• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

doing the unstuck

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej!

Jag är nolltaxerad sedan många år utan några lån, skulder eller betalningsanmärkningar.
Då jag blir bemött med Nej till krediter och lån överallt vilket är detsamma som någon med skulder hos Kronofogden och betalningsanmärkningar osv.
Det är en lång historia att beskriva min fulla situation, men jag undrar hur jag ska kunna ta mig framåt, jag vill starta eget företag då arbeta normalt som.anställd inte är möjligt för mig pga en rad omständigheter.
Mitt liv står som ni förstår stilla och jag har ingen att vända mig till om råd.
Skulle jag bli beviljad "starta eget"-lån? och vart isåfall kan man ansöka om detta?
Jag skulle vilja låna pengar men det är avslag pga ingen deklarerad inkomst.
Hur bygger jag upp en ekonomi eller kapital som kan generera pengar utan deklarerad inkomst.
Jag får i nuläget pengar i form av arv, men det utportioneras.
som ni förstår är jag beroende av andra som jag står i en beroendeställning till. Jag vill ta mig ur, men vet inte hur då jag saknar medel.
Några tips?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Det är nästintill omöjligt att bygga upp en ekonomi eller kapital utan inkomst.
Kan du inte söka ett deltidsarbete till att börja med?
F-skatt borde inte vara några problem att få men kreditgivare kräver säkerhet.
Svårt att ge tips då du får utportionerat arv och är i beroendeställning, har du Godman?
 
Senast ändrad:

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Nolltaxera innebär väl att ha en massa avdrag så man inte betalar någon skatt. Att vara arbetslös utan inkomst är bara att vara arbetslös.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 298
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Största problemet är att du är arbetslös, inte att du är nolltaxerad. Självklart lånar ingen ut till någon som inte arbetar. Tuff sits TS.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 983
Poäng
9 787
Lån får inte ges ut till någon som inte har betalningsförmåga, du saknar inkomst och då ska det inte lånas ut något. Du måste börja med att få en inkomst.
 

doing the unstuck

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
jag har insättningar på cirka 30k varje månad, men ej i form av lön.
om betalningsförmåga endast mäts med hjälp av löneinsättning så är väl en uppsägningstid på arbeten 3 månader vilket då löneinsättning ej garanterar betalningsförmågan längre än 3 månader fram?
 

doing the unstuck

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Maj 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det är nästintill omöjligt att bygga upp en ekonomi eller kapital utan inkomst.
Kan du inte söka ett deltidsarbete till att börja med?
F-skatt borde inte vara några problem att få men kreditgivare kräver säkerhet.
Svårt att ge tips då du får utportionerat arv och är i beroendeställning, har du Godman?
Tack för ditt svar =)
exakt mitt problem är den beroendeställning som jag vill ta mig ur, och behöver råd om möjligheterna utöver då att ta ett arbete eller inkl eller vad som helst, behöver bolla tankar och idéer då jag måste göra en plan. Men en heltidstjänst är omöjlig i praktiken och inte något jag skulle kunna lova en arbetsgivare i dagsläget.
Jag har inte Godman.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 983
Poäng
9 787
jag har insättningar på cirka 30k varje månad, men ej i form av lön.
om betalningsförmåga endast mäts med hjälp av löneinsättning så är väl en uppsägningstid på arbeten 3 månader vilket då löneinsättning ej garanterar betalningsförmågan längre än 3 månader fram?
Nej men det indikerar att någon lyckats skaffa sig någon sorts inkomst, förhoppningsvis i nivå med det man angett i ansökan.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Tror det största dilemmat ligger i att det inte automatisk kan verifieras att du är garanterad den insättningen varje månad. Hur länge är du garanterad den insättningen?
När man har en anställning betalar man inkomstatt och den finns tillgänglig för banken att verifiera genom en upplysning. Dina mottagna insättningar syns inte.
Jag skulle rekommendera att ta fram en affärsplan i detalj, boka tid med din bank och förklara vad du behöver för att kunna lyckas.
Beloppet du behöver måste ju kunna fastställas och risken måste kunna tas hänsyn till. Är affärsplanen bra kan det finna möjligheter att kunna få någon slags finansiering. Men de lånar inte ut hur som helst.
(jag gjorde en liknande resa för +10 år sedan och fick då ett kontokredit på 100k som start)
Sedan, om affärsplanen är bra finns det andra aktörer som ger stipendier för nya ideer mm (kolla på företagnaras och ALMI).

Lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp