• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Någon som fått bolån, gifta ena parten arbetslös?

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Något gift par som har erfarenhet att få bolån där den ena personen är arbetslös? Vilken bank? Vad hände och hur gjorde ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Under förutsättning att båda då ska stå på bolånet eller?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Ja precis, dvs skilsmässa bör helst undvikas enbart för att få lån.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Har inte gjort så, utan jag står på bolån och kontraktet ensam pga maken är arbetslös och har stora skulder och anmärkningar. Men ett sådant upplägg kräver ju att kalkylen går ihop för dig som ensamförsörjare.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Mina erfarenheter är att Danske bank inte under några som helst omständigheter räknar med exvis A-kassa som inkomst i sina kalkyler.

SBAB däremot påstår att de räknar med det men bara max upp till strax över 16 tkr och om den andre medlåntagaren har tillsvidareanställning, när de beviljar lånelöfte. Frågan är dock om de sedan blir mycket hårdare när det blir skarpt läge när väl bolån ska beviljas.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Mina erfarenheter är att Danske bank inte under några som helst omständigheter räknar med exvis A-kassa som inkomst i sina kalkyler.

SBAB däremot påstår att de räknar med det men bara max upp till strax över 16 tkr och om den andre medlåntagaren har tillsvidareanställning, när de beviljar lånelöfte. Frågan är dock om de sedan blir mycket hårdare när det blir skarpt läge när väl bolån ska beviljas.
Jag har SBAB och de frågade bara varför jag skulle stå ensam på huset och jag svarade bara att maken är arbetslös och jag räknar inte med någon inkomst från honom och det var helt ok.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Jag har SBAB och de frågade bara varför jag skulle stå ensam på huset och jag svarade bara att maken är arbetslös och jag räknar inte med någon inkomst från honom och det var helt ok.
Tack. Jag är dock mest intresserad av erfarenheter där a-kassa räknats med i kalkylen. Eller där det räknats med i lånelöftet för att sedan inte får vara med i kalkylen när väl bolånet ska betalas ut.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp