Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Någon som nyligen fått samtal om inledande?

Idag kom samtalet med några frågor kring skulderna och i eftermiddag fick jag besked om inledande. Jag kan andas några veckor men då jag aldrig haft tur i livet med något så tar jag inte ut något i förskott.
Ska börja betala i slutet av september.
Det enda man kan önska nu är att få skuldsaneringen beviljad.

Någon som vet hur snabbt fordringsägarna får besked att jag fått inledande? Enligt AI så verkar KF skicka ut brev till dem om detta?
Man ska ju hellre inte betala på någon skuld när man fått inledande men kommer det nu att bli panik bland fordrinhsägarna att skicka tiill KF för att "stå först i kön" ifall jag nekas? Undrar också om samtal och kravbrev upphör rätt så omgående?
Vad är era upplevelser efter inledande?
Stort grattis !! Håller tummarna för dej nu . Kan vara bra att veta att handläggaren kan skicka ut brev med kompletterande frågor som kan vara lite svettiga att svara på . Men svara bara tydligt och ärligt så går det bra . Jag fick 18 st .

Stort grattis !! Håller tummarna för dej nu . Kan vara bra att veta att handläggaren kan skicka ut brev med kompletterande frågor som kan vara lite svettiga att svara på . Men svara bara tydligt och ärligt så går det bra . Jag fick 18 st .
Tack!
Vad kan frågorna handla om?

Tack!
Vad kan frågorna handla om?
Det är säkert olika vad de kan handla om .
Och det beror också på handläggaren .
Jag antar att handläggaren behöver fråga för att få en hel och fullständig bild , för att kunna göra rätt bedömning .
Men det är inte alls säkert att du får en enda fråga. För så kan det också vara . Jag fick en chock när jag öppnade Kivra och såg 2 feta sidor med alla dessa svåra och otydligt formulerande frågor . Det tog mej 10 dagar att skriva svaren men jag var extremt noga över hur jag formulerade mej så att inget skulle missuppfattas. Så jag filade länge , kollade kontot , räknade på hur mycket jag betalat under åren , hur mycket övertid jag jobbat och hur mycket det genererat i pengar som gått till lånen och mycket mer . Ja , handläggaren fick en ordentlig utredning till svar .

Hej jag fick ingen fråga alls förutom under samtalet, ansökte via budget rådgivaren så antar att det mesta kom med i ansökan.

Tack för era svar!
Någon som vet om fordringsägarna fortsätter att skicka till KF och inkasso?
Om de fortsätter skicka, ska man skriva på förelägganden eller låta bli. Är rädd att göra fel. Jag vet ju att man inte får betala något efter inledande men nu är det månadsskifte och fordringsägarna vet att jag fått inledande så jag undrar om alla skickar till KF I hopp om att jag får avslag? Hur är era upplevelser kring detta?

När tror man att handläggningstiderna minskar? Eller kommer de någonsin göra det?
Är 8 månader de ”nya” normala?

När tror man att handläggningstiderna minskar? Eller kommer de någonsin göra det?
Bra fråga, dem var påväg ner, sen tog man semester och det sköt iväg igen.
Jag tror inte dem kommer sjunka innan mängden ansökningar slutar komma in. Så potentiellt kan det ta flera år.

Sammanställde för ett tag sen antal ansökningar första halvåret 2025 och jämförde det med tidigare år. Det är fler ansökningar under 2025 än tidigare år. Så skulle inte förvåna mig om handläggningstiderna fortsätter bli längre ett tag till.
Jag tror dock siffrorna för antal personer som sökt skuldsanering första gången har peakat. KFM har indikerat att varför det är så många ansökningar idag är för att dom som redan blivit nekad 2022-2023-2024 har lagt in sin andra ansökan. Även många fler blir beviljade i år än tidigare år enligt statistiken. Det är också för att många av dom som blivit nekad första eller andra gången nu är skäliga skuldsanering när dom ansöker igen.

Misstänker att köerna kommer börja gå ner någon gång 2026 eller 2027 till mer normala nivåer (förutsatt fler räntesänkningar kommer och arbetslösheten inte stiger mer)

Tack för svar!
Verkar ju som andelen inledande sanering ökat, iallafall här på forumet vad man läser sig till. Eller så är det bara de som skriver om det som syns, haha.
Men förstår ju också att fler ansökningar också innebär fler inledande / godkända saneringar.

Vad jag inte var beredd på efter beslut om inledande var att min septemberlön "frös inne" hos Swedbank.
Min lön har i alla år gått in på ett konto i Swedbank. Ett konto med en kredit på 5000 kr. Krediten blir ju så klart föremål för inledande men jag tänkte inte längre än så efter inledande tills jag av en slump upptäckte att mitt bankkort spärrats. Jag hade ett par tusen på kontot men dessa frös inne. Jag ringde Swedbanks kundtjänst som sa att inget får föras från kontot och dessutom var lönen på väg in. Så nu finns en hel del pengar som gisslan på ett konto hos Swedbank. Hade således inga pengar att göra första inbetalningen till KF utan fick lösa det genom att bikta mig för arbetsgivaren och därmed ta ut semesterdagar i pengar för att lösa situationen.
Man är helt dränerad mentalt.

Fick dessutom ett brev idag i Kivra från Lowell i vilket de uppmanade mig att ta kontakt för att göra upp om en betalningsplan. Vet inte om det är ett trick från deras sida eller om de fått något förhandsbesked som säger att jag inte blir beviljad Skuldsanering. Det är så skumt att det dyker in i Kivra 5 veckor efter inledande. Lowell hos vilka jag har fler skulder vet ju om att jag fått inledande, men frågan är om de vet nåt mer. Är det någon som upplevt något liknande?

Vad jag inte var beredd på efter beslut om inledande var att min septemberlön "frös inne" hos Swedbank.
Min lön har i alla år gått in på ett konto i Swedbank. Ett konto med en kredit på 5000 kr. Krediten blir ju så klart föremål för inledande men jag tänkte inte längre än så efter inledande tills jag av en slump upptäckte att mitt bankkort spärrats. Jag hade ett par tusen på kontot men dessa frös inne. Jag ringde Swedbanks kundtjänst som sa att inget får föras från kontot och dessutom var lönen på väg in. Så nu finns en hel del pengar som gisslan på ett konto hos Swedbank. Hade således inga pengar att göra första inbetalningen till KF utan fick lösa det genom att bikta mig för arbetsgivaren och därmed ta ut semesterdagar i pengar för att lösa situationen.

Fick dessutom ett brev idag i Kivra från Lowell i vilket de uppmanade mig att ta kontakt för att göra upp om en betalningsplan. Vet inte om det är ett trick från deras sida eller om de fått något förhandsbesked som säger att jag inte blir beviljad Skuldsanering. Det är så skumt att det dyker in i Kivra 5 veckor efter inledande. Lowell hos vilka jag har fler skulder vet ju om att jag fått inledande, men frågan är om de vet nåt mer. Är det någon som upplevt något liknande?
Var beredd på att du kommer få brev från inkassobolag, bara hänvisa till att skulden ingår i din skuldsanering och bestrid.

Ingår den i din inledande skuldsanering och är upptagen vid ansökan eller om den uppstod före inledande och du missat ta upp den så får dom inte ens försöka driva in den, dom kan bestrida betalplaner, försöka häva din ansökan om skuldsanering för både den ena och andra anledningen men dom får inte driva in nått så länge du har inledande eller får ett beslut om skuldsanering.

Lowell vet inget mer än dig, du får besked samtidigt som dom om du blir beviljad eller inte.

Är det kontokredit som du hade hos Swedbank?
Hade kontokredit hos Nordea men jag byte bank tack o lov att LUP har rekommenderat annars skulle jag hamnat i samma läge.

Betala inget nu efter inledande.

Varför har Swedbank frusit ditt konto?

Byt bank så snabbt det bara går och skicka nytt kontonummer till arbetsgivare. Jag hade dessutom uppsökt ett kontor på Swedbank och tagit kontakt med en handläggare på plats och inte via telefon för att flytta pengarna till nya kontot. Det måste ju gå att avfrysa dessa

Är det kontokredit som du hade hos Swedbank?
Hade kontokredit hos Nordea men jag byte bank tack o lov att LUP har rekommenderat annars skulle jag hamnat i samma läge.

Betala inget nu efter inledande.
Ja Swedbank. Tyvärr var lönen redan skickad från arbetsgivaren så det gick inte att stoppa. Ringde Swedbanks kundtjänst som på ett trevligt sätt sa att pengarna är spärrade plus inkommande lön. De sa att jag kunde öppna ett nytt konto och beställa ett nytt kort vilket jag gjorde. Men surt att de tar 35.000 i gisslan för en skuld på 5000 kr som kanske blir med i en skuldsanering om den beviljas.

Byt bank så snabbt det bara går och skicka nytt kontonummer till arbetsgivare. Jag hade dessutom uppsökt ett kontor på Swedbank och tagit kontakt med en handläggare på plats och inte via telefon för att flytta pengarna till nya kontot. Det måste ju gå att avfrysa dessa
Jag gjorde det men det var kalla handen. Framtiden får utvisa vad de tänker göra med mina 35.000 kr för även om jag nekas skuldsanering i slutändan så är min skuld hos Swedbank endast 5000 kr.

Ja Swedbank. Tyvärr var lönen redan skickad från arbetsgivaren så det gick inte att stoppa. Ringde Swedbanks kundtjänst som på ett trevligt sätt sa att pengarna är spärrade plus inkommande lön. De sa att jag kunde öppna ett nytt konto och beställa ett nytt kort vilket jag gjorde. Men surt att de tar 35.000 i gisslan för en skuld på 5000 kr som kanske blir med i en skuldsanering om den beviljas.
Helt otroligt!
Dom kan inte ta dom 35 000 för en sån skuld.

Jag fick brev från Nordea att dom kommer att stänga mitt personkonto &kontokredit pga inledande skuldsanering. Dom skrev att jag ska omgående ringa dom för att öppna nytt konto för lön.
Jag har redan öppnat konto hos en annan bank så ingen idé jag ringer dom.

Lycka till , hoppas det löser sig för din del!

Dom kan inte bara ” ta” pengarna för att du får inledande . Swedbank verkar vara ett djävulens påfund . Byt bank direkt !!

Hej! Hängt här inne länge som gäst, men tänkte jag skulle skriva nu i alla fall.
Jag ansökte 20/2 och igår fick jag samtal från en handläggare, så ganska precis 8 månader efter ansökan.
Samtalet tog 18min och var lite allmänt om hur skulderna uppkommit, min inkomst osv och avslutades med att jag skulle få besked på kivra om det blir avslag eller inledande.
Hon talade också om att jag får se varför det blivit avslag om det blir det och hur det funkar om det blir inledande.

Ska dock erkänna att väntan på beskedet är mycket jobbigare än att vänta dom 8 månaderna.

Hej! Hängt här inne länge som gäst, men tänkte jag skulle skriva nu i alla fall.
Jag ansökte 20/2 och igår fick jag samtal från en handläggare, så ganska precis 8 månader efter ansökan.
Samtalet tog 18min och var lite allmänt om hur skulderna uppkommit, min inkomst osv och avslutades med att jag skulle få besked på kivra om det blir avslag eller inledande.
Hon talade också om att jag får se varför det blivit avslag om det blir det och hur det funkar om det blir inledande.

Ska dock erkänna att väntan på beskedet är mycket jobbigare än att vänta dom 8 månaderna.
Ja och sen är det en till väntan efter inledande. Har man varit 100% ärlig så brukar det gå hela vägen men risken finns ju alltid. Hoppas att det går igenom för dig :)

Håller med. Jag har ansökt 2 gånger tidigare. Avslag båda gångerna men det tog 1-2v innan avslaget kom. Dem 2v är hemska i jämförelse med dem 6-8 månaderna jag väntat på samtalet.

Hur lång tid brukar det ungefär ta innan man får en betalplan, väntat drygt 9 veckor nu

Senast var det nog att jag inte "gjort vad jag kunnat" då jag inte haft utmätning tillräckligt lång tid.
Konstigt eller? Måste man ha utmätning för att få sanering? Vad jag sett och hört så har många fått beviljad utan utmätning.. hmmm konstig anledning

Konstigt eller? Måste man ha utmätning för att få sanering? Vad jag sett och hört så har många fått beviljad utan utmätning.. hmmm konstig anledning
Nej, du behöver absolut inte ha haft utmätning, det hade inte jag, inte skulder hos fogden heller för den delen.

När KFM skriver så i sitt beslut "Att någon inte gjort allt dom kunnat" så kan det många gånger syfta på att dom anser att man kanske inte tagit dom där extra skiften, sökt det där extra arbetet, sålt det mesta av värde på t.e.x. Tradera, sagt upp sina abonnemang, kontaktat fordringsägare och försökt nå uppgörelser o.s.v.

Senast ändrad:
Nej, du behöver absolut inte ha haft utmätning, det hade inte jag, inte skulder hos fogden heller för den delen.

När KFM skriver så i sitt beslut "Att någon inte gjort allt dom kunnat" så kan det många gånger syfta på att dom anser att man kanske inte tagit dom där extra skiften, sökt det där extra arbetet, sålt det mesta av värde på t.e.x. Tradera, sagt upp sina abonnemang, kontaktat fordringsägare och försökt nå uppgörelser o.s.v.
Korrekt. Jag misstänker att pga en osåld bostadsrätt och pågående tillgångsutredning på KFM kan ha spelat in. Nu är utredningen klar och det finns inget värde i bostaden att utmäta. Så förhoppningsvis så kan jag få igenom det nu.

Fick beslut idag om inledande, så ett första steg i alla fall bort från skuldträsket. Nu är det bara att hoppas det går hela vägen.

Jag bara hoppas jag får tillbaks det som redan utmätts på denna lönen, men inte säker på att det hinns innan kfm fördelat ut det.

Ska även kontakta min handläggare om att jag nu inte får behålla något belopp för fullgörande av tjänst, alltså resor till och från jobbet, men under löneutmätningen har jag fått behålla 1485kr för det.

Även jag fick besked om inledande sanering idag, en vecka tog det från samtal och ett par kompletteringar. Får lön den 27:e så tänker att det kanske finns en chans att jag får behålla lönen denna månad? Ja nu är det etapp två och en ny väntan, hoppas så innerligt att det går hela vägen.

Fick beslut idag om inledande, så ett första steg i alla fall bort från skuldträsket. Nu är det bara att hoppas det går hela vägen.

Jag bara hoppas jag får tillbaks det som redan utmätts på denna lönen, men inte säker på att det hinns innan kfm fördelat ut det.

Ska även kontakta min handläggare om att jag nu inte får behålla något belopp för fullgörande av tjänst, alltså resor till och från jobbet, men under löneutmätningen har jag fått behålla 1485kr för det.
Vad står de i inledande står det att du ska betala in nått till skuldsaneringen? Eller har du fått nån betalplan eller liknande? Eller att du ska betala in något sålänge tills betalplanen sätts eller beslutas?
För jag väntar på besked om inledande, min handläggare skrev på mail att jag får beslut inom 1-2 veckor.

Det står att jag ska börja betala från november och sen står det den summan som jag ska betala in. Jag ska fortsätta betala den summan fram till jag får beslut men december är ju betalningsfri. Har du haft samtal med handläggaren? För mig tog det typ en vecka från samtal till beslut, men då var jag tvungen att komplettera lite oxå.

Det står att jag ska börja betala från november och sen står det den summan som jag ska betala in. Jag ska fortsätta betala den summan fram till jag får beslut men december är ju betalningsfri. Har du haft samtal med handläggaren? För mig tog det typ en vecka från samtal till beslut, men då var jag tvungen att komplettera lite oxå.
Blev betalningen lika som utmätningen?
Jag pratade med handläggaren i fredags, då skulle jag komplettera lönen spec på
Mail , så då gjorde jag det direkt efter samtalet och fick svar på mail i lördags där det stod: Tack för komplettering och att beslut skulle komma inom 1-2 veckor.
Hoppas jag får inledande bara, det låter positivt iaf.
Kanske får ja behålla november och december lönen då. :)
Står de att du får behålla December eftersom det slutgiltiga om betalplan inte inkommit tänker jag??

Mail , så då gjorde jag det direkt efter samtalet och fick svar på mail i lördags där det stod: Tack för komplettering och att beslut skulle komma inom 1-2 veckor.
Står de att du får behålla December eftersom det slutgiltiga om betalplan inte inkommit tänker jag??
Dec o juni är alltid betalfri.

Jag betalar mer i saneringen än jag gjorde med löneutmätning men då har jag ett barn som precis blivit klassat som vuxen då hon tog studenten i somras så nu räknar dom med att hon ska bidra till hushållet istället för att jag får pengar för henne. December är alltid betalningsfri och när man får beslut om inledande så börjar man betala månaden efter så i ditt fall så får du nog behålla både november och decemberlönen :)

Jag betalar mer i saneringen än jag gjorde med löneutmätning men då har jag ett barn som precis blivit klassat som vuxen då hon tog studenten i somras så nu räknar dom med att hon ska bidra till hushållet istället för att jag får pengar för henne. December är alltid betalningsfri och när man får beslut om inledande så börjar man betala månaden efter så i ditt fall så får du nog behålla både november och decemberlönen :)
Aah ok, då förstår jag Vf du betalar mer. Har med en son på snart 17 på heltid men jag antar får behålla lite där.
Nu får jag hoppas på inledande och behålla båda lönen så kan man lägga undan lite. :) bra slut på året och en bra julklapp kanske , plus jobbigt och slippa se skuldbördan på 3,8 mil. :( Har en jobbig utmätning på 19000 :/

Senast ändrad:
Vet någon hur det ser ut om man får pengar av arbetsskade försäkringar (invaliditets) ersättning? Om man har skuldsanering igång?
Ska man meddela att man ska får ersättning isåfall? Det är ingen inkomst men ändå! Det är för skadan! Under hur saneringen ser på det!!? Jag väntar besked nämligen men tänker kanske skiter i att nämna om jag nu får något!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp