• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nstart fullmakt på nya lån

Firro

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej!

Jag fick ett samlingslån via nstart förra månaden på 55 tkr. Men i samband med det så var jag tvungen att signera dokument på att jag inte får låna något via andra kredit givare. Alla var listade på dokumentet.

Nu funderar jag lite på det här, får dom verkligen kräva sånt? Och hur ska dom upptäcka om jag skulle göra det? Vad skulle konsekvenserna kunna bli? Aldrig varit med om att en kreditgivare krävt det förut.

Kan förövrigt nämna att de är den enda skuld jag har idag, den är hos dom på 55 tkr..
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

enfrågaomskuld

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
4 Augusti 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
Hej!

Jag fick ett samlingslån via nstart förra månaden på 55 tkr. Men i samband med det så var jag tvungen att signera dokument på att jag inte får låna något via andra kredit givare. Alla var listade på dokumentet.

Nu funderar jag lite på det här, får dom verkligen kräva sånt? Och hur ska dom upptäcka om jag skulle göra det? Vad skulle konsekvenserna kunna bli? Aldrig varit med om att en kreditgivare krävt det förut.

Kan förövrigt nämna att de är den enda skuld jag har idag, den är hos dom på 55 tkr..
Konsekvensen är att du inte kan få krediter/lån hos de företag som du har svartlistat dig mot. Det nystart gör är att skicka ut till de specificerade låneföretagen med en önskan från din sida att spärra dig från att ta lån där igen. Du kan försöka, jag har svårt att tänka mig att samtliga företag håller stenhårt på det. Nystart blir inte underrättade.
Men, gör det inte. Du har så "lite" i skuld så du har chansen att göra allt rätt och riktigt och därigenom kunna leva ett fint liv. Många av oss får lida av konsekvenserna av vårt handlande i många år.
 

Firro

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Konsekvensen är att du inte kan få krediter/lån hos de företag som du har svartlistat dig mot. Det nystart gör är att skicka ut till de specificerade låneföretagen med en önskan från din sida att spärra dig från att ta lån där igen. Du kan försöka, jag har svårt att tänka mig att samtliga företag håller stenhårt på det. Nystart blir inte underrättade.
Men, gör det inte. Du har så "lite" i skuld så du har chansen att göra allt rätt och riktigt och därigenom kunna leva ett fint liv. Många av oss får lida av konsekvenserna av vårt handlande i många år.
Jo jag förstår, har haft mina år med stora skulder så nu är jag ju i slutfasen. Men har inte tänkt söka om ett större lån utan några tusen tills jag får ersättningen jag väntar på. Det är ju exempelvis räntefritt om man återbetalar inom 14 dagar på loanstep. Men var lite nyfiken på om dem ens kan se det och att dom verkligen får göra så.

Men tusen tack för ditt svar, jag försöker hålla mig på rätt väg för att jobba bort allt och har inte tänkt trilla dit nå mer. Tack igen!
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
120
Mottagna reaktioner
45
Poäng
157
En annan teori kan kanske vara att det skulle kunna vara ett sätt för dom att fimpa avtalet för att försöka skydda dig själva.

Typ: sure du får låna av oss men har du lånat från någon annan och du börjar få problem med betalningar pga detta innan du betalat tillbaka fulla beloppet så bryts avtalet och du får en faktura på resterande belopp utan att du kan gnälla.
Skickas det till inkasso/kfm kanske det är gynnsamt för utlånaren? Vet inte
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp