Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Nintendo Switch 2... Spelar ni något på konsol?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 2 947
Årets mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
4 562
Mottagna reaktioner
4 555
Poäng
2 947
Nu har inte jag köpt en konsol på ca 15 år (PS2 & Nintendo Wii), säkert inte spelat på 10 år, så lätt ringrostig^^. Men är faktiskt lite sugen på att börja spela lite igen.
Kanske ett spel per kvartal eller liknande. Första inköpen är väll det som kostar. Men sen är det faktiskt en ganska billig hobby sista veckan innan lön och ett okej tidsfödriv under skuldsaneringen.

Jag funderar antingen på att köpa Nintendo Switch 2 eller Playstation 5. Nintendo presenterar sin nästa konsol (Nintendo Switch 2) Idag: 15.00
En av anledningarna att jag är intresserad av denna konsol är för att Switch 2 kommer man både kunna spela på TVn & Trådlöst. Samt att dom kommer utöka support av 3:e parts spel och ha lika bra utbud som Playstation 5. Med Playstation 5 kan man endast spela i TVn, ej trådlöst.

Men också att man förmodligen kommer ha support för Switch 2 i många år. PS5 är redan 4-5 år gammal så om man köper det idag så kommer väll PS6 ut om 2 år och man tappar support för nya spel.
Nintendo har haft stöd för Switch i 8 år (lanserades 2017). Så Switch 2 lär stödjas med nya spel i 7-8-9 år utan att man behöver uppgradera. Det blir mer prisvärt över tid är mitt argument.

Men jag tänker också eftersom det är ny att den kommer hålla bra andrahandsvärde några år. Så om det av någon anledning skulle bli inkomstbortfall och jag behöver pengar till en betalning av betalplan (förhoppningsvis inte), eller att man lessnar på spel så bör det vara rätt enkelt att sälja iväg på Blocket utan för stort tapp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nintendo visade upp en teaser i Januari:

Nintendo kommer ha 1 timmas presentation idag 15.00 i en livesändning på länk nedan:

*Det talas om att detta kommer vara en av de största presentationerna i Nintendos historia. Där både nästa konstol, funktioner och nya spel visas upp.
Så tänkte kika på den och uppmärksamma den här ifall att det finns andra intresserade och går i liknande tankebanor. En del kanske äger Switch och dessa spel kommer också gå att spelas på Switch 2 om man uppgraderar har Nintendo sagt. En del gamla spel kommer dessutom få en patch med bättre grafik etc. Så lär gå att fynda gamla Switch spel också på Blocket/Tradera om man är intresserad och spela på Switch 2.

Spelar ni något på konsol?
Vad tycker ni är intressant idag? GTA, Final Fantasy, Tekken, Forza, Fifa, Zelda, Mario, Donkey Kong, Fire Emblem, Need for Speed något annat? Nya Elden Ring verkar många tala gott om.

Tänkte att jag lägger beslag på kommentaren nedan för att sen skicka ut trailer på dom spelen som visas om 2 timmar.

Senast ändrad:
Konsol:

Nintendo Switch 2 - Konsolgenomgång:

Spel:

Mario Kart: World:

The Legend of Zelda: Breath of the Wild & Tears of the Kingdom + Zelda Notes | Switch 2 Edition

Donkey Kong: Bananza:

The Duskbloods

Super Mario Party Jamboree + Jamboree TV | Switch 2 Edition:

Elden Ring Tarnished Edition:

Kirby Air Riders:

Kirby and the Forgotten Land + Star-Crossed World | Switch 2 Edition

Nintendo Switch 2: Partner Spotlight Part 1

Nintendo Switch 2: Partner Spotlight Part 2

Nintendo Switch 2: Partner Spotlight Part 3

HITMAN World of Assassination - Signature Edition

Sid Meier's Civilization VII

FINAL FANTASY VII REMAKE INTERGRADE

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment
-------------------------------------------------------------------
Online:

Nintendo Switch 2 - GameChat:

Nintendo GameCube - Classics Online on Switch 2:

Senast ändrad:
Sony har ju sin Playstation portal remote player dock.
Blir intressant att se vad priset för switch 2 landar på. Alltid roligt med Nintendos egna spel :tummen:

Sony har ju sin Playstation portal remote player dock.
Blir intressant att se vad priset för switch 2 landar på. Alltid roligt med Nintendos egna spel :tummen:
Ja, funderade också lite över det. På Prisjakt går Nintendo Switch för 3600kr och Nintendo Switch Oled för ca 4000kr. Men dessa är ju 8 år, respektive 5 år gamla.
Så får nog ändå räkna med inflation, valutaeffekter och högre tillverkningskostnad runt 5000-5500kr tänker jag. Får se om priset kommer ut idag. Kommer förmodligen köpa i Juni på betalfri månad för min del om man ännu är intresserad.

