Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Myras väg mot skuldfrihet

Nu har jag fått meddelande från banken om att bolånet ska läggas om i augusti. Har varit inne och kikat på vilken ränta vi kan få just nu och med ränterabatt så blev det 4,83% bundet på ett år, annars över 5% för obundet (kommer inte ihåg exakt)
Trots att jag försökt förbereda för höjning av bolånet (genom att försöka betala av så många lån/krediter som möjligt) så hade jag hoppats på lite lägre höjning av belopp. skulle vi få en ränta på 4,83 så kommer bolånet kosta ca 6500 kr/mån till skillnad från dagens ca 2200 kr/månad!!

Men har vi tur så kommer räntan sänkas ytterligare lite grann framöver. Så bara ha is i magen och vänta tills det är dags i slutet av augusti att lägga om bolånet!
Usch, ganska stor skillnad nu mot sen. Förstår att det är tufft.

Usch, ganska stor skillnad nu mot sen. Förstår att det är tufft.
Ja, stor skillnad men samtidigt är jag oerhört tacksam att vi låg på så låg ränta sen augusti 2021 för hade vi inte haft bundet då vet jag inte hur det hade gått, om det ö h hade gått vägen. Många med bolån har drabbats rejält under den tiden, vi förskonades.
2004 och några år framåt hade vi räntekostnader på 6500 kr men då var det inga problem alls för ekonomin såg annorlunda ut.

Jag kommer i alla fall ringa banken i augusti och förhandla!

Nu har jag skrapat fram 340 kr extra per månad genom att ringa Tele2 (igen) och lägga om abonnemangen och det blev totalt 340 kr billigare per månad!! Många bäckar små eller hur!
Dessutom skickar Tele2 en ny Samsung Galaxy (jag tackade nej till ny samsung förra gången jag la om abonnemang hos Tele2 men nu orkade jag inte tjafsa så jag kommer sälja den till en bekant) så det blir lite extra pengar där med!

Senast ändrad:
Bolånesmällen närmar sig! Bara 2,5 månader kvar tills nuvarande bindningstid går ut.
Bolån på 1 550 mille. Ränta 1,30%
Kostnad idag 2 186 kr/mån

Har testat (igen) på bankens sajt och med rörlig ränta på 5,35% skulle kostnaden bli 6 935 kr/mån om vi lägger om lånet idag. Alt bundet på 1 år till 4,8% ränta med en kostnad på 6 222 kr/mån.
Har vi tur så kan det komma en till räntesänkning i juli men det skulle ändå inte innebär ngn drastisk förändring på beloppen.
Vi har bolånet uppdelat i tre delar så ett alternativ vore att ha en del obundet och de andra bundna på 1 år
Oavsett blir det en stor förändring! Må det komma fler räntesänkningar nästa år.

Bolånesmällen närmar sig! Bara 2,5 månader kvar tills nuvarande bindningstid går ut.

Har testat (igen) på bankens sajt och med rörlig ränta på 5,35% skulle kostnaden bli 6 935 kr/mån om vi lägger om lånet idag. Alt bundet på 1 år till 4,8% ränta med en kostnad på 6 222 kr/mån.
Har vi tur så kan det komma en till räntesänkning i juli men det skulle ändå inte innebär ngn drastisk förändring på beloppen.
Vi har bolånet uppdelat i tre delar så ett alternativ vore att ha en del obundet och de andra bundna på 1 år
Oavsett blir det en stor förändring! Må det komma fler räntesänkningar nästa år.

Det finns inget datum i Juli för Riksbanken att sänka räntan, I år gäller de kvarvarande datumen:

27 Juni
20 Augusti
25 September
7 November
19 December

Om det inte blir någon sänkning nu i Juni, vilket det med största sannolikhet inte blir, då är nästa eventuella sänkning 20 Augusti.
Eller kanske menar du Juli såsom att 27e Juni beskedet börjar gälla den 3e Juli? Det lär inte bli någon förändring där tyvärr men det märker vi om drygt 3 veckor.

Så räkna med oförändrad ränta till 21a Augusti.

Rev av plåstret i mars och band mitt största lån i 2 år på 3.93%
Resten rörligt på 4,47% från och med juni nu, 2,7 miljoner svider rätt bra även om jag fick ok ränta.

Senast ändrad:

Det är nog många med bunden ränta som fått utmaningar. Vi har rörlig ränta på hela vårt bolån och det har varit och är ff extremt tufft varje månad. Varje liten sänkning är väldigt välkommen. Hoppas det hinner sänkas lite till innan ni måste lägga om ert lån.

Det är nog många med bunden ränta som fått utmaningar. Vi har rörlig ränta på hela vårt bolån och det har varit och är ff extremt tufft varje månad. Varje liten sänkning är väldigt välkommen. Hoppas det hinner sänkas lite till innan ni måste lägga om ert lån.
Tack! Kan tänka mig att det är väldigt tufft för de flesta med bolån som lever på marginalerna. Men vi får hoppas att det värsta är över för den här gången.

Tack! Kan tänka mig att det är väldigt tufft för de flesta med bolån som lever på marginalerna. Men vi får hoppas att det värsta är över för den här gången.
Ja det är en viss skillnad på knappt 12.000kr per månad till dagens 22.800kr. Vi amorterar 6.000kr per månad så dem är inräknade i summan.

Ja det är en viss skillnad på knappt 12.000kr per månad till dagens 22.800kr. Vi amorterar 6.000kr per månad så dem är inräknade i summan.
Mycket pengar men det var ingen dålig amortering där, amorterar ni frivilligt? Vi amorterar 500 kr, prioriterar andra lån med hög ränta.

Mycket pengar men det var ingen dålig amortering där, amorterar ni frivilligt? Vi amorterar 500 kr, prioriterar andra lån med hög ränta.
Frivilligt, ja. Vi har inte ansökt om amorteringsfritt då vi gärna vill få ner bolånet. 72.000kr per år blir en del

Tänker jag kommenterar om Ramsey i din tråd. Jag gillar mycket av vad han gjort men när han skriker om George Kamels uttags kommentar (4 % regeln eller 3 %) så blir han lite meh. Kan man få 12 % så är det bra men att säga alla kan få det framöver så blir det inte bra. Sen funkar inte alla stegen så bra i Sverige…

Tänker jag kommenterar om Ramsey i din tråd. Jag gillar mycket av vad han gjort men när han skriker om George Kamels uttags kommentar (4 % regeln eller 3 %) så blir han lite meh. Kan man få 12 % så är det bra men att säga alla kan få det framöver så blir det inte bra. Sen funkar inte alla stegen så bra i Sverige…
Vem är George Kamels? Det har jag missat det du skriver om.
Allt funkar inte men jag tar till mig det som funkar för mig. Jag vill heller inte vänta med att börja spara tills jag är skuldfri. Men hans budskap och tankesätt och jämförelser tycker jag är motiverande. T ex detta att vi (som har lån) gör andra rika med våra egna pengar. Istället för att göra oss själva rika. Tänkvärt!

Om man tar semester under juli månad och en bit in i augusti kommer man få semesterersättning/semesterlön med augustilönen i slutet av augusti eller kommer det en del i juli och en del i augusti? Nån som vet?

För mig kommer ersättningen för semester i juli på julis lön i juli och dagarna i augusti på augustis lön.

Om man tar semester under juli månad och en bit in i augusti kommer man få semesterersättning/semesterlön med augustilönen i slutet av augusti eller kommer det en del i juli och en del i augusti? Nån som vet?
Jag får månaden efter.

För mig får jag månaden efter. Så om jag har semester i juli, så får jag semesterersättningen i augusti. Jag har inte haft det så, men jag tror att om jag hade en vecka i juli och en vecka i augusti så skulle jag få semesterersättning för juli i augusti, och för augusti i september.

Jag får all min semesterersättning på junilönen, oavsett när jag tar ut semestern…

Om jag har sem halva juli o halva aug så får jag semers för juli i aug o för aug får jag semers i sept.

Jag får månaden efter, semester Juli = ersättning Augusti, semester December = ersättning Januari….osv…

Det blir nog semesterersättning i augusti verkar det som. Juli hade varit att föredra. Försöker få ihop till resan. Sambon fick inte heller sin skatteåterbäring nu! Räknar fram och tillbaka, kommer inte betala mer på skulder som jag brukar göra utan absolut lägsta att betala och inget kommer gå till sparande och ev kommer jag behöver hoppa över Betallkoll (som är tacksamt att hoppa över då det inte blir dubbelt nästkommande månad utan "bara" ränta läggs på, samt betalfri månad hos Resurs. I juli kan jag ta betafri månad hos Ikano. fr o m nu blir det inga matinköp förutom kompletterande basvaror som behövs, ska äta ur frysen som är proppfull och har massa varor i "bunker"hyllan. Jobbar extra så mkt som det går att få ihop tidsmässigt. Jag tror vi kommer klara det. Dottern har fått sin skatteåterbäring och vill lägga ut 10 k som hon får tillbaka när vi får våra pengar.
Problemet blir bara vad vi ska göra med skattepengarna när de väl kommer?! ;):facejoy::facejoy: Hahahahahaaa

Nu har jag betalat in det sista på Marginalen. Ett lån som togs 2014 och som har kostat ca 1160 kr/mån!
Nu ska jag fundera noga vilken skuld jag ska rikta snöbollen mot framöver!
Jag tror att det blir Ellos lånet som har en väldigt hög ränta, nästan 25% men ska kolla noga i skuldpärmen och se vad jag får för idéer.

Nu har jag betalat in det sista på Marginalen. Ett lån som togs 2014 och som har kostat ca 1160 kr/mån!
Nu ska jag fundera noga vilken skuld jag ska rikta snöbollen mot framöver!
Jag tror att det blir Ellos lånet som har en väldigt hög ränta, nästan 25% men ska kolla noga i skuldpärmen och se vad jag får för idéer.
Härligt! Bra jobbat, har du kommit fram till vilken skuld du ska prioritera som nästa? :)

Härligt! Bra jobbat, har du kommit fram till vilken skuld du ska prioritera som nästa? :)
Tack ?? Jag är inne på att kasta snöbollen på Ellos lånet som kostar 993kr/mån och ca 520 kr av dem är bara ränta. Kvar att betala är ca 23 000kr Med tanke på att ränteavdraget kommer fasas ut så tänker jag att det kan vara bra att prioritera detta lånet.
Hade egentligen kunnat ta Thorn som också har hög ränta, men det betalas via autogiro och klar med det juli 2026.

Sen tänkte jag fortsätta kasta några mindre snöbollar på alla skulder där Lägst att betala är under 200kr, har en drös sådana, typ sambons Stadium, Elpy, Bauhaus m m som blir dyra i längden om man bara betalar lägsta som är mellan 70-150kr Där betalar jag 200kr/skuld

Ju mera extra du betalar på det där ellos, ju mindre ränta kan de ju kräva. Jag vet inte hur mycket extra du tänkt pytsa in per månad, men eftersom jag är småsint så skulle varje extra krona som de inte kan ockra mera på generera mycket ren skadeglädje hos mig.

Tack ?? Jag är inne på att kasta snöbollen på Ellos lånet som kostar 993kr/mån och ca 520 kr av dem är bara ränta. Kvar att betala är ca 23 000kr Med tanke på att ränteavdraget kommer fasas ut så tänker jag att det kan vara bra att prioritera detta lånet.
Hade egentligen kunnat ta Thorn som också har hög ränta, men det betalas via autogiro och klar med det juli 2026.

Sen tänkte jag fortsätta kasta några mindre snöbollar på alla skulder där Lägst att betala är under 200kr, har en drös sådana, typ sambons Stadium, Elpy, Bauhaus m m som blir dyra i längden om man bara betalar lägsta som är mellan 70-150kr Där betalar jag 200kr/skuld
Låter som en bra idé, jag håller på att göra om våran pärm lite också. Just för de här med räntan och skulder på UC osv. Fårse hur jag lägger prioriteringen här framöver. <3

Jag börjar bli av med alla små skulder nu, så nu börjar vi komma upp i summor om 15-45.000kr totalskuld med en månadskostnad på mellan 1500-2500kr. Så när dessa försvinner kommer de också göra rejält skutt i snöbollen, dock tar de ju lite längre tid och bli av med också, men de är som det är. Bara fortsätta <3

Fantastiskt av dig Myra. Bra jobbar

Ju mera extra du betalar på det där ellos, ju mindre ränta kan de ju kräva. Jag vet inte hur mycket extra du tänkt pytsa in per månad, men eftersom jag är småsint så skulle varje extra krona som de inte kan ockra mera på generera mycket ren skadeglädje hos mig.
Håller med dig! Planen var att betala ca 2000 kr extra utöver de 993 kr/mån MEN får nog nöja mig med mindre eftersom bolånet kommer öka fr 2200 kr/mån till ca 6500 - 7000 kr/mån fr o m augusti plus att sambon vill att vi ska höja amortering på bolånet fr 500 kr till 2000 kr.
Men minst 1500 kr ska jag betala fr o m augusti är intentionen. Sen får vi se hur det blir med bolånet. Det är bundet till 26/8.

Vill fortsätta ha utrymme att extra amortera på alla mindre krediter för att snabbare bli av med dem.
Egentligen så har jag blivit av med en hel del skulder under de senaste 3 åren och hade inte bolåneräntorna höjts så pass mkt så hade det stora genombrottet för vår ekonomi märkts i år. Men nu blir det inte så men det hade också kunnat bli mkt värre. Så är tacksam oavsett.

Låter som en bra idé, jag håller på att göra om våran pärm lite också. Just för de här med räntan och skulder på UC osv. Fårse hur jag lägger prioriteringen här framöver. <3

Jag börjar bli av med alla små skulder nu, så nu börjar vi komma upp i summor om 15-45.000kr totalskuld med en månadskostnad på mellan 1500-2500kr. Så när dessa försvinner kommer de också göra rejält skutt i snöbollen, dock tar de ju lite längre tid och bli av med också, men de är som det är. Bara fortsätta <3
Jag känner större glädje när jag extra amorterar på de minsta skulderna så jag förstår vad du menar.
och tro det eller ej men delar av skuldpärmen kommer följa med på vår resa. Även en skuldpärm kan må bra av lite miljöombyte hahahahaaaaa

Nä skämt åsido, eftersom vi blir bortresta över månadsskiftet (vilket alltid är min stora mardröm att inte vara hemma när alla räkningar ska betalas) så kommer jag känna mig lugnare om delar av pärmen följer med så jag kan pricka av och ha överblick och planera augustimånad. Kommer inte att ringa runt och be om uppskov hos de olika Inkasso (som jag annars brukar göra under sommaren) så bara det ser jag som framsteg!

Skulder tar ingen semester.

En fråga ang min skuld fr Flexlimit som ligger hos Svea Inkasso. Jag har nu kvar en kapitalskuld på ca 350 kr och ränta ca 6800 kr.
Vad händer när kapitalskulden blir 0 kr och det bara är ränta kvar? Det kan väl inte tillkomma ny ränta då?

Jag känner större glädje när jag extra amorterar på de minsta skulderna så jag förstår vad du menar.
och tro det eller ej men delar av skuldpärmen kommer följa med på vår resa. Även en skuldpärm kan må bra av lite miljöombyte hahahahaaaaa

Nä skämt åsido, eftersom vi blir bortresta över månadsskiftet (vilket alltid är min stora mardröm att inte vara hemma när alla räkningar ska betalas) så kommer jag känna mig lugnare om delar av pärmen följer med så jag kan pricka av och ha överblick och planera augustimånad. Kommer inte att ringa runt och be om uppskov hos de olika Inkasso (som jag annars brukar göra under sommaren) så bara det ser jag som framsteg!

Skulder tar ingen semester.
Härligt! Jag förstår precis vad du menar, vi åker till våran stuga och även dit får skuldboken hänga med ibland. Kan känna lite frihet att sitta där ute i skogen och fixa ordning med alla papper.
Att ha kontroll är den bästa känslan!

Härligt! Jag förstår precis vad du menar, vi åker till våran stuga och även dit får skuldboken hänga med ibland. Kan känna lite frihet att sitta där ute i skogen och fixa ordning med alla papper.
Att ha kontroll är den bästa känslan!
Skönt att det finns en till galning här :facejoy: men snacka om att vi definitivt har blivit skadade hahahhahaaaaa

Skönt att det finns en till galning här :facejoy: men snacka om att vi definitivt har blivit skadade hahahhahaaaaa
Haha tragiskt men sant, jag satt med boken i sängen igår kväll och min man sa ”kan du inte bara lägga ner den där, jag är trött på att se alla pengar försvinna”. :facejoy:
Jag förstår han, men kontrollen kan inte hamna efter för då har vi problem.

Haha tragiskt men sant, jag satt med boken i sängen igår kväll och min man sa ”kan du inte bara lägga ner den där, jag är trött på att se alla pengar försvinna”. :facejoy:
Jag förstår han, men kontrollen kan inte hamna efter för då har vi problem.
Då skulle jag svarat med att skuldpärmen ser till att pengarna INTE försvinner.
Och håller med dig, skuldpärmen är den bästa läsningen vid sänggående, många idéer kläcks när man sen somnat :facejoy:
Läsa deckare är klart överskattat ;)

Då skulle jag svarat med att skuldpärmen ser till att pengarna INTE försvinner.
Och håller med dig, skuldpärmen är den bästa läsningen vid sänggående, många idéer kläcks när man sen somnat :facejoy:
Läsa deckare är klart överskattat ;)
Deckare är överskattat när man kan läsa en riktig skräck historia, skuldboken. Hahahahaha

En fråga ang min skuld fr Flexlimit som ligger hos Svea Inkasso. Jag har nu kvar en kapitalskuld på ca 350 kr och ränta ca 6800 kr.
Vad händer när kapitalskulden blir 0 kr och det bara är ränta kvar? Det kan väl inte tillkomma ny ränta då?

Ring Svea och fråga om ackorduppgörelse?

Ring Svea och fråga om ackorduppgörelse?
Bra idé men har inte pengar över att lägga på det, tyvärr. Sen har jag två andra ärenden hos Svea så är rädd att de tror att jag har pengar på hög och kommer ev vilja höja de andra betalplanerna vilket hade varit katastrofalt.
Om det inte skulle tillkomma ny ränta så är jag av med skulden på mindre än 1 år. Kan försöka betala in mer på slutet.

Bra idé men har inte pengar över att lägga på det, tyvärr. Sen har jag två andra ärenden hos Svea så är rädd att de tror att jag har pengar på hög och kommer ev vilja höja de andra betalplanerna vilket hade varit katastrofalt.
Om det inte skulle tillkomma ny ränta så är jag av med skulden på mindre än 1 år. Kan försöka betala in mer på slutet.
Förstår. Frågan är om du ska kontakta Svea och fråga vad som händer när kapitalbeloppet är 0 och om det tillkommer ränta på kvarstående räntebelopp. Man vill ju inte väcka den björn som sover...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp