Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nordea har spärrat mina konton

(Det fetade)
En förfrågan eller annan information från en brottsutredande myndighet?

Ja.. säkerligen.. eller att någon man swishar och tar emot pengar från utreds eller är misstänkt för något av myndighet.

Om man får sitt bank-id låst i ett år låser banken upp det automatiskt då eller hur fungerar det?

Jag förstår inte hur banken kan agera polisverksamhet men de är väl rädda för sin banklicens utifrån att de har valt sina kunder antar jag.

Som jag förstår det så försvinner denna spärr automatiskt efter ett år.. men har man blivit spärrad av sin bank så kommer man förmodligen inte kunna vara kund där igen.. så ska man sen fixa nytt bank-id så lär det bli hos annan bank antar jag.

Banken är livrädd för att det bedrivs penningtvätt/finansiering av terror eller annan brottslighet hos banken varpå de granskar kunder och transaktioner kontinuerligt. Brister de i detta så riskerar de får rejäla böter från FI.. vilket inte allt för sällan sker... (att FI ger viten till banker för bristfällig kundkännedom eller transaktionsövervakning). Men visst.. det man är allra räddast för är ju att förlora licensen.

Om nordea spärrat ditt bank-id också så misstänker de nog penningtvätt. Du blir mer eller mindre utkastad från banken låter det som. Många har haft samma problem vid många speltransaktioner, avikande swishar eller andra transaktioner som aviker från det banken anser som normal användning av personkontot. Oavsett anledning så får du nog vänta in det där brevet. Bank-ID kan de spärra i upp till ett år och då gäller den spärren många gånger på samtliga banker. Dock ska detta inte påverka ditt konto hos Swedbank mer än att du kanske inte kan skapa ett bankid där? Antar att du har försökt. Beställ en dosa där direkt så att du kan logga in framöver. Alternativet till bank id är freja-id som de flesta myndigheterna nu använder sig av.. vilket är ett substitut till bankid.. detta kan du skaffa.

Surt som fan såklart.. förstår att det är socialt jobbigt att inte kunna swisha och använda sig av vardagliga tjänster som kräver mobilt-bankid... men detta gäller enbart ett år och sedan kommer du kunna skaffa bankid hos annan bank igen. Förhoppningsvis är det någon enstaka transaktion de har hakat upp sig på som du kan redovisa och förhoppningsvis få ditt konto upplåst igen.. men tror det är svårt när det gått så långt att det även spärrar bankid. Känns som de är rätt bestämda när det gått så långt.

Vad hade du gjort? Sålt lite prylar och fått swishar?? Skulle kunna tänka mig att det även handlar om vem som har swishat eller vem man själv har swishat till ibland. Om den personen finns på någon sanktionslista eller dylikt så kanske de ger skäl till att misstänka penningtvätt.. för detta är alltid så konstigt.. vissa swishar fram och tillbaka hela tiden och inget händer.. medan andra tar emot en swish på några tusen och hela kontot blir fryst. Svårt att förstå hur detta bedöms.
Sålt prylar - fått swish
Aldrig haft problem tidigare och då har det varit betydligt fler swishar som gått till mig
Inväntar brevet för att se vad för frågor de ställer.

De kan alltså inte låsa mitt bank id i mer än 12 månader?

Sålt prylar - fått swish
Aldrig haft problem tidigare och då har det varit betydligt fler swishar som gått till mig
Inväntar brevet för att se vad för frågor de ställer.

De kan alltså inte låsa mitt bank id i mer än 12 månader?
Dom kan låsa det permanent. Föralltid. o då är det hos alla banker, halvt handikappad då.. I princip.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp