Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

När startar en löneutmätning?

Kunnig medlem
Poäng: 72
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Hej, om vi leker med tanken att jag skulle få mitt första krav från kf imorgon 23:e juni och jag skulle medge skulden efter 8 dagar 1:a juli, när skulle min löneutmätning påbörja? Och är det fritt fram och göra vad man vill med sina pengar fram tills löneutmätningen börjar eller är det efter man fått sitt krav de kan kräva att man ska återbetala om man tex skulle överföra ett par tusen till någon i familj/sambo.

2-4 månader efter att någon begärt det. Kan vara snabbare eller längre men vill minnas det stod något sådant på hemsidan.

Läste att de just nu är 45 dagars väntetid för att bara påbörja en verkställan

Läste att de just nu är 45 dagars väntetid för att bara påbörja en verkställan
45 vardagar står det, inte 45 dagar. Så ca 2 månader från att borgenär begär verkställighet tills dom kan kontoutmäta.

För löneutmätning så ska man även få fylla i inkomst som man har 14 dagar på sig att fylla i när papprerna kommer efter verkställighet

45 vardagar står det, inte 45 dagar. Så ca 2 månader från att borgenär begär verkställighet tills dom kan kontoutmäta.

För löneutmätning så ska man även få fylla i inkomst som man har 14 dagar på sig att fylla i när papprerna kommer efter verkställighet
Då kan man räkna ca 2.5 månader efter att borgenär skickat in om verkställighet?

Då kan man räkna ca 2.5 månader efter att borgenär skickat in om verkställighet?
Jag skulle gissa däromkring 2.5 månad för löneutmätning efter borgenär ansökt om verkställighet (fast man får inte reda på när kund sökt om verkställighet?), förutsatt man väntar till dag 14 med att fylla i inkomstuppgifter när papprerna kommer.

Hur vet man när en borgenärer begärt verkställan? Skickar de ut på Kivra ? Och heter de just verkställighet?

Hur vet man när en borgenärer begärt verkställan? Skickar de ut på Kivra ? Och heter de just verkställighet?
Efter fastställt krav ska man få en möjlighet att betala själv, efter att den aviserade skulden har förfallit till betalning får verkställighet ske (utmätning).

Efter fastställt krav ska man få en möjlighet att betala själv, efter att den aviserade skulden har förfallit till betalning får verkställighet ske (utmätning).
Nu blir jag alltid förvirrad i hur denna process ser ut till löneutmätning. Men är det inte efter man har skrivit på delgivning av kravet man får 10 dagar på sig att betala eller bestrida. Efter dom dagarna har gått så utfärdas ett utslag som fastställer skulden. E

Såhär har jag tänkt att det går till (förutsatt exekutionstiteln är utslag och man inte bestrider skulden)

1. Borgenär öppnar ett betalningsföreläggande
2. Gäldenär blir delgiven kravet
3. Gäldenär skriver på delgivningen och erkänner skulden
4. Man har 10 dagar på sig att bestrida eller betala
5. Gör man inte det så får man ett utslag och kravet blir fastställt (och 3 års betalningsanmärkning av kreditupplysningsföretagen)
6. Borgenär ansöker om verkställighet (utmätning) - Men här kan det skilja (vissa borgenärer gör det några dagar efter utslag, vissa kan vänta månader med att ansöka)
7. Det tar ca 45 vardagar (nuvarande förväntat väntetid) för KFM att behandla begäran. När det är verkställt får man aktivt skuldsaldo hos KFM
8. Kontoutmätning sker när det är verkställt
9. Man får papper att fylla i inkomstuppgifter (som man har 14 dagar på sig att fylla i)
10. Löneutmätningsbesked kommer till gäldenär och arbetsgivare
11. Löneutmätning startar vid nästa lönekörning

Jag ska medge skulden efter 8-9 dagar då jag kommer ansöka om skuldsanering nästa år.
när det gäller kontoutmätning så hoppas jag inte att de tar dom tusenlapparna jag har kvar på kontot som är för att handla mat efter alla utgifter.
Om jag förstått det rätt så fastställer kf skulden efter jag medgett den men inte betalar. Sedan skickar kf en blankett till min arbetsgivare som har 14 dagar på sig att svara och även en sån till mig. Sedan så börjar löneutmätningen?

Nu blir jag alltid förvirrad i hur denna process ser ut till löneutmätning. Men är det inte efter man har skrivit på delgivning av kravet man får 10 dagar på sig att betala eller bestrida. Efter dom dagarna har gått så utfärdas ett utslag som fastställer skulden. E

Såhär har jag tänkt att det går till (förutsatt exekutionstiteln är utslag och man inte bestrider skulden)

1. Borgenär öppnar ett betalningsföreläggande
2. Gäldenär blir delgiven kravet
3. Gäldenär skriver på delgivningen och erkänner skulden
4. Man har 10 dagar på sig att bestrida eller betala
5. Gör man inte det så får man ett utslag och kravet blir fastställt (och 3 års betalningsanmärkning av kreditupplysningsföretagen)
6. Borgenär ansöker om verkställighet (utmätning) - Men här kan det skilja (vissa borgenärer gör det några dagar efter utslag, vissa kan vänta månader med att ansöka)
7. Det tar ca 45 vardagar (nuvarande förväntat väntetid) för KFM att behandla begäran. När det är verkställt får man aktivt skuldsaldo hos KFM
8. Kontoutmätning sker när det är verkställt
9. Man får papper att fylla i inkomstuppgifter (som man har 14 dagar på sig att fylla i)
10. Löneutmätningsbesked kommer till gäldenär och arbetsgivare
11. Löneutmätning startar vid nästa lönekörning
Mellan din 6 och 7 så aviseras skulden, man ska ha möjlighet att betala innan verkställighet, har ingenting med betala för att slippa utslag (din 4) att göra.

En fråga… Hir funkar utmätning från konto? Låt säga att jag får en fastställd skuld som jag inte betalar. På kontot har jag tex 14.000kr, jag ska betala hyra på 9.000kr och sen handla mat till mig och två barn. Kan dem bara pang tjoff ta alla 14 tusenlappar till skulden och jag har NOLL pengar kvar?

Siffrorna är bara ”påhittade” men ni fattar vad jag menar?!

En fråga… Hir funkar utmätning från konto? Låt säga att jag får en fastställd skuld som jag inte betalar. På kontot har jag tex 14.000kr, jag ska betala hyra på 9.000kr och sen handla mat till mig och två barn. Kan dem bara pang tjoff ta alla 14 tusenlappar till skulden och jag har NOLL pengar kvar?

Siffrorna är bara ”påhittade” men ni fattar vad jag menar?!
Man lämnas inte med noll kronor på kontot, hyra tas hänsyn till under senare delen av månaden, normalbelopp lämnas för de medlemmar som finns i hushållet.

Är det någon som vet hur man ska göra med gemensamma utgifter, om sambon skickar sin del till mig och det ser ut som att jag fått Swish, kan de utmäta dessa pengar? Normalt sätt så betalar jag hyran direkt den 25:e men finns det en chans att kf tar dom?

Är det någon som vet hur man ska göra med gemensamma utgifter, om sambon skickar sin del till mig och det ser ut som att jag fått Swish, kan de utmäta dessa pengar? Normalt sätt så betalar jag hyran direkt den 25:e men finns det en chans att kf tar dom?
Pengar på konto kan utmätas.

Jaha va ska man göra da? Skickar man till henne så finns det risk att man ”gömmer” pengar, skickar hon till mig så kan dom utmätas.
Du får behålla för schablonhyra vid eventuell utmätning.

Hej!
Jag har haft löneutmätning i 4 år, blev fri för två veckor sedan. Jag har sambo och en son, såhär var det för mig:

Skulder på runt 900 000 kr vid inledande löneutmätning.
Jag har högst lön i familjen vilket de tar hänsyn till och låter mig behålla en högre del av min lön då jag ses som den som bidrar mer.
Min sambo och jag delade på alla fasta kostnader och det swishades fram och tillbaka, inget togs. Det enda som togs av mig var det beslutande beloppet från min lön + skatteåterbäringen.
Ev. bonus från mitt arbete, semesterersättning, vab-ersättning etc. togs inte. Vid vabb så blir avdraget på skulden och inte lönen, dvs. jag får behålla samma belopp på lönen + får ersättning från f-kassan och det som då drabbas är löneutmätningsbeloppet. Samma sak vid sjukdom.

De har aldrig gjort en utmätning på kontot och om jag fått pengar i present eller gåva har jag fått behålla det, det är inget de någonsin gått in och kollat.
Varje år har jag fått fylla i nya inkomst/utgifter - formulär för att de ska se över att jag behåller rätt belopp hela tiden.

Sökte skuldsanering 3 ggr och fick avslag alla tre ggr pga hög lön och ung ålder.

Är de så här de går till?
När skulden har fastställts så får du brev att du har en skuld att betala. När datumet i det brevet är passerat kan en tillgångsutredning starta. För min del skedde det dagen efter. För min mans del tog det ett par veckor.
Räkna rent krasst med att det kan göras dagen efter.
Jaha va ska man göra da? Skickar man till henne så finns det risk att man ”gömmer” pengar, skickar hon till mig så kan dom utmätas.
Om du får utmätning av pengar på kontot så är det i så fall beloppet som finns kvar efter att ditt normalbelopp räknats bort. Är det mellan den 18-31 i månaden får du även behålla för boendekostnad.

Jag vet inte hur vanligt det är att kfm kollar transaktioner på kontot. Men om du skickar hälften av hyran till din sambo så bör det väl gå att bevisa varför du skickat pengar till henne.

När skulden har fastställts så får du brev att du har en skuld att betala. När datumet i det brevet är passerat kan en tillgångsutredning starta. För min del skedde det dagen efter. För min mans del tog det ett par veckor.

Om du får utmätning av pengar på kontot så är det i så fall beloppet som finns kvar efter att ditt normalbelopp räknats bort. Är det mellan den 18-31 i månaden får du även behålla för boendekostnad.

Jag vet inte hur vanligt det är att kfm kollar transaktioner på kontot. Men om du skickar hälften av hyran till din sambo så bör det väl gå att bevisa varför du skickat pengar till henne.
Jag tänker att de

Jag tänkte från allra första början. För det tar ju ett tag innan skulden fastställs eftersom en begäran om verkställan måste in först.

Jag tänker att de

Jag tänkte från allra första början. För det tar ju ett tag innan skulden fastställs eftersom en begäran om verkställan måste in först.
Vet inte om vi pratar om samma sak men använder olika begrepp?

Utslaget betyder att beslut har fattats att du är skyldig att betala skulden. Det menar jag är att det är fastställt/beslutat att du är skyldig att betala skulden.

När/om sen borgenären ber kfm om hjälp att få in pengarna (verkställa) är väldigt varierande. Jag har varit med om att det sker samma dag men även att det har dröjt flera månader och någon har fortfarande inte gjort det.

När de gjort det får du brevet "underrättelse att du har en skuld att betala". När förfallodatumet i det brevet har passerats startas en tillgångsutredning är min erfarenhet. Har dock läst exempel på att den kan påbörjas redan innan.

Så om jag förstått rätt så gör det inget om man har mer än normalbeloppet mellan 18:e-31:a spc om det är från sambo?? sedan om man har sitt nirmalbelopp eller pengar under det så utmäter dom inget? Så 4-5 tusen efter alla utgifter man har gör inget?

Så om jag förstått rätt så gör det inget om man har mer än normalbeloppet mellan 18:e-31:a spc om det är från sambo?? sedan om man har sitt nirmalbelopp eller pengar under det så utmäter dom inget? Så 4-5 tusen efter alla utgifter man har gör inget?

Citat kommer från handbok Utmätning:

"Vid utmätning ska Kronofogden låta gäldenären få behålla ett belopp som motsvarar gäldenärens faktiska levnads kostnader fram till nästa inkomst, vilket i praktiken oftast är inom en månad."

"Sker utmätning dag 18 till och med den sista dagen i månaden ska gäldenären som huvudregel även förbehållas verklig eller schablonmässigt uppskattad boendekostnad. Under annan tid i månaden antas boendekostnaden som huvudregel redan vara betald. Kronofogden ska alltid göra en bedömning i det enskilda fallet utifrån när ersättningen utbetalas."

Tror ingen fått utmätning 3-4 månader efter man skrivit på delgivningen iaf inte sista halvåret,kfm har brutalt mkt att göra nu "tyvärr". Sökte sanering juni 24, släppte allt förutom 2-3 mindre lån i samma veva. Delgivninhqrna började trilla in nov dec, i feb fick jag inledande.

Har väntat på löneutmätning sedan januari. Vet folk på forumet som väntat ännu längre. Så oklart hur lång tid innan löneutmätning drar igång. Förra gången gick det betydligt snabbare...

Hej!
Jag har haft löneutmätning i 4 år, blev fri för två veckor sedan. Jag har sambo och en son, såhär var det för mig:

Skulder på runt 900 000 kr vid inledande löneutmätning.
Jag har högst lön i familjen vilket de tar hänsyn till och låter mig behålla en högre del av min lön då jag ses som den som bidrar mer.
Min sambo och jag delade på alla fasta kostnader och det swishades fram och tillbaka, inget togs. Det enda som togs av mig var det beslutande beloppet från min lön + skatteåterbäringen.
Ev. bonus från mitt arbete, semesterersättning, vab-ersättning etc. togs inte. Vid vabb så blir avdraget på skulden och inte lönen, dvs. jag får behålla samma belopp på lönen + får ersättning från f-kassan och det som då drabbas är löneutmätningsbeloppet. Samma sak vid sjukdom.

De har aldrig gjort en utmätning på kontot och om jag fått pengar i present eller gåva har jag fått behålla det, det är inget de någonsin gått in och kollat.
Varje år har jag fått fylla i nya inkomst/utgifter - formulär för att de ska se över att jag behåller rätt belopp hela tiden.

Sökte skuldsanering 3 ggr och fick avslag alla tre ggr pga hög lön och ung ålder.
Du verkar ju ha blivit skuldfri på 4 år, så då har man ju med all rätt nekat din sanering :-) Bra jobbat med att bli skuldfri!

Har väntat på löneutmätning sedan januari. Vet folk på forumet som väntat ännu längre. Så oklart hur lång tid innan löneutmätning drar igång. Förra gången gick det betydligt snabbare...
Kan vara så i de fallen det inte finns något att utmäta ifrån lönen, men vet verkligen inte hur det är i ditt fall.

Blev du delgiven i januari?

Har en släkting som släppte allt förra sommaren. Alla delgivningar skrevs på in november, december, januari. Fortfarande ingen löneutmätning.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp