• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

När ska jag betala in mer i skatt?

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Det stämmer, betalade i mars eller så, och några hundra för mycket, det förklarar saken
Det är drygt att vänta på att nya inkomsten (2017) ska synas (då inkomsten 2016 var ett hack ner) pga av kvarskatt på 3500. Hoppas det är värt (fler erbjudanden och bättre ränta) väntan då även 3 av 4 ff försvinner under denna väntan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
A

Anki55

Gäst
Poäng: 0
Tack för alla svar. Nu kan jag se på Skatteverkets sida att mina ränteutgifter är sänkta enligt min ändring. Så det kanske går ut nåt meddelande till Kivra att det är ändrat. Sen får jag vänta och se när mitt UC-betyg ändras.
 

Carpediem

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
6 Juli 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Det var snabba puckar. Trodde det skulle bli 3 månader från besked.
Hej
Det ska ju vara 90 dagar från det fattade beslutet om det gäller årets beskattning.
Se nedanstående tabell från Skatteverket. Se.

Då får du slutskattebeskedet
Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto

Augusti
12 november 2018
September
12 december 2018
December
12 mars 2019
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hej
Det ska ju vara 90 dagar från det fattade beslutet om det gäller årets beskattning.
Se nedanstående tabell från Skatteverket. Se.

Då får du slutskattebeskedet
Då ska pengarna finnas på Skatteverkets konto

Augusti
12 november 2018
September
12 december 2018
December
12 mars 2019
Gäller inte tilläggsbeslut eller vad man ska kalla det, i mitt fall omräkningsbeslut. En av de som lämnat in räntebesked innan jag deklarerat ändrade sej när deklarationen var klar och pengarna utbetalda (i mitt fall till KFM) och ändrade, detta fick till följd att jag fick en restskatt på 969 kr (tidigare hade jag fått drygt 4 tkr tillbaka). Skattemyndighetens beslutsdatum är 23/5 och beloppet ska vara inbetalt senast 12/7, så det är inga 90 dagar.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Gäller inte tilläggsbeslut eller vad man ska kalla det, i mitt fall omräkningsbeslut. En av de som lämnat in räntebesked innan jag deklarerat ändrade sej när deklarationen var klar och pengarna utbetalda (i mitt fall till KFM) och ändrade, detta fick till följd att jag fick en restskatt på 969 kr (tidigare hade jag fått drygt 4 tkr tillbaka). Skattemyndighetens beslutsdatum är 23/5 och beloppet ska vara inbetalt senast 12/7, så det är inga 90 dagar.
Men är det för att slippa betala ränta på beloppet som ska in eller är det absolut sista datum när pengarna måste vara inne, annars skickat de en påminnelse?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Men är det för att slippa betala ränta på beloppet som ska in eller är det absolut sista datum när pengarna måste vara inne, annars skickat de en påminnelse?
Vet inte eftersom det inte är normalfall. Ett år när jag fick restskatt, så skulle betalningen vara inne 12/11, jag hade delbetalat av skulden innan 12/11, men de sista pengarna kunde jag inte betala förrän jag fått decemberlönen. Jag fick påminnelser och ränta, men ingen anmärkning. Hade jag däremot väntat med att betala in på nyåret så hade det blivit anmärkning och direkt till KFM.
 

Carpediem

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
6 Juli 2018
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
H
Vet inte eftersom det inte är normalfall. Ett år när jag fick restskatt, så skulle betalningen vara inne 12/11, jag hade delbetalat av skulden innan 12/11, men de sista pengarna kunde jag inte betala förrän jag fått decemberlönen. Jag fick påminnelser och ränta, men ingen anmärkning. Hade jag däremot väntat med att betala in på nyåret så hade det blivit anmärkning och direkt till KFM.

Hej

Omräkningsbesluten har andra datum. När det gäller årets beskattning så är det 90 dagar. När det gäller räntan för årets beskattning om du vet att du har eller kommer få ett underskott på över 30 tusen så tickar räntan på från och med februari det år du ska deklarera.

När det gäller restförda skatter så restförs dessa slutet på månaden sista lördagen. Detta kan ha ändrats då det var något år sedan jag jobbade med beskattning.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
H


Hej

Omräkningsbesluten har andra datum. När det gäller årets beskattning så är det 90 dagar. När det gäller räntan för årets beskattning om du vet att du har eller kommer få ett underskott på över 30 tusen så tickar räntan på från och med februari det år du ska deklarera.

När det gäller restförda skatter så restförs dessa slutet på månaden sista lördagen. Detta kan ha ändrats då det var något år sedan jag jobbade med beskattning.

Restföringstidpunkten är densamma
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp