Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Northmill betala senare

Ser att min betala senare hos northmill har avaktiverats? Är det fler så det är något tekniskt? Eller vad kan det bero på??

Jag skulle ringa deras support och fråga! Det är ju inte Northmill support som sitter i det här forumet :) (och jag kan välja betala senare...)

Jag vet bara att Northmill har den näst värsta kommunikationen efter Facit Bank. Så att diskutera med dem är nog som att fråga forumet.

Dom har varit aktiva här tidigare från Northmills support i varje fall, men osäker om dom är det idag @Northmill
Nedan ett av mina mejl till dem. Tror du de har svarat ännu? Detta skickades den 12 september 2025!

Hej,

Jag ber er vidarebefordra detta mejl direkt till er kommunikationschef. Jag har under lång tid påtalat att er kommunikation inte håller måttet, och när jag nu summerar mina erfarenheter ser jag ett mönster av motsägelser, otydlighet och brist på återkoppling.

1. App och betalning (1 september 2025)

Ni lovar “vi ringer upp inom 15 minuter”. Det tog flera timmar. Svaret blev: “vi har många som kontaktar oss”. Min poäng redan då: när kommunikationen fallerar tvingas fler kunder ringa – en självförstärkande spiral.

Jag försökte vid upprepade tillfällen klicka på “betala” i appen. Resultat: en vit sida utan information. Er agent sa “appen har haft lite problem, använd hemsidan”. Samtidigt fick jag två sms med länkar för Swish. Ingenstans stod det att appen inte fungerade. Att ge kunder en trasig väg och samtidigt tiga om driftproblem är undermåligt.

Två dagar senare blev jag dessutom uppringd och påmind om utebliven betalning, trots att jag redan hade pratat med er den 1/9 och fått betaluppgifter via mejl. Det visar tydligt att era kanaler (telefon, mejl, sms) inte är samkörda.

2. Belopp och otydlighet

I samtalet den 1/9 fick jag ett belopp på cirka 15 1xx kr. I appen stod cirka 15 4xx kr. När jag påtalade detta bad jag om en förklaring, eftersom det är avgörande att totalsummor stämmer överens. Svaret jag fick var att “mejla istället”. Där stannade ärendet. Att olika kanaler visar olika summor, utan förklaring, är oacceptabelt.

3. Avtal och kundtjänst

Jag hänvisade i tidigare mejl till punkt 5 i kreditavtalet (möjlighet att göra uttag). Ni valde att helt ignorera den punkten och istället hänvisa till punkt 1, som är mer allmänt formulerad. När jag ifrågasatte detta fick jag inget svar på punkt 5 överhuvudtaget.

Det här är en återkommande frustration: jag ställer en tydlig fråga men får ett standardsvar som inte ens berör det jag frågar om. “God dag yxskaft”-nivå.

4. Kravmejl och språkbruk

Jag fick ett kravmejl formulerat så här:
“... att snarast betala din utestående kapitalskuld samt avtalade påminnelseavgift om 15 178,64 kr.”

Svart på vitt betyder det att påminnelseavgiften är 15 178,64 kr. Det är språkligt fel och skapar förvirring. Det illustrerar samma problem: kommunikationen är slarvig, otydlig och felaktig.

5. Tekniska fel och “Transaction Compensation”

Jag har tidigare frågat vad posten “Transaction Compensation” avsåg. Samma belopp dök upp på tre olika ställen i tid. Svaret jag fick var “tekniskt fel”. Det är inte en förklaring. En förklaring hade varit att redogöra vad felet innebar, varför beloppet dubblades/tripplades, och hur det nu har korrigerats. Istället lämnas jag med att själv granska transaktioner i månader för att se om det stämmer.

6. Marknadsutskick

Trots att jag uttryckligen bett er sluta skicka reklam får jag “värva en vän”-mejl. Först 100 kr, sedan 101 kr. Att kalla mig “utvald” var direkt missvisande. Det bevisar återigen att era interna processer inte fungerar – ni lyssnar inte på feedback.

Vad jag kräver nu

1. Stryk omedelbart påminnelseavgiften på 60 kr. Situationen uppstod på grund av era tekniska problem, felaktiga besked och brist på tydlig information, inte på grund av min passivitet.

2. Ge tydliga svar på:
• Varför appen visade vit sida och varför sms:en inte informerade om driftproblem.
• Varför olika belopp (15 1xx vs 15 4xx) presenterades utan förklaring.
• Vad “Transaction Compensation” faktiskt innebar.
• Hur ni säkerställer att ett samtal den 1/9 är känt för den som ringer den 3/9.
• Varför ni svarar på punkt 1 i avtalet men undviker punkt 5 helt.

3. Vidarebefordra detta mejl och hela ärendet till er kommunikationschef. Det här är inte en isolerad händelse, utan ett genomgående problem.

4. Återkoppla inom 7 arbetsdagar med ett grundligt och personligt svar (inte ett standardsvar eller auto-mejl).

Jag har tålamod med att misstag sker, men det jag beskrivit här är inte enskilda misstag – det är ett systematiskt problem i er kommunikation. Jag förväntar mig nu att ni tar detta på allvar.

Med vänlig hälsning,

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp