Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Någon som klarat det utan skuldsanering?

Cecilia

V.I.P
Poäng: 617
Meddelanden
840
Mottagna reaktioner
636
Poäng
617
Precis så. Det är ju i starten som hästjobbet är. Jag har en kortsiktig plan och en långsiktig där den senarenämnda är att vara helt skuldfri om 10 år, precis innan jag har fyllt 50. Det är ändå ett rimligt mål om jag kommer ner till att ha max 3 stora blancos med bra ränta trots en så stor skuld. Man får ju dessutom bättre lön för varje år (iaf i mitt fall) så det är bara att kämpa på. Går det ihop och man kan lösa det utan sanering/utmätning så måste det ju vara ett bättre alternativ även om det är tufft. Jag hoppas åtminstone det!
Låter som du har en bra plan. Tänker som du. Tvä mindre låm försvinner nästa år de amorterar jag extra på och sen försvinner ett större lån nästa år
Med inflation och allt annat vi befinner oss i just nu så är det såklart ett tufft och stramt läge men jag vill ändå tänka och tro att det här är kulmen, klarar jag av det här nu i början (jag har jobbat stenhårt för att hålla mig flytande i 6 mån och kommer så att göra under 6 till) så kommer jag kunna få bättre villkor och lån när min UC är fläckfri trots hög skuld. Jag har ju dessvärre en del krediter med hög ränta som drar iväg. Får jag bort dem så är den värsta uppförsbacken borta. Det funkar just nu och det vore väl riktigt jävligt om det inte ska göra det framöver också. Det går!
Tack o håller med

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 787
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
8 946
Mottagna reaktioner
5 762
Poäng
3 787
Hej! Läser mycket om skuldsanering, löneutmätning m.m men undrar om det finns någon härinne som trots enormt skuldberg (jag har ca 1,5 miljoner i skulder) har klarat av att lösa det ändå?
Jag förstår att det är väldigt många parametrar (antal skulder,ränta,inkomst, barn m.m.) som spelar in och vad som är ”enormt” är individuellt men är ändå nyfiken på om det finns någon som håller på att beta av ett enormt skuldberg utan sanering/löneutmätning?

Jag jämkar, kör extrajobb, dragit ner på utgifter och gjort allt jag kan för att det ska gå runt och gå att lösa ändå. Jag tänker att ju skulden minskar för varje år och att man varje år kan försöka förhandla sig till bättre ränta, bättre lån osv. ända tills man är helt skuldfri.

Någon i samma sits som klarat av det här?
Yes! Jag kämpar på egen hand om man kan säga så, alltså utan löneutmätning eller skuldsanering. Men det har tagit lång tid att komma dit jag är idag, kämpar sen ca 2010-2011, det var värst runt 2014-2019. Skulder över miljonen men med små steg och vilja av stål så har jag faktiskt detta år börjat se ljuset i tunneln, ca 2-3 år kvar skulle jag gissa på tills det mesta är borta.
Hade jag inte varit egenföretagare och haft br utan bara levt singel och anställd så hade jag antagligen kastat in handduken för länge sedan men nu var det inte det ngt alternativ så fick det bli att helt enkelt börja kämpa mig fram och igenom!
Avgörande faktorer för att det blev bättre:
1. Sluta hanka sig fram med hjälp av snabblån/lån. Alltså sluta låna!
2. Extrajobb har hjälpt till otroligt mkt
3. Ha stenkoll och räkna och gå genom ekonomin flera ggr i veckan (nu är jag så besatt att jag gör det varje dag!)

Cecilia

V.I.P
Meddelanden
840
Mottagna reaktioner
636
Poäng
617
Yes! Jag kämpar på egen hand om man kan säga så, alltså utan löneutmätning eller skuldsanering. Men det har tagit lång tid att komma dit jag är idag, kämpar sen ca 2010-2011, det var värst runt 2014-2019. Skulder över miljonen men med små steg och vilja av stål så har jag faktiskt detta år börjat se ljuset i tunneln, ca 2-3 år kvar skulle jag gissa på tills det mesta är borta.
Hade jag inte varit egenföretagare och haft br utan bara levt singel och anställd så hade jag antagligen kastat in handduken för länge sedan men nu var det inte det ngt alternativ så fick det bli att helt enkelt börja kämpa mig fram och igenom!
Avgörande faktorer för att det blev bättre:
1. Sluta hanka sig fram med hjälp av snabblån/lån. Alltså sluta låna!
2. Extrajobb har hjälpt till otroligt mkt
3. Ha stenkoll och räkna och gå genom ekonomin flera ggr i veckan (nu är jag så besatt att jag gör det varje dag!)
Du är fantastisk och en riktig kämpe
Du har fått mig att kämpa och inte ge upp. Det är en tuff väg. Men det måste gå men ibland vill jag ge upp men reser mig igen

KalleSpelare

V.I.P
Poäng: 367
Meddelanden
442
Mottagna reaktioner
180
Poäng
367
Kan man greja det och har marginaler så är det ju givetvis jättebra.

Har ungefär snarlik situation som dig fast + 2 barn.
Anledningen till att jag släppte var för att kunna känna någon form av trygghet, efter alla lån/räkningar/mat etc så skulle jag ha 1500kr kvar att leva för, och skulle de då höja räntan (som de ni gjort) så skulle det inte funka längre mig.

Så har du marginaler på att alla dina lån höjs med 3-5% i ränta men att du klarar dig ändå så absolut.
Men är det så att man knappt går runt, känner en enorm stress hela tiden och mår psykiskt dåligt så är mitt råd att släppa allting direkt. Jag har mer pengar kvar nu än innan och mycket mer sinnessro.

Givetvis är det bästa om man verkligen försöker in i det sista, men för mig blev det ett sådant evigt pusslande så det tog princip upp all min lediga tid till att försöka lösa/tänka ut hur jag ska göra. Man måste väl kunna få leva lite trots allt..

Cecilia

V.I.P
Meddelanden
840
Mottagna reaktioner
636
Poäng
617
Med inflation och allt annat vi befinner oss i just nu så är det såklart ett tufft och stramt läge men jag vill ändå tänka och tro att det här är kulmen, klarar jag av det här nu i början (jag har jobbat stenhårt för att hålla mig flytande i 6 mån och kommer så att göra under 6 till) så kommer jag kunna få bättre villkor och lån när min UC är fläckfri trots hög skuld. Jag har ju dessvärre en del krediter med hög ränta som drar iväg. Får jag bort dem så är den värsta uppförsbacken borta. Det funkar just nu och det vore väl riktigt jävligt om det inte ska göra det framöver också. Det går!
Bra skrivet och resonemang

Cecilia

V.I.P
Meddelanden
840
Mottagna reaktioner
636
Poäng
617
Precis så. Det är ju i starten som hästjobbet är. Jag har en kortsiktig plan och en långsiktig där den senarenämnda är att vara helt skuldfri om 10 år, precis innan jag har fyllt 50. Det är ändå ett rimligt mål om jag kommer ner till att ha max 3 stora blancos med bra ränta trots en så stor skuld. Man får ju dessutom bättre lön för varje år (iaf i mitt fall) så det är bara att kämpa på. Går det ihop och man kan lösa det utan sanering/utmätning så måste det ju vara ett bättre alternativ även om det är tufft. Jag hoppas åtminstone det!
Bra skrivet

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 787
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
8 946
Mottagna reaktioner
5 762
Poäng
3 787
Bra skrivet och resonemang
Mitt oros moment är augusti 2024 då bindningstiden på vårt bolån förfaller. Kämpar allt jag kan att få bort så många skulder som möjligt men risken är att det kommer bli tajt om inte ohållbart om den nya räntan vi får då blir för hög i förhållande till vad vi skulle klara av. Räntan på bolånet just nu är 1,39, så får vi över 4% kommer det att kännas rejält.

tardus

Kunnig medlem
Poäng: 327
Meddelanden
275
Mottagna reaktioner
126
Poäng
327
Klarat av det än, dock får jag mail varannan månad om höjda räntor....
Dock är mitt skuldberg mindre än hälften av det där. Och tjänar väl hyfsat.
Tjänar runt 500 000 om året(devops enigineer).

Lånekostnader inkl amortering ca 10 K
Hyra 6k
Mobil, bredband, försäkringar ~ 1000 kr

Kvar att leva på: 13-16k

Det går, och jag tror inte jag hade fått beviljad sanering.
Men känns så extremt surt att man satt sig i denna situation. Dock är det ända man kan göra att blicka framåt.
Hade kunnat spara 150 000 per år i stället om man inte varit så jävla dum!

Skönt dock med ränteavdrag.
Lär bli 30 000 + i återbäring.

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Meddelanden
838
Mottagna reaktioner
458
Poäng
537
Klarat av det än, dock får jag mail varannan månad om höjda räntor....
Dock är mitt skuldberg mindre än hälften av det där. Och tjänar väl hyfsat.
Tjänar runt 500 000 om året(devops enigineer).

Lånekostnader inkl amortering ca 10 K
Hyra 6k
Mobil, bredband, försäkringar ~ 1000 kr

Kvar att leva på: 13-16k

Det går, och jag tror inte jag hade fått beviljad sanering.
Men känns så extremt surt att man satt sig i denna situation. Dock är det ända man kan göra att blicka framåt.
Hade kunnat spara 150 000 per år i stället om man inte varit så jävla dum!

Skönt dock med ränteavdrag.
Lär bli 30 000 + i återbäring.
Förstår att det känns surt när du räknar på hur mycket du betalar i lån som skulle kunna gå till sparande. Men det är många här (säkert de flesta) som drömmer om att ha runt 15 K över efter att allt är betalt. Det är ju tusan en månadslön i sig (i ett låglönejobb förvisso). Men hur bra som helst du redan nu sätter stopp och börjar betala ner, det är så lätt hänt att det drar iväg mycket värre med åren

Brew

Viktig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
42
Poäng
147
Mitt oros moment är augusti 2024 då bindningstiden på vårt bolån förfaller. Kämpar allt jag kan att få bort så många skulder som möjligt men risken är att det kommer bli tajt om inte ohållbart om den nya räntan vi får då blir för hög i förhållande till vad vi skulle klara av. Räntan på bolånet just nu är 1,39, så får vi över 4% kommer det att kännas rejält.
Det här är jag också orolig för, samma här att det ska omförhandlas på bolånet. Tänker göra en omvärdering på huset och hoppas att värderingen är såpass hög och bra att man kan få schyssta villkor. Vet inte hur marknaden ser ut där du bor men här är huspriserna fortsatt höga trots inflation m.m. så har ändå goda förhoppningar även om det känns oroligt på samma gång.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp