- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Håller tummarna för dej nu !! Det är svettigt , jobbigt och nervöst .Samtalet kom idag!
Det var ett långt samtal, nästan en timme.
Nu börjar nästa nervösa väntan på besked!
Fy fan vad psykiskt påfrestande det är nu..
Jag har haft inledande 2 månader och processen har hittills varit enormt påfrestande med otaliga frågor ca 20 krävande och ibland otydliga och orimliga frågor , , samtal , mejl och brev . Inkommande med bevis i 2 omgångar under dessa månaderna .
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Grattis ! Du ser .. det ordnar till sig !Mannen fick inledande!!
Tror vi fortfarande är lite i chock och svårt att ta in!
- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Håller tummarna för dej !Jag hade ett ytterst kort samtal i tisdags och har inte hört något än
En del omständigheter som ändrats sedan ansökan dock så kanske därför?
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Hej,Hej alla
Jag godkände min betalplan nyss hos handläggaren! Hoppas att ingen motsätter sig förslaget….ska betala in allt från 2.000kr till som högst 7.000kr, sammanlagt 340.000kr.
För mig har det gått rätt snabbt hittills kan jag tycka.
Inledande 26/5
Förslag på betalplan 2/7
När du fick inledande 26/5, fick du börja betala till saneringen samma månad eller i juni? Eller börjar man betala först efter man fått förslaget på betalplanen som för din del Juli månad?
- Meddelanden
- 429
- Mottagna reaktioner
- 160
- Poäng
- 347
Hej!Hej,
När du fick inledande 26/5, fick du börja betala till saneringen samma månad eller i juni? Eller börjar man betala först efter man fått förslaget på betalplanen som för din del Juli månad?
Jag fick noll i betalplan först… ska börja betala in i september på den nya summan de har räknat fram
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Fortsatte du betala in på skulderna efter beslut om inledande?Hej!
Jag fick noll i betalplan först… ska börja betala in i september på den nya summan de har räknat fram
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Du ska inte betala på skulder efter inledande! Har man inte nollplan så betalar man in till Kfm enl inledandebeslutet.Fortsatte du betala in på skulderna efter beslut om inledande?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Tack för svar!Du ska inte betala på skulder efter inledande! Har man inte bollplan så betalar man in till Kfm enl inledandebeslutet.
Jag fick min ansökan registrerad den 18/12 så det har nu gått 7 mån.
Låt säga att jag får samtalet under nästa vecka om jag har tur, hur snabbt får man besked om inledande efter samtalet? En del läser jag har fått besked på Kivra samma dag eller dagen efter medans en del får vänta flera veckor.
.Det är nu månadsskifte och då undrar jag hur jag gör tillväga med betalningar ifall jag får samtalet de närmaste dagarna men får vänta på besked om inledande eller avslag i flera veckor...
Det vore bra om man fick samtalet samt besked i Kivra rätt så omgående så jag vet hur jag ska hantera betalningar som förfaller sista juli.
Jag har inte utmätning idag utan försöker hålla mig ovan vattenytan. Dock flera ärenden hos KF...
Ja väntan är olidlig. När min ansökan registrerades så stod det att det var 6 månaders väntetid, men under våren har det hoppat upp till 7 och har jag otur så kanske jag får vänta 1 månad till på samtalet då det är semestertider och de kanske har få som jobbar...
- Meddelanden
- 162
- Mottagna reaktioner
- 134
- Poäng
- 317
Så länge du inte har fått inledande är det fritt fram att betala på dina skulder oavsett om du haft samtalet eller inte. Så skulle du inte få samtalet eller besked om inledande innan månadens skulder förfaller och du har möjlighet att betala de och det är det du vill göra så är det det du skall göra…Tack för svar!
Låt säga att jag får samtalet under nästa vecka om jag har tur, hur snabbt får man besked om inledande efter samtalet? En del läser jag har fått besked på Kivra samma dag eller dagen efter medans en del får vänta flera veckor.
.Det är nu månadsskifte och då undrar jag hur jag gör tillväga med betalningar ifall jag får samtalet de närmaste dagarna men får vänta på besked om inledande eller avslag i flera veckor...
Det vore bra om man fick samtalet samt besked i Kivra rätt så omgående så jag vet hur jag ska hantera betalningar som förfaller sista juli.
Jag har inte utmätning idag utan försöker hålla mig ovan vattenytan. Dock flera ärenden hos KF...
Ja väntan är olidlig. När min ansökan registrerades så stod det att det var 6 månaders väntetid, men under våren har det hoppat upp till 7 och har jag otur så kanske jag får vänta 1 månad till på samtalet då det är semestertider och de kanske har få som jobbar...
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
Det är olika hur lång tid det tar. Beror nog på om det är enkelt att utreda el inte o plus att det är semestertider. Så länge du inte fått besked om inledande så betalar du på dina räkningar som vanligt om du kan.Tack för svar!
- Meddelanden
- 250
- Mottagna reaktioner
- 217
- Poäng
- 407
Ansökte 28/11-2024 å hade samtal 2 juli å fick svar om inledande några timmar senare 

- Meddelanden
- 209
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
Jag fick inledande! Första betalning ska ske i Augusti.Jag hade ett ytterst kort samtal i tisdags och har inte hört något än
En del omständigheter som ändrats sedan ansökan dock så kanske därför?
Lite udda omständigheter som att sambon blir arbetslös (tillfällig tjänst som upphör) från slutet av Augusti och jag är arbetslös men med avgångsvederlag och letar efter nytt jobb som troligen kommer ge en helt annan (tyvärr lägre) lön.. så ja, vi får väl se vad som sker.
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Vad händer om man missar samtalet? Har en del läkartider och provtagningar den här veckan och kanske krockar samtalet med att man är his läkaren...Någon som missat samtalet och vet vad som händer? Får man anmodan att ringa upp? Eller förlorar man sin plats i kön?
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Ursäkta många frågor men hur snabbt får de som man har skulder hos besked att man fått inledande efter beslut om inledande?
Är det någon som som berättat för sina långivare att ni sökt skuldsanering? Jag har inte gjort det men funderar på om man kanske kunde få en mildare betalplan om man berättar hur illa det egentligen är, eller ligger det i fatet så de istället skickar till KF för att vara först i kön för utmätning?
Är det någon som som berättat för sina långivare att ni sökt skuldsanering? Jag har inte gjort det men funderar på om man kanske kunde få en mildare betalplan om man berättar hur illa det egentligen är, eller ligger det i fatet så de istället skickar till KF för att vara först i kön för utmätning?
- Meddelanden
- 162
- Mottagna reaktioner
- 134
- Poäng
- 317
Ingen fara om man missar samtalet. Vet att en del får sms innan att de kommer ringa men för min del så missade jag samtalet pga jobb så då fick jag ett sms efter att de sökt mig och att jag kunde ringa upp när jag hade möjlighet.Vad händer om man missar samtalet? Har en del läkartider och provtagningar den här veckan och kanske krockar samtalet med att man är his läkaren...Någon som missat samtalet och vet vad som händer? Får man anmodan att ringa upp? Eller förlorar man sin plats i kön?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 87
Någon som har koll på ungefär hur dom ligger till med handläggningen? Skickade in 14e December och ej hört något ännu 

- Meddelanden
- 649
- Mottagna reaktioner
- 526
- Poäng
- 567
Undrar ocksåNågon som har koll på ungefär hur dom ligger till med handläggningen? Skickade in 14e December och ej hört något ännu![]()
Tror dom jobbar med första eller har börjat med andra vecka i december så hör av dig om du får samtal den här vecka

- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Har tänkt på en del saker och bl a de som får avslag på grund av att sista lånet är taget i närtid som typ 1-2 år tillbaka i tiden.
Det som borde beaktas kan jag tycka är om man har en stor skuldbörda som det inom rimlighetens tid (15-20 år) inte finns en möjlighet att återbetala. När man väl hamnat i låneträsket och släckt skulder genom att ta nya lån så är det desperata handlingar men som verkar beaktas mest vid avslag.
Lite tveksam också över om det är negativt att ha ansökt själv och inte via kommunens skuldrådgivare. Kan man då betraktas som en självgod människa som inte söker hjälp till självhjälp? Tycker ändå att man seriöst menar allvar med sin ansökan även om man söker själv?
Det som borde beaktas kan jag tycka är om man har en stor skuldbörda som det inom rimlighetens tid (15-20 år) inte finns en möjlighet att återbetala. När man väl hamnat i låneträsket och släckt skulder genom att ta nya lån så är det desperata handlingar men som verkar beaktas mest vid avslag.
Lite tveksam också över om det är negativt att ha ansökt själv och inte via kommunens skuldrådgivare. Kan man då betraktas som en självgod människa som inte söker hjälp till självhjälp? Tycker ändå att man seriöst menar allvar med sin ansökan även om man söker själv?
- Meddelanden
- 639
- Mottagna reaktioner
- 192
- Poäng
- 377
Hur tycker ni att Kronofogdens skuldsaneringstest verkar stämma?
Det är ju väldigt få frågor och som jag då i slutändan får svar att Skuldsanering kan vara rätt för dig. Hur pass mycket kan man lita på det?
Det är ju väldigt få frågor och som jag då i slutändan får svar att Skuldsanering kan vara rätt för dig. Hur pass mycket kan man lita på det?
- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Mitt råd är att kontakt kommunens skuldrådgivare och boka ett möte först av allt. Då får du en genom gång av ekonomin och råd , stöd och svar på dina frågor . Det kostar inget och ses som positivt av kf . Börja där !
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Det är ju både möjligheten att betala inom en överskådlig framtid (insolvens) och skälighet, som prövas. Generellt kanske det inte är skäligt att bevilja någon som fortsatt belåna sig, men det görs ju till viss del individuella bedömningar, även om dessa har sin grund i olika regelverk. Jag tror inte att man har större chanser för att man ansöker via budget- och skuldrådgivare. Vet att det har nämnts att fler av dessa statistiskt får skuldsanering, men det kan ju ha att göra med en rad olika saker.Har tänkt på en del saker och bl a de som får avslag på grund av att sista lånet är taget i närtid som typ 1-2 år tillbaka i tiden.
Det finns dessutom bättre och sämre skuldrådgivare, som med allt annat.
Ibland när man läser här inne så känns det ju uppenbart att det borde finnas tydligare linjer för vem som kan beviljas eller inte. Samtidigt tänker jag att allt som skrivs här sällan är hela bilden, och att ett alltför stelbent system förmodligen inte heller skulle vara särskilt önskvärt.
När har du ansökt ?Undrar också
Tror dom jobbar med första eller har börjat med andra vecka i december så hör av dig om du får samtal den här vecka![]()
jag vänta också på samtal. Har sökt den 16 dec
- Meddelanden
- 649
- Mottagna reaktioner
- 526
- Poäng
- 567
15/1När har du ansökt ?
jag vänta också på samtal. Har sökt den 16 dec
Hoppas att de ringa snart. Hade varit tacksam om du skriver när de har ringt dig

Lycka till
- Meddelanden
- 649
- Mottagna reaktioner
- 526
- Poäng
- 567
Absolut det gör jagHoppas att de ringa snart. Hade varit tacksam om du skriver när de har ringt dig
Lycka till
Skriv också när dom ringer dig då du är på tur innan mig

Dom ska uppdatera tiderna nästa tisdag så vi få se hur långt dom har kommit med ansökningar.
- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Det ska ni få .Inledande beviljades 18:e och beslut att upphäva löneutmätning kom någon dag efter. Kommer vi få tillbaka det som löneutmättes den 25:e?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 26
- Poäng
- 87
Snabb uppdatering, fick sms idag om att dom kommer ringa inom de närmaste dagarna. Jag sökte 14/12-24 så vet ni som undrar ungefär vart dom är 

- Meddelanden
- 4 599
- Mottagna reaktioner
- 4 608
- Poäng
- 2 947
Stort lycka till!Snabb uppdatering, fick sms idag om att dom kommer ringa inom de närmaste dagarna. Jag sökte 14/12-24 så vet ni som undrar ungefär vart dom är![]()

@noll din tur strax då med!
- Meddelanden
- 649
- Mottagna reaktioner
- 526
- Poäng
- 567
Tack för uppdatering!Snabb uppdatering, fick sms idag om att dom kommer ringa inom de närmaste dagarna. Jag sökte 14/12-24 så vet ni som undrar ungefär vart dom är![]()
Lycka till!

Om du kan&vill uppdatera sen hur har det gått . ⭐️
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 560
- Mottagna reaktioner
- 513
- Poäng
- 567
Lycka till ! Kommer gå bra och hoppas du får en bra handläggare ! Det e viktigt !Snabb uppdatering, fick sms idag om att dom kommer ringa inom de närmaste dagarna. Jag sökte 14/12-24 så vet ni som undrar ungefär vart dom är![]()
- Meddelanden
- 4 599
- Mottagna reaktioner
- 4 608
- Poäng
- 2 947
Hur går det - har du haft samtal nu? (står att dom var på 15/12 i måndags), något besked?Jag fick min ansökan registrerad den 18/12 så det har nu gått 7 mån.
- Meddelanden
- 429
- Mottagna reaktioner
- 160
- Poäng
- 347
Hej!
Jag har haft inledande sen maj månad, och mailade min handläggare för att fråga hur det går… hon skrev:
Du får mer information nästa vecka
Det känns som ett avslag på nåt sätt…
Eller så är man så nervös så man tänker det värsta
Jag har haft inledande sen maj månad, och mailade min handläggare för att fråga hur det går… hon skrev:
Du får mer information nästa vecka
Det känns som ett avslag på nåt sätt…
Eller så är man så nervös så man tänker det värsta
- Meddelanden
- 429
- Mottagna reaktioner
- 160
- Poäng
- 347
Jag fick förslaget ganska snabbt… första inbetalningen nu i september, skulle va så skönt att få en hint om vilket håll det bär.. men de kanske inte vill ge nåt sånt besked innan?Hej !
Det är ett neutralt svar …. Har du fått förslaget ännu ?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.