• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

När ska jag kontakta banken?

B

Björk

Gäst
Poäng: 0
Hej.

Jag och min sambo bor för tillfället hemma hos en förälder men tänkte nu köpa bostadsrätt. situationen ser ut såhär: vi har båda fast jobb med anställning längre än 12 månader och över 35.000kr i lön vardera. Jag har dock skulder hos santander, nordax och marginalen bank på totalt 600.000kr, inga betalningsanmärkningar eller kreditupplysningar finns. I september säljer vi fastigheten, som kommer ge vinst nog att betala av mina skulder och där till. Inflytt/utflytt och transaktioner sker i december. Min fråga blir då, i vilket skede bör jag kontakta banker för bolån? Kan vi förklara situationen för en bank redan i september och på så sätt få tid att hitta en bostad. Eller måste jag ha is i magen och betala av alla lån först, och eventuellt vänta tills det står 0kr vid kreditupplysning, säg till en bit in på 2021?

Tacksam för alla svar!
Mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Värde på bostaden? Kontantinsats?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 907
Mottagna reaktioner
1 890
Poäng
1 277
Vill ingen ge svar så får admin gärna ta bort tråden /Björk
Det är nog ingen som riktigt vet. Prata med en bank kan du ju göra nu (utan att ta en skarp uc) och få deras syn på det hela;
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 818
Mottagna reaktioner
13 064
Poäng
10 087
Skulle ta det så tidigt som möjligt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp