• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ni som släppt allt!

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Men om det längre inte är en tvistig skuld utan man accepterat skulden och betalar av den genom löneutmätning, då borde den väl räknas?

@Lasseman ?


Det är inte så säkert, det är ju upp till borgenärerna att invända. Jag hade en kollega på tidigare jobb som invände mot någon som satt I system att bestrida allt, orsakade mycket extrajobb och kostnader för sånt som var ganska uppenbart korrekta skulder. Har för mig att den fick avslag pga inte gjort allt för att minska sin skuldbörda utan snarare gjort allt för det motsatta.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Gav alltid långivarna ett nummer jag inte använde, till ett sim som bara låg i lådan. De jag råkade ge mitt riktiga till spärrade jag. Vissa ringer än i dag, två år senare, med nya nummer.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Bytte någon av er nummer? E så
Trött på alla långivare som ringer. Är nog tvungen att släppa allt då de sket sig med samlingslån. Har över 20 olika skitlån så blir massa mail o samtal. Mår åt helvete!

Tänkte också byta nummer under en period. Gjorde dock inte det..
Men jag har en inställning på min mobil som heter "tysta ned okända uppringare"

Samtal från okända nummer kommer tystas, skickas till röstbrevlådan och visas i listan senaste.
Inkommande samtal från folk som jag har i mina kontakter och som jag ringt till nyligen kommer i fortsättningen ringa

Detta verkar funka då jag ser nummer som jag ej hört/sett ringt i min lista över senaste samtal som missat.

Kruxet är att man vill ju gärna kunna släppa igenom kfm när dom ringer.. men hur jag ska lösa det har jag inte listat ut ännu. :)
Brukar dom prata in på röstbrevlådan när dom ringt?
Tänkte eftersom det är nog många som inte svarar på okända nummer när man sitter i denna sits.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Tänkte också byta nummer under en period. Gjorde dock inte det..
Men jag har en inställning på min mobil som heter "tysta ned okända uppringare"

Samtal från okända nummer kommer tystas, skickas till röstbrevlådan och visas i listan senaste.
Inkommande samtal från folk som jag har i mina kontakter och som jag ringt till nyligen kommer i fortsättningen ringa

Detta verkar funka då jag ser nummer som jag ej hört/sett ringt i min lista över senaste samtal som missat.

Kruxet är att man vill ju gärna kunna släppa igenom kfm när dom ringer.. men hur jag ska lösa det har jag inte listat ut ännu. :)
Brukar dom prata in på röstbrevlådan när dom ringt?
Tänkte eftersom det är nog många som inte svarar på okända nummer när man sitter i denna sits.


Man kan ju annars bara meddela dom som ringer att man inte har möjlighet att betala och att man ska söka skuldsanering, det gjorde jag. Tycker inte att jag blev så besvärad vad jag minns iaf. Hur som helst brukar det ju bara vara under en kort period.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
375
Poäng
487
Man kan ju annars bara meddela dom som ringer att man inte har möjlighet att betala och att man ska söka skuldsanering, det gjorde jag. Tycker inte att jag blev så besvärad vad jag minns iaf. Hur som helst brukar det ju bara vara under en kort period.

Absolut. Det har du rätt i.
Det sa min skuldrådgivare också att jag om jag orkade och ville så skulle jag höra av mig till dom jag har lån hos.

Så har funderat att maila till alla och förklara min situation, men just nu kör jag "inte-svara-i-telefontaktiken". :)
Har precis släppt allting också, så har inte fått så många samtal.

Men en sak jag undrar över är tex om jag säger till en långgivare att jag ska söka skuldsanering och därför har jag ej möjlighet att betala.
Släpper dom den då direkt till Kfm eller kommer ett inkassobolag i alla fall ta över skulden och så får man dra samma historia för dom då också när dom ringer?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp