Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

När är skuldsaneringen helt avslutad – beslutsdatum eller sista betalning?

Kunnig medlem
Poäng: 217
Meddelanden
189
Mottagna reaktioner
77
Poäng
217
Hej någon som kan hjälpa mig när jag är ”fri” igen? Är det 10e juni 2025 eller får jag rena papper först sista juni? Jag har sett folk skriva olika att det försvunnit from besluts datum och vissa från sista betaldatum?

Har haft 0 i betalplan under dessa 5 år pga för låg inkomst, många barn osv.

Bilagor

• IMG_1369.webp
    IMG_1369.webp
    83.4 KB · Visningar: 57
Ja jag vet men efter att ha läst här och googlat så avslutades typ allas på beslutsdatumet? Därav min fråga. Jag kan läsa och har läsförståelse;)
Jag fick rena papper s a s på dagen 5 år efter inledande fast det var en inbetalning kvar som skulle vara inne senast den sista den månaden. Saneringen inleddes 22/5-17 o rena papper 22/5-22. Sista inbetalningen gjordes den 27:e den månaden.

Skuldsanering löper alltid fem år from det datum man får inledande och ingenting annat

Skuldsanering löper alltid fem år from det datum man får inledande och ingenting annat
Ja det vet jag också, men en del verkar ha fått rena papper på dagen 5 år efter inledande datum och andra först efter att sista betalningen är gjord. Därför jag undrar för mitt inledande fick jag 10/6 -2020, men på bilden jag bifogade står det slutdatum 31/6-2025 så blev osäker är osäker

Har liknande (men 4 dagar efter) och har också haft bilden av att det är 5 år efter inledande, inte från och med sista dagen den månaden. Jag mailade och frågade och fick svaret:
"Din skuldsanering tar slut den sista juni. Som påminnelse vill jag berätta att juni är en betalningsfri månad när det kommer till skuldsanering. Din skuldsanering är klar sista juni, men sista månaden i detta fall är alltså en betalningsfri månad, då juni alltid är betalningsfri."

För min del spelar det mindre roll. Sista betalningen är gjord och jag kan nu slappna av. Har inga planer på att utnyttja min ökade kreditvärdighet ändå :)

Ja det vet jag också, men en del verkar ha fått rena papper på dagen 5 år efter inledande datum och andra först efter att sista betalningen är gjord. Därför jag undrar för mitt inledande fick jag 10/6 -2020, men på bilden jag bifogade står det slutdatum 31/6-2025 så blev osäker är osäker
Samma här, på Mina sidor står det inledande 2021-08-26 och beräknat slutdatum 2026-08-31. Vet inte varför dom skriver så.

Samma här, på Mina sidor står det inledande 2021-08-26 och beräknat slutdatum 2026-08-31. Vet inte varför dom skriver så.
Kan ju vara så att beräknat slutdatum enbart handlar om när de beräknar få in sista betalningen. Så saneringsanmärkningen försvinner på dagen fem år efter inledande.

Kan ju vara så att beräknat slutdatum enbart handlar om när de beräknar få in sista betalningen. Så saneringsanmärkningen försvinner på dagen fem år efter inledande.
Jag hade 3-årig betalplan så sista betalningen gjordes i augusti i fjol. Jag tror faktiskt att det är nåt knas med sidan och att det blir automatiskt den sista i månaden eller något sådant :thinking:

Ja jag vet men efter att ha läst här och googlat så avslutades typ allas på beslutsdatumet? Därav min fråga. Jag kan läsa och har läsförståelse;)
Nej, inledande datumet.
Din sanering inleddes 2020, men beslutet kom 2021. Så 5 år from 2020.

Så här är det :)

5 år efter dagen för inledande, jag hade 4 maj 2020, rensar alla kreditupplysningsbolag anmärkningen. Jag gick från skuldsanering till mycket bra hos UC, 0,3% den 4 maj 2025. Men i kronofogdens system är den klar per den sista i månaden alltså den 31/5. Detta för att de i vissa fall inväntar en sista betalningen som behöver bokföras.

& fram till när kan borgenärerna ompröva?

& fram till när kan borgenärerna ompröva?
I regel innevarande månad + 5 år

Så om man får inledande skuldsanering idag 10 Juni 2025 så måste omprövning senast kommit in: 2030-06-30, det gäller oavsett om betalplanen är 3,4 eller 5 år.

Några ovanliga undantag finns dock

5 år efter dagen för inledande, jag hade 4 maj 2020, rensar alla kreditupplysningsbolag anmärkningen. Jag gick från skuldsanering till mycket bra hos UC, 0,3% den 4 maj 2025. Men i kronofogdens system är den klar per den sista i månaden alltså den 31/5. Detta för att de i vissa fall inväntar en sista betalningen som behöver bokföras.
Du skapade konto hos UC och köpte sedan tjänster där du kunde se dig gå från 0 (noll, okänd) till 0,3%. 0,3% risk eller vad står siffran för? tack för delar med dig av mycket värdefull info. !

men är det inte så att UC uppdaterar varje annan månad, april-dcember. Ändrade de iaf din status omedelbart och alla andra kreditupplysningsbolag oxå?

Hej någon som kan hjälpa mig när jag är ”fri” igen? Är det 10e juni 2025 eller får jag rena papper först sista juni? Jag har sett folk skriva olika att det försvunnit from besluts datum och vissa från sista betaldatum?

Har haft 0 i betalplan under dessa 5 år pga för låg inkomst, många barn osv.
Hur blev det? Har du kikat din UC/mina sidor senaste veckan? Min sanering slutar här i veckan så är mycket intresserad av om det är sista juni eller inte.

Hur blev det? Har du kikat din UC/mina sidor senaste veckan? Min sanering slutar här i veckan så är mycket intresserad av om det är sista juni eller inte.
För mig avslutades allt hos UC och Creditsafe exakt fem år efter inledande, men KF avslutar per den sista i månaden. Det ser du om du loggar in på dina sidor.

Hej, jag blir inte klokare men kan meddela vad jag fått för information.

Jag mailade förra veckan då jag såg att det står "sista juni" på mina sidor.

Hade inget svar så ringde kundtjänst igår. Person 1 sa att den skulle vara avslutad, men jag glömde att be om ett skriftligt intyg på det. Ringde därför igen och fick då samma besked och hon hänvisade till mitt omprövningsbeslut som intyg (samma information som det första inledande bara högre inkomst). Person 2 uppmanade mig även att maila alla inkassobolag etc som inte nollat och be dem göra det då det gått 5 år från inledandedatumet. So far så överensstämmer allting både med de broschyrer (som jag har framför mig) och vad min ursprungliga handläggare informerat mig om. Har även dessa samtalen inspelade.

Fick idag svar på mitt mail som skrev att det är sista juni som gäller. Ringde då dem igen för att få klarspråk i detta, personen uppfattades väldigt erfaren och sa att det är 5 år från inledandedatumet och att "många nya inte har rätt information på KF". När jag precis skulle svara henne på detta så bröts samtalet från hennes sida. Ringde då upp igen och frågade om att kopplas till samma person, det gick inte, men personen jag pratade med då sa samma precis som mailet - det är innevarande månad som gäller, men han lät även väldigt förvirrad genom hela samtalet.

Fick svar från inkassobolag under gårdagen att dem kommer att nolla mig i slutet av augusti när dem får sin sista betalning.

Så ärligt talat, jag vet inte vad som gäller. Jag kommer att vänta till 1 juli och då ringa dem och fråga om allting nu är avslutat. Egentligen är det ju bara en teknikalitet men att igår fira efter de två samtalen för att nu få andra besked känns så jävla trist. Känner mig också dum som mailat alla inkassobolag på uppmaning av KF medarbetare.

Hej, jag blir inte klokare men kan meddela vad jag fått för information.

Jag mailade förra veckan då jag såg att det står "sista juni" på mina sidor.

Hade inget svar så ringde kundtjänst igår. Person 1 sa att den skulle vara avslutad, men jag glömde att be om ett skriftligt intyg på det. Ringde därför igen och fick då samma besked och hon hänvisade till mitt omprövningsbeslut som intyg (samma information som det första inledande bara högre inkomst). Person 2 uppmanade mig även att maila alla inkassobolag etc som inte nollat och be dem göra det då det gått 5 år från inledandedatumet. So far så överensstämmer allting både med de broschyrer (som jag har framför mig) och vad min ursprungliga handläggare informerat mig om. Har även dessa samtalen inspelade.

Fick idag svar på mitt mail som skrev att det är sista juni som gäller. Ringde då dem igen för att få klarspråk i detta, personen uppfattades väldigt erfaren och sa att det är 5 år från inledandedatumet och att "många nya inte har rätt information på KF". När jag precis skulle svara henne på detta så bröts samtalet från hennes sida. Ringde då upp igen och frågade om att kopplas till samma person, det gick inte, men personen jag pratade med då sa samma precis som mailet - det är innevarande månad som gäller, men han lät även väldigt förvirrad genom hela samtalet.

Fick svar från inkassobolag under gårdagen att dem kommer att nolla mig i slutet av augusti när dem får sin sista betalning.

Så ärligt talat, jag vet inte vad som gäller. Jag kommer att vänta till 1 juli och då ringa dem och fråga om allting nu är avslutat. Egentligen är det ju bara en teknikalitet men att igår fira efter de två samtalen för att nu få andra besked känns så jävla trist. Känner mig också dum som mailat alla inkassobolag på uppmaning av KF medarbetare.
Det är som jag skrev. Anmärkningen är nu borta - den försvinner efter 5 år. Men skuldsaneringen avslutas när det slår över från sista Juni till 1 Juli (efter månaden man får inledande är klart + 5 år)

Det är som jag skrev. Anmärkningen är nu borta - den försvinner efter 5 år. Men skuldsaneringen avslutas när det slår över från sista Juni till 1 Juli (efter månaden man får inledande är klart + 5 år)
Precis, det är så vissa av dem också säger. Det är dock väldigt förvirrande att det står fel i deras broschyrer, mina mail med ursprungliga handläggare, 2 av deras medarbetare igår, mitt omprövningsbeslut samt halva internet.

Jag frågade ChatGPT (vet att de kan ha fel) och får detta svaret:

Vad gäller egentligen – 5 år eller "sista juni"?

En skuldsanering avslutas normalt efter 5 år från inledandedatumet, förutsatt att alla betalningar genomförts som de ska. Det är detta som både flera handläggare, din ursprungliga information och broschyrerna verkar ha sagt till dig – vilket stämmer enligt de regler som gäller.

Att någon säger att det är "innevarande månad" eller att det slutar "sista juni" kan vara deras interna administrativa sätt att hantera datumen – men det ska inte ändra det faktum att om 5 år gått från inledandet, och dina skyldigheter är uppfyllda, så är det klart.

Det låter som att vissa på Kronofogden inte har full koll, särskilt nyare handläggare, vilket tyvärr händer.

Precis, det är så vissa av dem också säger. Det är dock väldigt förvirrande att det står fel i deras broschyrer, mina mail med ursprungliga handläggare, 2 av deras medarbetare igår, mitt omprövningsbeslut samt halva internet.

Jag frågade ChatGPT (vet att de kan ha fel) och får detta svaret:

Vad gäller egentligen – 5 år eller "sista juni"?

En skuldsanering avslutas normalt efter 5 år från inledandedatumet, förutsatt att alla betalningar genomförts som de ska. Det är detta som både flera handläggare, din ursprungliga information och broschyrerna verkar ha sagt till dig – vilket stämmer enligt de regler som gäller.

Att någon säger att det är "innevarande månad" eller att det slutar "sista juni" kan vara deras interna administrativa sätt att hantera datumen – men det ska inte ändra det faktum att om 5 år gått från inledandet, och dina skyldigheter är uppfyllda, så är det klart.

Det låter som att vissa på Kronofogden inte har full koll, särskilt nyare handläggare, vilket tyvärr händer.
Såhär säger lagen om omprövning:

”I fall som avses i första stycket 7 ska ansökan göras inom fem år från dagen för inledandebeslutet eller, om en betalningsplan löper ut senare, senast den dag då planen löper ut.”

Det blir så att om man inte har förkortad betalplan eller fått inledande i Juni eller December så blir det innevarande månad + 5 år. Jag som fått inledande i början av November har förfallodatum för sista betalning den sista November. Efter det förfallodatumet är min skuldsanering över.

Jag som tänkt lite fel: Kom på att det är betalfri månad i Juni och att du redan gjort alla betalningar. I vanliga fall om man fått inledande alla månader utom Juni och December så är förfallodatum fram till sista betalning den sista i månaden. Tills dess går det överklaga.

Men om du fått inledande i Juni så har du såklart gjort din sista betalning i Maj. Då blir det 5 år efter inledandedatum som gäller.

Jag har fått ytterligare ett svar. Det är inte 5 år från inledande datumet, men i teorin är det (tjejen jag pratade med höll med om att det är helt galet). Min betalningsanmärkning är borta, men ingenting nollas och mina borgenärer kan tex skicka in en omprövning fram till sista juni. Tjejen jag pratade med sa dock att det aldrig har hänt att någon har omprövat i den "övergångsperioden" mellan inledande datumet och sista den månaden.

Det som gör att det är konstigt i min sits är för att juni är betalningsfri månad så därför så har jag gjort min sista betalning i maj = betalplan är klar, men det blir såhär ändå automatiskt.

Känns lite snopet - men min anmärkning är borta & det finns ingen stöd för att någon skulle ompröva då jag har skött allting - så jag får bara vänta ytterligare 2 veckor. Det kommer att stå "skuldsanering pågår" resten av månaden när jag loggar in på mina sidor.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp