• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

När vet man att man lyckats??

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Ja när vet man att man lyckats? När är man i mål? När känner man att man faktiskt kommer att klara det.

Min resa grundar sig inte i något spelande, min resa grundar sig i en renovering av ett hus som inte gick riktigt som det skulle och där kreditkort, blancolån och kontokrediter blev lösningen.

December 2016 var vi belånade högt och skulle tvingas av kommun att göra om vårt avlopp och satte Marginalen oss i en situation som gjorde att jag var helt säker att vi skulle få lämna huset och sälja med stor förlust. Detta hade lett till att vi hade gått isär som par och våra barn hade hamnat i en jäkla sits. Men det löste sig den gången men en galet hög belåning. - 750000 i blancolån, 200000 i kontokort/kontokrediter och 1600000 i bostadslån.

2018 var jag på väg att ta livet av mig när vi tvingades betala skjortan och knappt fick det att gå runt. UCn låg på 12,8 och jag såg inget ljus i tunneln - alls.

Nu är det 2020 - det har vänt. Vi pausade amorteringar på bolånet under 2019. Vi fick ner blancolån och kontokort/kontokrediter.

Läget nu ser ljusare ut:
När blancolånen är betalda i slutet av månaden är vi under 500000. Vi blir dessutom av med ett blancolån i april och 2800 kr mindre att betala.

Kontokrediterna/kontokorten är ner på 120000. Krediterna har minskat från 18 till 11 st och kontokorten har 70 % användning. Till sommaren är målet att dessa ska vara 7 st och nere på 80000.

Men frågan är när har det vänt? När kan man vara säker på att man har lyckats?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Ja när vet man att man lyckats? När är man i mål? När känner man att man faktiskt kommer att klara det.

Min resa grundar sig inte i något spelande, min resa grundar sig i en renovering av ett hus som inte gick riktigt som det skulle och där kreditkort, blancolån och kontokrediter blev lösningen.

December 2016 var vi belånade högt och skulle tvingas av kommun att göra om vårt avlopp och satte Marginalen oss i en situation som gjorde att jag var helt säker att vi skulle få lämna huset och sälja med stor förlust. Detta hade lett till att vi hade gått isär som par och våra barn hade hamnat i en jäkla sits. Men det löste sig den gången men en galet hög belåning. - 750000 i blancolån, 200000 i kontokort/kontokrediter och 1600000 i bostadslån.

2018 var jag på väg att ta livet av mig när vi tvingades betala skjortan och knappt fick det att gå runt. UCn låg på 12,8 och jag såg inget ljus i tunneln - alls.

Nu är det 2020 - det har vänt. Vi pausade amorteringar på bolånet under 2019. Vi fick ner blancolån och kontokort/kontokrediter.

Läget nu ser ljusare ut:
När blancolånen är betalda i slutet av månaden är vi under 500000. Vi blir dessutom av med ett blancolån i april och 2800 kr mindre att betala.

Kontokrediterna/kontokorten är ner på 120000. Krediterna har minskat från 18 till 11 st och kontokorten har 70 % användning. Till sommaren är målet att dessa ska vara 7 st och nere på 80000.

Men frågan är när har det vänt? När kan man vara säker på att man har lyckats?

Ja, hur definierar man ”lyckats”? Det beror som sagt på. Jag blir imponerad av din berättelse och i mina ögon har du/ni redan ”lyckats” med en sak och det är att vända utvecklingen. Kudos!

PS. Jag är glad att du inte gjorde allvar av de mörka tankarna 2018. Hoppas du ser mer och mer ljus!
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
En stor milstolpe är när man inte längre behöver fixa och trixa varje månad för att få det att gå runt eller känna stress att man betalar ockerräntor. När man kan sitta i lugn och ro och vänta i ett år när samtliga ff är borta igen och man kan söka för att se om man får bättre räntor.
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
I stort sett har ni väl lyckats, läget är stabilt.
Nu är det bara ett hårt jobb kvar att upprätthålla det tills ny är skuldfria förutom bolånet.

Jag undrar lite om krediterna, ni har ingen möjlighet att ta ut från några av krediterna för att slutbetala några? Tänker att det är skönt att maxa några för att få bort några andra. Minskar antalet lånegivare och ibland månadskostnaden.
 

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Börjar tro att det ska gå vägen nu. Börjat amortera huslånet. Betalar friskt på lånen ( minskar med 11000/månad) krediterna minskade den är månaden med 8000.

kunnat spara 15000 på ett konto och har 40% outnyttjat på kreditkorten. Trots allt detta 11000kr när räkningarna är betalda. Skönast av allt - privatskulderna är endast 2700kr nu
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Det är bara till att gratulera. Med tanke på vad du lyckats åstadkomma under dessa 2 år så får man verkligen säga att du har lyckats. Nu är det bara sista biten kvar och snart är du i mål. Jag hoppas du kan se ljuset i tunneln idag vilket jag tror att du gör. Var stolt över dig själv med tanke på hur du har lyckats räta upp båten, den är inte på väg att sjunka längre utan är på väg mot nya spännande mål. Lycka till, du kommer att klara detta. :)
 

MrDesp

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
290
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Diskussionen med mig själv fortsätter. Vet inte om jag tänker rätt eller inte blanco har gått ner mer gjorde ett nytt beslut att ta ettnytt blancolån på 70000 nu för att leva ett bra liv, i stället för att plågas och våndas. Nu ett lån för något vi ville ha, i stället för något vi var tvungna att ha. Känslan är ändå smutsig. Läget är under kontroll men känslan av äckel, girighet och obehag smolkar den positiva känslan. vinär på rätt väg men vi är inte färdiga och mentalt finns mycket att jobba med
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Diskussionen med mig själv fortsätter. Vet inte om jag tänker rätt eller inte blanco har gått ner mer gjorde ett nytt beslut att ta ettnytt blancolån på 70000 nu för att leva ett bra liv, i stället för att plågas och våndas. Nu ett lån för något vi ville ha, i stället för något vi var tvungna att ha. Känslan är ändå smutsig. Läget är under kontroll men känslan av äckel, girighet och obehag smolkar den positiva känslan. vinär på rätt väg men vi är inte färdiga och mentalt finns mycket att jobba med
Jag tror du själv inser att du tyvärr inte tänker rätt. Du skriver att du tog ett nytt blancolån för att leva ett bra liv? Att ta nya lån betyder bara att du lever ett bra liv ett ögonblick bara. När sedan låne avin börjar trilla in så är det lika roligt längre.
Jag kanske är extrem men jag hatar lån och resonerar som så att behöver man ta lån för att köpa sig något så har man inte råd med den saken. Jag sparar ihop till det jag vill ha. Lån löser bara saker för stunden men det ska betalas tillbaka också och det är inte lika roligt.
Har man dessutom en hög ränta så när man har betalat tillbaka lånet så har sakerna du köpt kostat dig mycket i slutändan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp