• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Nettlöneavdrag för förmånsbil, löneutmätning och egen företagare?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Problemet är väl att din redovisare drar det på nettolönen. Bilförmånen ska läggas på din bruttolön, mest förmånligt så, därefter ska skatt beräknas.
Exempel:

Bruttolön 15.000:-
Bilförmån: 5.000:
Skatt beräknas på 20.000:- för enkelhetens skull i detta exempel 30%

Lön att utbetala: 15.000:- - 6.000:- = 9.000:-

Betalar företaget drivmedlet också?
Sorry sent svar! Hade missat ditt svar helt har frågat min redovisare hur hon gör. Hon sa att de är brutto- nettoavdrag.. vad nu det betyder? Tyckte att hon förklarade det som @hoppfull2021 skrev här o

företaget betal drivmedel för tjänsteresor,

Lize jobbar du som redovisare på bolag? Alltså kan man köpa redovisningstjänster av dig?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Ja vågar inte ta ut så mkt så att jag klarar mig om jag inte skulle ha uppdrag någon månad. Men måste ta ut mer än vad jag gör nu
Ok.
Är vad jag vet sällsynt, men kfm kan om lönen ur ett bolag man själv äger är orimligt låg gå på en skälig lön i stället och beräkna löneutmätning från det. Om bolaget inte betalar efter beslutet kan det sluta med att bolaget hamnar under indrivning med just det som saknas o löneutmätning.
Jag har inte gjort det någon gång men @Insatt kanske gett sig på det där någon gång
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Ok.
Är vad jag vet sällsynt, men kfm kan om lönen ur ett bolag man själv äger är orimligt låg gå på en skälig lön i stället och beräkna löneutmätning från det. Om bolaget inte betalar efter beslutet kan det sluta med att bolaget hamnar under indrivning med just det som saknas o löneutmätning.
Jag har inte gjort det någon gång men @Insatt kanske gett sig på det där någon gång
Nja.. jag har haft löneutmätning och bolag och då sa KFM inget om det. Ska jag ta ut typ 25 000 kr i lön så går jag +- 0 mot de jag fakturerar i bolaget. Bolaget måste ju betal skatter och sociala avgifter för min lön + andra löpande fasta kostnader. Mitt AB har inget med min privatekonomi att göra och ingen annan kan tvinga bolaget av att betala mer lön.

jag har sagt som de är till KFM att bolaget behöver se till att jag kan få en lön långsiktigt och därför inte kan ta ut Max i lön ens i några månader för att sedan risker att stå utan lön om inte uppdragen kommer in. . Det argument köper dom rakt av.

Förstå mig rätt Lasseman. Jag betalt gärna min löneutmätning men jag har inte råd att KFM utmäter 3500kr för min förmåmsbil på lön på ca18000 som jag planerar att kunna ta ut netto
 
Senast ändrad:

Jeni

Kunnig medlem
Poäng: 236
Blev medlem
7 Januari 2023
Meddelanden
170
Mottagna reaktioner
86
Poäng
236
höj upp din lön efter förmånsbeloppet så är det löst ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Nja.. jag har haft löneutmätning och bolag och då sa KFM inget om det. Ska jag ta ut typ 25 000 kr i lön så går jag +- 0 mot de jag fakturerar i bolaget. Bolaget måste ju betal skatter och sociala avgifter för min lön + andra löpande fasta kostnader. Mitt AB har inget med min privatekonomi att göra och ingen annan kan tvinga bolaget av att betala mer lön.

jag har sagt som de är till KFM att bolaget behöver se till att jag kan få en lön långsiktigt och därför inte kan ta ut Max i lön ens i några månader för att sedan risker att stå utan lön om inte uppdragen kommer in. . Det argument köper dom rakt av.

Förstå mig rätt Lasseman. Jag betalt gärna min löneutmätning men jag har inte råd att KFM utmäter 3500kr för min förmåmsbil på lön på ca18000 som jag planerar att kunna ta ut netto
Förstå rätt eller fel vet jag inte
Kfm kan om det är en oskäligt låg lön besluta att göra löneutmätning enligt skälig lön för yrket och betalas det inte in enligt beslutet så blir bolaget själv restfört hos kronofogden.
Man behöver inte tycka det är bra grej eller hålla med.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Sorry sent svar! Hade missat ditt svar helt har frågat min redovisare hur hon gör. Hon sa att de är brutto- nettoavdrag.. vad nu det betyder? Tyckte att hon förklarade det som @hoppfull2021 skrev här o

företaget betal drivmedel för tjänsteresor,

Lize jobbar du som redovisare på bolag? Alltså kan man köpa redovisningstjänster av dig?
Om du vill kan du skicka PM till mig med din lönespec (du kan maska dina privata uppgifter) så kollar jag hur det är gjort.
Jag jobbar bl a med att lösa svårare uppgifter inom redovisning/IT/styrelseuppdrag/management mm i eget AB. Löpande redovisning har jag hittills inte tagit mig an, lite för låg timpeng, men man ska aldrig säga aldrig, det kommer att bli sämre tider.
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Förstå rätt eller fel vet jag inte
Kfm kan om det är en oskäligt låg lön besluta att göra löneutmätning enligt skälig lön för yrket och betalas det inte in enligt beslutet så blir bolaget själv restfört hos kronofogden.
Man behöver inte tycka det är bra grej eller hålla med.
Du har säkert rätt Lasseman, jag tvivlar inte på din kunskap. Men KFM tycker att mina argument är rimliga om att jag hellre ska kunna ha en lägre lön under exemplvis 6 månader än en rimlig lön för yrket under 3 månader och sedan ingen lön alls. Jag har pratat flera gånger med KFM om detta med flera olika handläggare och det förståeligt håller med.

Jag ska höja min lön men jag kan inte höja mer än till 18-19 tusen netto. Mer har företaget inte råd med just
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Om du vill kan du skicka PM till mig med din lönespec (du kan maska dina privata uppgifter) så kollar jag hur det är gjort.
Jag jobbar bl a med att lösa svårare uppgifter inom redovisning/IT/styrelseuppdrag/management mm i eget AB. Löpande redovisning har jag hittills inte tagit mig an, lite för låg timpeng, men man ska aldrig säga aldrig, det kommer att bli sämre tider.
Schysst Lize! Jag ska nämligen byta redovisare efter bokslutet är girot. Då jag inte kommer överens med min nuvarande och hennes inställning till människor.

Du verkar dock vara en en person som man kan ha en helt öppen och transparent relation med och vet vad som är rätt och fel, och som ändå fattar människor som haft det tungt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp