Lånforum.se rekommenderar
1. Sambla - Perfekt för samlingslån (tips)
2. Advisa - Jämför 32 kreditgivare
3. Slantar - Ingen UC. Upp till 30 000 kr
4. Lendo - Bra komplement vid samlingslån
  1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ni med löneutmäting?

Diskussion i 'Hjälp!' startad av tussan, 1 februari 2019.

1. Mjau 74

Mjau 74 V.I.P - Trofépoäng: 517

Mottagna gillanden:
    477
    Trofépoäng:
    517
    Ja livet blir nog aldrig detsamma tyvärr...
    Har du hjälp av din sambo i besluten? Vet att du sa innan att han inte var mycket till hjälp i det hela men för din skull kanske han behöver engagera sig...?

2. tigerkatten007

tigerkatten007 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    611
    Trofépoäng:
    617
    Han är till extremt mycket hjälp som person men kan inte hjälpa ekonomiskt. Jag är därutöver extremt envist lagd och vill städa upp det som jag orsakat själv. Kanske delvis i lärande syfte.

Mjau 74 gillar detta.
  3. jordnöten

jordnöten Aktiv medlem - Trofépoäng: 166

Mottagna gillanden:
    63
    Trofépoäng:
    166
    Jag jobbade extra, fixade ett jobb till. Det jag tjänade behöll jag eftersom jag inte hade ett extra jobb när KF gjorde ”utredningen” om hur mycket jag skulle betala varje månad.

Jag gjorde ett överslag och om jag hade betalat av på mina skulder med det jag tjänade extra så hade skulden påverkats marginellt. Jag behövde extrapengarna för att betala lån som inte gått till KF samt för att kunna ha ett någorlunda värdigt liv.

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 2 087

Mottagna gillanden:
    3 182
    Trofépoäng:
    2 087
    Det är kanske inte alltid det enklaste valet, vi "offrade" ju min sambo för det inte fanns en utgång. Men jag var i KFM själv och hade 40 anmärkningar. Det ledde till stress,privata skulder, usel ekonomi i flera år och flera andra konsekvenser.

I Sverige har man byggt ett samhälle vilket innebär att du är mer stämplad om du har anmärkningar och skulder till KFM än om du har begått en våldtäkt eller ett grovt rån. Efter dessa har du "avtjänat" ditt straff på kanske 2-2.5 år. Men en anmärkning eller som i mitt fall flera förstörde ju mitt liv. Jag kunde inte ta lägenhet, kunde inte teckna internet abonnemang, fick konsekvenser på mitt jobb då nya lagkrav inte tillåter dig ha skulder hos KFM, jag fick leva på existensminimum, jag hade aldrig pengar, jag hade inte lust att jobba då jag aldrig såg pengarna - dom gick till skulder.

Anmärkning i Sverige tycker jag helt enkelt drabbar dig för hårt. Får man skuldsanering/Löneutmätning utan anmärkningar så fine. Ingen fara. I synnerhet om man har hus och kanske ne partner med bra ekonomi. Men min uppfattning är att när man släpper allt så är det riktigt jävligt. Speciellt eftersom skulderna tack vare horribla räntor inte alltid minskar. Det är min uppfattning. Men som sagt, mycket handlar om situationen individen befinner sig i.

5. Ny2018

Ny2018 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 736

Mottagna gillanden:
    973
    Trofépoäng:
    736
    Tänkvärda ord.
    Det viktigaste är dock att man själv vet att man är mer än sina skulder.

6. Kronofogden

Kronofogden Viktig medlem - Trofépoäng: 137

Mottagna gillanden:
    40
    Trofépoäng:
    137
    Om den man bor ihop med får löneutmätning och man har gemensamt konto, vad händer då om KFM tar pengar som tillhör parten som INTE har utmätning? Måste man lämna in någon formell bestridan? Är det generellt sett att rekommendera att man har olika konton vid detta scenario?

7. Ny2018

Ny2018 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 736

Mottagna gillanden:
    973
    Trofépoäng:
    736
    Det är nog det bästa.

8. Bramserud

Bramserud V.I.P - Trofépoäng: 397

Mottagna gillanden:
    241
    Trofépoäng:
    397
    Det är nog att rekommendera oavsett scenario, men när det gäller bestridan så låter det som att den mest är ett slöseri med tid. Om Pelle har ett konto och han är föremål för utmätning så kan pengarna på hans konto rimligtvis utmätas lika bra om han är ensam att förfoga över det som om han har givit andra personer tillgång till det.

Det verkar orimligt att Pelle skulle kunna försäkra sig mot utmätning genom att ge Lisa tillgång till hans konto.

9. tigerkatten007

tigerkatten007 V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    611
    Trofépoäng:
    617
    Tack för dina reflektioner. Jag håller med om att tre år är ett hårdare straff än vad man får för många brott i Sverige. Det är inte proportionerligt särskilt sett till vad det orsakar. Inte bara det rent materiella hyra, abonnemang och ev jobb utan framförallt självkänslan där man känner sig som en brottsling. Fy, vad svårt detta är :(

Last edited: 12 februari 2019
  10. Lasseman

Lasseman V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 1 997 Moderator

Mottagna gillanden:
    2 767
    Trofépoäng:
    1 997
    Löneutmätning har inget med konton att göra. Men om man vid tillgångsutredning hittar gemensamma bankkonton så anses halva tillgodohavandet på kontot tillhöra gäldenären.

Dela sidan