Jag spelar Switch, haha. Men endast Mario och crash bandicoot :facejoy:
I övrigt är jag helt okunnig vad gällande spelkonsoller. Haha!

5 Juni släpps Switch 2 sa dom i presentationen, så 2 månader bort.

Senast ändrad:
Gissar att priset lär landa på närmare 6499:- eller liknande i Sverige.

Tror att det blir 5999. Om 449$ stämmer som Niceguy säger så kasta på 25% moms och säkert något tullskatt och konvertera till kronor så blir det ca +30% i sverige.

449 dollar x 1.3 = 583 dollar vilket säkert kommer avrundas till 5999kr

Jag spelar på konsol med väldigt oregelbundna mellanrum, då främst på en gammal PS4 som jag har och mer sällan på en Xbox One S. Kul tidsfördriv, men lätt att det tar lite för mycket tid har jag märkt, när man väl kommer igång.

Tidigare, när jag inte höll koll på mina utgifter på lämpligt sätt så hade jag alla möjliga spelabonnemang också, Xbox Game Pass, PS Plus, olika abonnemang från EA och andra speltillverkare. Sånt där som kan te sig som småsummor per månad, men som bygger på över tid och verkligen är pengar i sjön om man inte använder det men låter det rulla på för att det "kan vara kul att ha någon gång". Det jag har kvar just nu är GeForce Now (en tjänst för att spela PC-spel i molnet utan att behöva dyr dator), det skaffade jag tidigt och har ett väldigt förmånligt "Founders"-abonnemang på, som kostar 300 kr/halvår, så det sitter långt inne att göra sig av med, men vi får se nu när det ska förnyas till sommaren hur mycket jag är villig att gneta för att behålla det.

Jag spelar på konsol med väldigt oregelbundna mellanrum, då främst på en gammal PS4 som jag har och mer sällan på en Xbox One S. Kul tidsfördriv, men lätt att det tar lite för mycket tid har jag märkt, när man väl kommer igång.

Tidigare, när jag inte höll koll på mina utgifter på lämpligt sätt så hade jag alla möjliga spelabonnemang också, Xbox Game Pass, PS Plus, olika abonnemang från EA och andra speltillverkare. Sånt där som kan te sig som småsummor per månad, men som bygger på över tid och verkligen är pengar i sjön om man inte använder det men låter det rulla på för att det "kan vara kul att ha någon gång". Det jag har kvar just nu är GeForce Now (en tjänst för att spela PC-spel i molnet utan att behöva dyr dator), det skaffade jag tidigt och har ett väldigt förmånligt "Founders"-abonnemang på, som kostar 300 kr/halvår, så det sitter långt inne att göra sig av med, men vi får se nu när det ska förnyas till sommaren hur mycket jag är villig att gneta för att behålla det.
Testade faktiskt själv GeForce now för inte så längesedan. Men tyckte spelupplevelsen inte riktigt var så tillfredsställande. Beror nog på vad man lirar också kanske.

Om jag hade fått välja mellan denna och ett PS5/PS5 Pro hade jag valt det sistnämnda, men det var längesedan jag riktigt spelade konsol. Jag föredrar pc gaming.

6795kr landar den på i Sverige ser jag. Rätt högt utgångspris med andra ord. Hoppas den går ner lite när fler butiker börjar lista den

Åt helvete för dyr och inte mycket till uppgradering heller.

Kör mycket ps5. Kanske nån här som vill lira online:)? Öppen för de flesta spel

PS5/PS5 PRO alla dagar i veckan. Äger även ett Switch som står och dammar. Skillnaden på Switch och Ps5 är som dag och natt. Visserligen är Switch mer tillgänglig då man kan ha med det i princip överallt men inget slår PS5 när det kommer till grafik (4k upplösning, ray tracing etc) och exklusiva spel. Livslängden på PS5 lär nog vara mer än 2 år då PRO nyligen blev släppt. När det kommer till Switch 2 så är det ingen större uppgradering. Man kommer kunna spela i 4K men grafiken når upp till PS4 PRO nivåer och inte mer

PS5/PS5 PRO alla dagar i veckan. Äger även ett Switch som står och dammar. Skillnaden på Switch och Ps5 är som dag och natt. Visserligen är Switch mer tillgänglig då man kan ha med det i princip överallt men inget slår PS5 när det kommer till grafik (4k upplösning, ray tracing etc) och exklusiva spel. Livslängden på PS5 lär nog vara mer än 2 år då PRO nyligen blev släppt. När det kommer till Switch 2 så är det ingen större uppgradering. Man kommer kunna spela i 4K men grafiken når upp till PS4 PRO nivåer och inte mer
Många som skaffar Nintendo Switch är ute efter just Nintendos exklusiva titlar. Man köper inte en Nintendo Switch pga den bästa grafiken.
Hade dock varit jäkla intressant om Nintendo börjar släppa lite spel till Playstation alternativt xbox.

6795kr landar den på i Sverige ser jag. Rätt högt utgångspris med andra ord. Hoppas den går ner lite när fler butiker börjar lista den
Det var dyrare än vad jag hade hoppats på. Får se hur jag gör lite längre fram. Kan fortfarande tänka mig att köpa.

Fördelen är att den kommer behålla värdet ganska bra närmsta åren i jämförelse med ex ps5 som redan är 4 år gammal. Vilket är något att ha i åtanke med skuldsanering. Hoppas man slipper såklart - men ändå bra att ha i åtanke när man köper

Om man lessnar eller av någon anledning har ett inkomstbortfall och problem att betala en månad på betalplanen så tror jag det går att sälja Switch 2 relativt snabbt på blocket och få tillbaka det mesta. I varje fall dom närmsta 2 åren.

Det var dyrare än vad jag hade hoppats på. Får se hur jag gör lite längre fram. Kan fortfarande tänka mig att köpa.

Fördelen är att den kommer behålla värdet ganska bra närmsta åren i jämförelse med ex ps5 som redan är 4 år gammal. Vilket är något att ha i åtanke med skuldsanering. Hoppas man slipper såklart - men ändå bra att ha i åtanke när man köper

Om man lessnar eller av någon anledning har ett inkomstbortfall och problem att betala en månad på betalplanen så tror jag det går att sälja Switch 2 relativt snabbt på blocket och få tillbaka det mesta. I varje fall dom närmsta 2 åren.
Ja helt klart lär den hålla värdet ett bra tag framöver.
Bara Switch 1 håller bra kurs ännu tex.
Funderar faktiskt på att införskaffa Switch till dottern när tillfälle ges.
Frågan är bara hur länge den supportas av Nintendo nu när 2an är släppt.

Mario Kart: World - Visades upp idag:

Måste erkänna att det ser rätt roligt ut.
Gigantisk värld i alla möjliga typer av miljöer, årstider, väder, dag och natt med en hiskeligt massa spellägen, inställningar och olika banor.

Spelen har utvecklats en hel del sen jag var insatt för en herrans massa år sedan

Senast ändrad:
Ja helt klart lär den hålla värdet ett bra tag framöver.
Bara Switch 1 håller bra kurs ännu tex.
Funderar faktiskt på att införskaffa Switch till dottern när tillfälle ges.
Frågan är bara hur länge den supportas av Nintendo nu när 2an är släppt.

Greppade en oled på Tradera, det svämmar över av Switch 1 nu.

1 minut video som sida vid sida jämför grafiken på Switch 1 och Switch 2

Någon som bokat Switch 2? lansering om 1.5 vecka. Vilka spel blir det?

Jag har inte bestämt mig ännu. Kanske avvaktar 6-12 månader och ser om det kommer fler spel av intresse.

Just nu är det väll mest Mario Kart: World, Final Fantasy 7 och Metroid Prime 4 som lockar för min del, men endast Mario Kart som har lanseringsdatum med konsolen.

Intresserad av att köra Mario Kart då det verkar väldigt välgjort och racing är alltid kul, men inget jag kommer kasta mig över. Hade lite hellre sett Forza, Need for Speed eller F1 som racing spel.

DRAGON QUEST VII Reimagined:

Hyrule Warriors: Age of Imprisonment:

Hades II:

FATAL FRAME II: Crimson Butterfly REMAKE:

Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection:

Senast ändrad:
Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2:

Metroid Prime 4: Beyond:

Resident Evil Requiem:

FINAL FANTASY VII REMAKE INTERGRADE:

Fire Emblem: Fortune’s Weave:

Lite nya spel ovan som visades upp idag ifall att vi har några Switch 2 ägare här, @Gaston ?. Själv har jag inte köpt någon konsol ännu.

Oj, hade helt missat den här tråden :). Skriver lite kort nu så ska jag läsa genom hela och svara längre lite senare.

Vi har ett Switch 2. Tjejen är tokig i Mariokart sedan många år så det var givet köp när den lanserades. Vi beställde (förandsbokade) den från Nintendo Direct så då blev dessutom skapligt mycket billigare än i svensk butik.

Än så länge har vi tyvärr bara Mario Kart till den.

Däremot har jag själv nyligen fyndat ett Switch Oled (alltså den lite större/bättre varianten av Switch 1). Det hänger väldigt mycket samman med att första Switch ju varit en sån sjuk succe vilket också inneburit att det har getts ut tusentals spel till den

Och just nu är jag väldigt inne på att återupptäcka en gammal favoritgenre. Nämligen så kallade Shmups (shoot em ups). Det finns en hel subkultur av nördar kring det. Och där har Switch verkligen blivit en konsol som "alla" vill ge ut sina spel till. Både nyproducerade och återutgivningar från gamla konsoler som PS2, Dreamcast, Sega Saturn osv.

Så vill du ha "nykänslan" av en riktigt bra ny konsol med allt vad det innebär i form av häftiga spel så är ju Switch 2 det bättre alternativet. Men spelen är dyra. Vill du däremot upptäcka massa kända och okända spel och det inte är så viktigt med vassaste grafiken osv så är även vanliga Switch en väldigt bra konsol. Jag hade en Lite sedan tidigare (bara bärbar), men jag upplever att skärmen är för liten i framför allt shmups när det går väldigt snabbt och händer mycket så satsa i så fall på ett vanligt (kanske allra helst Oled).

Här ser du lite vad jag ägnar mig åt på lediga stunder nu för tiden:)

Oj, hade helt missat den här tråden :). Skriver lite kort nu så ska jag läsa genom hela och svara längre lite senare.

Vi har ett Switch 2. Tjejen är tokig i Mariokart sedan många år så det var givet köp när den lanserades. Vi beställde (förandsbokade) den från Nintendo Direct så då blev dessutom skapligt mycket billigare än i svensk butik.

Än så länge har vi tyvärr bara Mario Kart till den.

Däremot har jag själv nyligen fyndat ett Switch Oled (alltså den lite större/bättre varianten av Switch 1). Det hänger väldigt mycket samman med att första Switch ju varit en sån sjuk succe vilket också inneburit att det har getts ut tusentals spel till den

Och just nu är jag väldigt inne på att återupptäcka en gammal favoritgenre. Nämligen så kallade Shmups (shoot em ups). Det finns en hel subkultur av nördar kring det. Och där har Switch verkligen blivit en konsol som "alla" vill ge ut sina spel till. Både nyproducerade och återutgivningar från gamla konsoler som PS2, Dreamcast, Sega Saturn osv.

Så vill du ha "nykänslan" av en riktigt bra ny konsol med allt vad det innebär i form av häftiga spel så är ju Switch 2 det bättre alternativet. Men spelen är dyra. Vill du däremot upptäcka massa kända och okända spel och det inte är så viktigt med vassaste grafiken osv så är även vanliga Switch en väldigt bra konsol. Jag hade en Lite sedan tidigare (bara bärbar), men jag upplever att skärmen är för liten i framför allt shmups när det går väldigt snabbt och händer mycket så satsa i så fall på ett vanligt (kanske allra helst Oled).

Här ser du lite vad jag ägnar mig åt på lediga stunder nu för tiden:)

Ja, många som gillar Mario Kart, riktigt familjespel och även Kirby Air riders såg jag skulle komma (liknande spel), skulle få en till presentation innan lansering. Själv är jag dock lite mer intresserad i Forza, Need for Speed, GTA, Collin Mc Ray, Dirt, lite mer actionpackade och fartfyllda spel i den genren. Väldigt länge sen dock jag spelade - men racing är riktigt kul när man väl är inne i det :)

shoot em ups kanske inte är lika mycket min grej, men ska ta en titt lite senare. Men maffiga flaggskeppstitlar som Resident Evil, Fire Emblem och Final Fantasy är spel jag skulle kunna tänka mig. Något med bra story, musik, stridsystem, intressanta karaktärer och lite spänning.

Gällande priset så tror jag inte att jag blir någon långvarig switch 2 ägare. Utan köper kanske en konsol och ett par spel nästa år som tidsfördriv på helgerna under skuldsanering i så fall och sen säljer jag av det efter 1-2 år eller något när det fortfarande har bra andrahandsvärde. Sen som du säger så finns ju Switch 1 titlar också som fungerar med Switch 2. Så där kanske man hittar några guldkorn.

Var väldigt förtjust i Fire Emblem spelen när jag var mindre. Fire Emblem: Path of Radiance och Radiant Down. Så hittar man Fire Emblem: Three Houses (ett av de högst rankade spelen till Switch 1) till ett bra pris kan det vara av intresse. Även det som visades idag: Fire Emblem: Fortune’s Weave lockar lite nästa år när det kommer. Var även fan av dom gamla Final Fantasy spelen. Så 7 Remake (och förhoppningsvis 7 Rebirth) är av intresse. Även dom gamla Resident Evil (2 och 4 spelade jag). Så är lite nyfiken på den Resident Evil 9: Requiem - gillade även den trailern idag.

Om du ska kolla upp shmups, men inte är superinne på att verkligen fördjupa dig i genren föreslår jag att du börjar med att "bara" kolla upp Caves titlar. Det är "moderna" så kallade bullet hells och bland de absolut bästa i genren. Death Smiles, Mushihimesama osv

Det verkar vara väldigt mycket spännande på gång till Switch 2! Fire Emblem-serien har jag varit nyfiken på säkert 15-20 år. Minns att jag älskade ett spel till Gameboy Advance som hette Advanced War (första spelet jag köpte till den back in the days). Och jag har fått för mig att Fire Emblem hade typ samma stridssystem, men att det utspelar sig i en fantasyvärld och har mer genomarbetat story. Ska definitivt se mig om efter Three Houses

Resident Evil är en av mina absoluta favoritserier. 4:an är lätt att av mina toppspel och 5an så sjukt kul i co-op (körde igenom det med dottern för några år sedan). Köpte faktiskt ett X-box One med alla RE-spelen till för några år sedan, men det har tyvärr inte funnits tid att spela igenom dem.

Det är ju verkligen en fördel med både spel och annan fysisk media. Det finns ju kvar ett värde i prylarna om man ser till att ta hand om dem. En stor del av mina skulder beror ju på att jag har shoppat loss för mycket genom åren. Men jag har ju samtidigt kvar det mesta och en hel del har även ökat i värde. Med tanke på hur mycket räntor jag betalar varje månad är det ju nog en förlustaffär ändå, men en hel del vinyl, serier, spel har ökat en hel del.

Minns tex att jag 2005 för mitt första arvode när jag skrev för en svensk speltidning (även om det var dåligt betalt som frilans så fick jag av olika omständigheter skriva väldigt mycket i första numret jag deltog) "firade" det med att köpa det japanska spelet "Shinrei Jusatsushi Taromaru" till Sega Saturn för 4000 kr. Kändes ju helt vansinnigt redan då, men idag säljs de för 15-20 K i samma skick så ändå en ganska lyckad "investering" (även om det aldrig var syftet :) )

Senast ändrad:
Om du ska kolla upp shmups, men inte är superinne på att verkligen fördjupa dig i genren föreslår jag att du börjar med att "bara" kolla upp Caves titlar. Det är "moderna" så kallade bullet hells och bland de absolut bästa i genren. Death Smiles, Mushihimesama osv

Det verkar vara väldigt mycket spännande på gång till Switch 2! Fire Emblem-serien har jag varit nyfiken på säkert 15-20 år. Minns att jag älskade ett spel till Gameboy Advance som hette Advanced War (första spelet jag köpte till den back in the days). Och jag har fått för mig att Fire Emblem hade typ samma stridssystem, men att det utspelar sig i en fantasyvärld och har mer genomarbetat story. Ska definitivt se mig om efter Three Houses

Resident Evil är en av mina absoluta favoritserier. 4:an är lätt att av mina toppspel och 5an så sjukt kul i co-op (körde igenom det med dottern för några år sedan). Köpte faktiskt ett X-box One med alla RE-spelen till för några år sedan, men det har tyvärr inte funnits tid att spela igenom dem.

Det är ju verkligen en fördel med både spel och annan fysisk media. Det finns ju kvar ett värde i prylarna om man ser till att ta hand om dem. En stor del av mina skulder beror ju på att jag har shoppat loss för mycket genom åren. Men jag har ju samtidigt kvar det mesta och en hel del har även ökat i värde. Med tanke på hur mycket räntor jag betalar varje månad är det ju nog en förlustaffär ändå, men en hel del vinyl, serier, spel har ökat en hel del.

Minns tex att jag 2005 för mitt första arvode när jag skrev för en svensk speltidning (även om det var dåligt betalt som frilans så fick jag av olika omständigheter skriva väldigt mycket i första numret jag deltog) "firade" det med att köpa det japanska spelet "Shinrei Jusatsushi Taromaru" till Sega Saturn för 4000 kr. Kändes ju helt vansinnigt redan då, men idag säljs de för 15-20 K i samma skick så ändå en ganska lyckad "investering" (även om det aldrig var syftet :) )
Då ska jag kika lite på det i dagarna :), fortfarande inte besämt mig dock om det blir något köp. Har ingen bråtska med det då det ännu inte är jättemycket spel ute av intresse även om det ligger några kommande spel av intresse senare 2025 och 2026.

Kollade upp det och Intelligent System (första partner med Nintendo) har egentligen 4 stycken spelserier. Fire Emblem, Paper Mario, Advance Wars och Wario Ware. Alla utom Wario Ware är turnbased strategi RPG. Fire Emblem och Paper Mario verkar vara deras "flaggskeppstitlar" om man säger så. Fire Emblem en aning mer avancerad, djupare, mörkare och för vuxnare publik än Paper Mario. Advance Wars har jag aldrig spelat men ser lite liknande ut på sitt sett, men verkar inte vara i samma storleksskala som Fire Emblem. Fire Emblem: Fortune’s Weave verkar för övrigt vara en direkt uppföljare till Fire Emblem: Three Houses. Så kan definitivt vara värt att spela först!

Spelade aldrig 5:an på Resident Evil, men håller med om att 4:an håller högsta klass!

Ja, detta med att underskatta räntekostnader har man fått nog av för en livstid. Du på ett annan sätt än mig. Men deklararer man underskott på 100.000 eller 200.000 kr per år så blir det ju så att även om dessa saker stiger i värde så är det kul såklart, men har man ingen chans att det stiger mer i värdeökningen än vad räntan kostar om man köpt med lånade pengar tyvärr.

Om man köper ett Switch 2 senare under året eller nästa år, det finns väll ingen poäng i att köpa ett nytt? Om man hittar något för 1500-2000kr billigare på blocket i bra skick så är det väll i princip som nytt?

Senast ändrad:
Xbox och ps5

Då ska jag kika lite på det i dagarna :), fortfarande inte besämt mig dock om det blir något köp. Har ingen bråtska med det då det ännu inte är jättemycket spel ute av intresse även om det ligger några kommande spel av intresse senare 2025 och 2026.

Kollade upp det och Intelligent System (första partner med Nintendo) har egentligen 4 stycken spelserier. Fire Emblem, Paper Mario, Advance Wars och Wario Ware. Alla utom Wario Ware är turnbased strategi RPG. Fire Emblem och Paper Mario verkar vara deras "flaggskeppstitlar" om man säger så. Fire Emblem en aning mer avancerad, djupare, mörkare och för vuxnare publik än Paper Mario. Advance Wars har jag aldrig spelat men ser lite liknande ut på sitt sett, men verkar inte vara i samma storleksskala som Fire Emblem. Fire Emblem: Fortune’s Weave verkar för övrigt vara en direkt uppföljare till Fire Emblem: Three Houses. Så kan definitivt vara värt att spela först!

Spelade aldrig 5:an på Resident Evil, men håller med om att 4:an håller högsta klass!

Ja, detta med att underskatta räntekostnader har man fått nog av för en livstid. Du på ett annan sätt än mig. Men deklararer man underskott på 100.000 eller 200.000 kr per år så blir det ju så att även om dessa saker stiger i värde så är det kul såklart, men har man ingen chans att det stiger mer i värdeökningen än vad räntan kostar om man köpt med lånade pengar tyvärr.

Om man köper ett Switch 2 senare under året eller nästa år, det finns väll ingen poäng i att köpa ett nytt? Om man hittar något för 1500-2000kr billigare på blocket i bra skick så är det väll i princip som nytt?
Nä, precis, det tar ju alltid lite tid innan det börjar byggas upp en "stock" av intressanta titlar. Men det är ju tveklöst mycket spännande på gång! Jag tycker du tänker helt rätt med att avvakta lite för att kunna få ett bättre pris framöver.

Samtidigt kan det ju redan nu vara värt att hålla lite koll på Blocket/Tradera/Marketplace. Det dyker säkert upp fyndlägen (relativt sett) då och då redan nu. Speciellt på Tradera/auktioner tänker jag mig. Jag hittade tex min Oled för 1500 med originalbox osv vilket nog är ungefär 1000 kr billigare än de brukar gå för begagnat. Nya kostar de fortfarande runt 3500-4000. Men det är förstås mycket svårare att fynda Switch 2 i nuläget :)

Intressant med Intelligent System. Paper Mario spelade jag till Gamecube och det var fantastiskt bra (även om det ju också vänder sig till en yngre publik). Och Warioware-spelen spelade jag mycket "förr", de är superroliga och helt hysteriska. Men bäst var de på bärbart (men jag har kvar det till Gamecube också). Först Warioware och Warioware Twisted (det släpptes bara i USA tror jag, en tjock kasett med inbyggt gyro typ) till GBA och sen Touched till DS när det släpptes. Sen har jag inte följt serien, men bara de 4 serierna du nämner är ju alla av högsta kvalitet.

Måste verkligen skaffa mig ett eller ett par Fire Emblem nu. Men samlaren i mig vill helst köpa dem fysiskt. Då finns ju andrahandsvärdet kvar också.

Några spel av lite intresse som visats i Juni:
  • Fire Emblem: Fortunes Weave
  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time Remake
  • The Duskbloods
  • Final Fantasy VII: Revelation
  • Xenoblade Genesis
De 3 förstnämnda kommer ut i år, Final Fantasy och Xenoblade har release 2027

Ännu inte köpt någon konsol. Men vi får se till vintern - tror det kan vara ett kul tidsfördriv ett par månader

Senast ändrad:
Har det mesta hemma. Spelar nästan bara nintendot eller pc. Men det som spelas mest är switch när jag väl psykiskt orkar. Det är väl lite tråkiga spel
Nintendo switch
Mario party
Mario wonder
Animal crossing
Minecraft
Hogwarts legacies
Subnauntica

Blev ett Switch 2 för 4790 kr på rea, ord pris: 5590 kr. Nintendo höjer ordinarie priserna 1 september på Switch 2 till ca 6000 kr dessutom så tänkte att det var läge att slå till.
Inget jag ska ha på lång sikt utan tanken är att hitta något/några spel i höst/vinter på blocket/tradera och kanske 1-2 nya spel.

Tror att jag kan få tillbaka 4500 kr + det mesta för spelen när jag säljer allt om ca ett år. Men då har man lite tidsfördriv Oktober - Mars i varje fall om man skulle ha lite att göra en period under vinterhalvåret.
Resident Evil och Final Fantasy, kanske Fire Emblem blir det att försöka jaga till bra pris

Senast ändrad:
Fan vad kul, ska också försöka köpa lite spel. Väldigt pepp på Fire Emblem. Det är tjejen som köpte Switch 2 (hon är Mario Cart-fan så hittils kör vi bara det).

Fan vad kul, ska också försöka köpa lite spel. Väldigt pepp på Fire Emblem. Det är tjejen som köpte Switch 2 (hon är Mario Cart-fan så hittils kör vi bara det).
Ja, Fire Emblem: Fortunes Weave som kommer nu i september ligger högt på intresse-listan här med. Spelat Three houses (som jag lånade för en massa år sen) och något av de äldre spelen. Riktigt kul att mixtra med olika skills och taktiker. Bra spel

Fick ju med Mario Kart World kod till mitt Switch 2, sålde koden ej använd för 500kr.

Köpte för pengarna ett fysiskt Fire Emblem Engage för 350 kr från Blocket. Tänkte att jag kör igenom det innan Fire Emblem Fortunes Weave lanseras och säljer det igen för 350-400 kr som jag använder till att köpa ett fysiskt/game key card Fortunes Weave som man sen kan sälja när man är klar med det.

Kan vara ett bra sätt att spela lite äldre spel väldigt billigt om man vill. Fyndar något på blocket/tradera för 200-500 kr, spelar igenom det och säljer vidare för ungefär samma pris, använder pengarna att köpa något annat. Mycket bättre än att köpa digitalt på ett konto tänker jag. Då kan man inte sälja vidare det när man är klar med det.

Senast ändrad:
Kan vara ett bra sätt att spela lite äldre spel väldigt billigt om man vill. Fyndar något på blocket/tradera för 200-500 kr, spelar igenom det och säljer vidare för ungefär samma pris, använder pengarna att köpa något annat. Mycket bättre än att köpa digitalt på ett konto tänker jag. Då kan man inte sälja vidare det när man är klar med det.
Tänker precis likadant :) Helt galet att köpa digitala spel utan försäljningsvärde när fysiska (eller ja, de spelen är ju egentligen lika digitala men "tappade" på en fysisk artefakt) kostar i princip lika mycket att köpa. Onödig kapitalförstöring kort sagt.

Kortsiktigt får man ju oftast lika mycket när man säljer det vidare. Långsiktigt går ju ofta priserna upp till och med om man satsar på kvalitetstitlar (gärna till serier med stor fanbase - som Fire Emblem) till populära konsoler.

Mitt första samlarintresse (i vuxen ålder) var just spel och även om jag har sålt väldigt många under åren har jag kvar en del kvalitetstitlar som har stigit en hel del i värde jämfört med när jag köpte dem.

Mitt värdefullaste spel (Shinrei Jusatsushi Taromaru till japanska Sega Saturn) är också det dyraste jag köpt. Betalade 450 dollar för det runt 2005 och hade typ ångest i flera år för att jag hade lagt så mycket på ett spel :). Då låg dollarn ändå "bara" runt 7 kr då minns jag. Men det var lite symbolik i köpet också. Det var mitt första frilansarvode och jag ville lägga det på något speciellt att minnas och spara. Och idag går det för ungefär 15-17 K på ebay i samma kompletta nyskick så även med inflationsjustering känns det ju nästan som en lyckad investering rent ekonomiskt.

Det är väl just den här aspekten som på gott och ont har fått mig att shoppa så mycket genom åren. Jag har tänkt att jag snarare "fryser" än spenderar pengar i fysisk media av olika slag. En smartare/mer affärsmässig person än jag hade garanterat kunnat bygga upp fina samlingar genom köp och sälj utan att skuldsätta sig. Jag har varit mer YOLO och kört på. Men glad ändå jag har en del värden kvar.

Senast ändrad:
Tänker precis likadant :) Helt galet att köpa digitala spel utan försäljningsvärde när fysiska (eller ja, de spelen är ju egentligen lika digitala men "tappade" på en fysisk artefakt) kostar i princip lika mycket att köpa. Onödig kapitalförstöring kort sagt.

Kortsiktigt får man ju oftast lika mycket när man säljer det vidare. Långsiktigt går ju ofta priserna upp till och med om man satsar på kvalitetstitlar (gärna till serier med stor fanbase - som Fire Emblem) till populära konsoler.
Håller helt med om att köpa digitalt blir kapitalförstöring haha - man får försöka vara lite smart. Jag kommer inte att hålla på ev spel när jag är klar med dom eller köpa andra spel för samlingsvärde. Utan att jag bara äger 1-2 spel åt gången och sen när jag är klar så säljer jag av dom (även om det kan gå upp i pris i framtiden.) Undantag skulle väll vara om det finns något spel man verkligen kan tänka sig spela om inom närmsta 1-2 åren. Idagsläget är jag inte intresserad av några investeringar alls oavsett om det är börsen, samling eller något annat. Ser mer värde i att ha pengarna likvida/använda för eget bruk tills skuldsaneringen är klar och lite till i varje fall innan jag funderar på andra sparformer. Sen är jag inte så intresserad av att samla på saker, rätt minimalistisk av mig och vill inte ha massa saker som samlar damm och fyller upp ytor.

Mitt första samlarintresse (i vuxen ålder) var just spel och även om jag har sålt väldigt många under åren har jag kvar en del kvalitetstitlar som har stigit en hel del i värde jämfört med när jag köpte dem.

Mitt värdefullaste spel (Shinrei Jusatsushi Taromaru till japanska Sega Saturn) är också det dyraste jag köpt. Betalade 450 dollar för det runt 2005 och hade typ ångest i flera år för att jag hade lagt så mycket på ett spel :). Då låg dollarn ändå "bara" runt 7 kr då minns jag. Men det var lite symbolik i köpet också. Det var mitt första frilansarvode och jag ville lägga det på något speciellt att minnas och spara. Och idag går det för ungefär 15-17 K på ebay i samma kompletta nyskick så även med inflationsjustering känns det ju nästan som en lyckad investering rent ekonomiskt.

Det är väl just den här aspekten som på gott och ont har fått mig att shoppa så mycket genom åren. Jag har tänkt att jag snarare "fryser" än spenderar pengar i fysisk media av olika slag. En smartare/mer affärsmässig person än jag hade garanterat kunnat bygga upp fina samlingar genom köp och sälj utan att skuldsätta sig. Jag har varit mer YOLO och kört på. Men glad ändå jag har en del värden kvar.
Kul med några investeringar som gått väldigt bra i varje fall :), Men jag tror många samlare känner igen sig i det där. Vet folk som samlat på lite allt möjligt och samlingen blir över tid oftast lite för stor och det kör ihop sig lite med övermäktigt jobb när dom vill sälja. Då blir det lite som du säger att pengarna försvinner inte, men dom fryser under väldigt lång tid tills man faktiskt tar tag i att rensa och sälja allt. Många gånger tror jag det blir tvärtom att när man samlat på sig mer än man tänkt sig och bör börja sälja av saker så ligger det där samlarintresset/rutinerna kvar och man fortsätter utöka samlingarna. Gäller att ha disciplin om man ska hålla på med att samla saker.

@LånaUtanPapper

Låter väldigt klokt att hålla det på en sån nivå. Speciellt om man främst vill spela. När samlande kommer igång tenderar det ofta att gå ut över tex spelandet. Man sitter och bevakar auktioner, lägger upp "skrytbilder", diskuterar med andra samlare osv och spelar allt mindre :)

Sen är man ju olika som personer. Själv är jag (tyvärr) inte så minimalistisk utan gillar att omge mig med mängder av grejer som gör mig glad. Men som du skriver sväller samlingar lätt över. Man köper ju alltid massa stuff som inte riktigt känns som de hittar sin plats. Och säljer man inte av sånt löpande svämmar det lätt över och blir stressande. Jag brukar tänka på den som en trädgård. Håller man inte ogräset i schack tar det lätt över och de fina blommorna "dränks" efter ett tag. Gäller att kurera.

Men visst kan det vara lite kul att displaya lite fina grejer, tex (googlade bara fram den nu), men få som samlar kan ju hålla det på rimliga/lagom minimalistiska nivåer :)

Bilagor

• Screenshot_20260803-123426.webp
    Screenshot_20260803-123426.webp
    178.3 KB · Visningar: 10
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp