 400 kr per månad för den. Men snöbollsmetoden kommer du att försöka betala så mkt du kan på just den skulden och när du har släckt den så kommer du ha den summan som du betalat, t ex 800 kr, över till skuld nr 2 och så betar du av den med så mkt du kan och så vidare.
En del väljer att utnyttja de betalfria månader som en del banker beviljar för att använda pengarna och pumpa in de i sin snöboll.
Hoppas du förstod :)

Hej, tyckte jag svarade fr mobilen häromdagen men det verkar inte som att svaret kommit med.
Snöbollsmetoden är en metod som hjälper en att angripa sina skulder på ett effektivt sätt vilket leder till att man snabbare minskar antalet skulder och därmed sin skuldsättning.
Man väljer antingen den skulden som är minst eller den som har högst ränta och koncentrerar sig på den i första hand. Så säg att du väljer din minsta skuld och att du betalar 400 kr per månad för den. Men snöbollsmetoden kommer du att försöka betala så mkt du kan på just den skulden och när du har släckt den så kommer du ha den summan som du betalat, t ex 800 kr, över till skuld nr 2 och så betar du av den med så mkt du kan och så vidare.
En del väljer att utnyttja de betalfria månader som en del banker beviljar för att använda pengarna och pumpa in de i sin snöboll.
Hoppas du förstod :)
Japp jag förstår :) men det finns lite risker med det där också känner jag, låt säga att det är flera aktörer som vill ha in pengar och man bara har råd med någon enstaka, då kanske andra hinner till KF hur man än försöker.

Japp jag förstår :) men det finns lite risker med det där också känner jag, låt säga att det är flera aktörer som vill ha in pengar och man bara har råd med någon enstaka, då kanske andra hinner till KF hur man än försöker.
Ja så är det, därför passar inte denna metoden alla, jag t ex har inte haft möjlighet att använda den förrän nu när ekonomin blivit lite mer stabil. Under flera år har det inte funnits en enda extra krona. allt har gått till att hålla huvudet precis precis ovanför vattenytan och knappt det har jag lyckats med vissa månader. Så då har snöbollsmetoden inte varit aktuell alls.

Innan man bestämmer sig för att köra snöbollsmetoden då borde man granska sin ekonomi och se om det finns utrymme att lägga ner mer pengar än nödvändigt på skulder. Jag skulle rekommendera spara före snöbollsmetoden om man t ex har några hundra kr över i månaden, tills man har en liten buffert om tanden går sönder eller bilen pajar och liknande. För han man ingen buffert alls och ngt oförutsett händer och man tvingas ta ett dyrt sms lån så är den negativa spiralen i gång igen och man skuldsätter sig ännu mer.
Så tänker jag i alla fall. Har man inga marginaler så tycker jag att det är bäst att betala så lite som möjligt på alla sina skulder och se till att inget går till kf och försöka lägga undan nån hundring i månaden. Ökar marginalerna då har man fler valmöjligheter.

Ngn som lyckats få fryst ränta (alt sänkt) hos Svea på Everyday+ och/eller Flexlimit?

Svea vill inte göra det, tyvärr, måste kanske gå längre tid?
Ja det tog nått år innan dom började ta det mot kapitalet först ! Sen räntan frös dom efter ca 1.5 år ! Men tycker det verkar vara en massa sur kärringar som jobbar där faktiskt , tycker dom alltid är otrevliga när man maila dom o så

Hm… ligger hennes hos Svea?
Då får jag prova igen och se vad de säger.
Ska bara fråga dem om Flexlimit, får vänta ett tag med Everyday+
Jag tror det är så att när dom tog över fordran så frös dom räntan själv ! Står det fortfarande flexlimit hos dig ? Eller Svea bank ? Yes den ligger hos Svea med !

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp