• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nu kör vi 2017

Geggam

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
26 December 2015
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Att slänga mat i soptipp är liksom... Man slänger bort pengar till sjöss. :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Det kan vara rätt kul att bikföra alla sina kostnader och se över allt om de går att minska. Alla avtal, el, mobil, försäkringar m.m. På hel årsbasis ger även de mindre besparningarna stora effekter.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 082
Mottagna reaktioner
6 661
Poäng
4 477
Jag gör inköpslistor för 4 olika matbutiker varje vecka, två av dem ligger bara 10-30 m från mitt jobb och de andra två ligger nära hemmet. Sen jag började handla på det sättet är kylskåpet och frysen alltid fylld (har gjort en lista som sitter på frysen med det jag stoppar in så att vi vet vad man kan laga).
Det är enorm skillnad mot att köpa det man behöver när man behöver det mot att köpa på erbjudanden. Ofta är rabatten på det jag köpt lika stor som köpsumman! Varje månad "sparar" vi ca 1000 kr på det.
Det kanske låter jobbigt att handla i 4 olika affärer men det är det inte, två av dem tar jag på en och samma kväll och så kommer sambon och hämtar med bilen.
Ett exempel är kaffe, Zoega är vår favorit, sen kommer Gevalia. Ett paket Zoega kostar runt 45 kr och vi dricker 1 pkt i veckan. Sen 1,5 år tillbaka har jag inte köpt Zoega kaffe för mer än 25 kr (och ja, ibland har vi kanske 10 paket kaffe i skåpet). Bara det blir ca 1000 kr/år. Samma med ris, bulgur, coucous m m.
MIn sambo skrattar åt mig ibland att jag återigen handlat sådant som vi redan har, men det måste man göra ibland för att inte behöva köpa det när det är vanligt pris!
Många bäckar små...

Det allra bästa hade varit om vi kunnat lägga undan de pengar vi "sparar" på alla bäckar små och se hur mkt det blir på 1 år men det är inte möjligt än så länge.
Vi har bytt till mindre bil och fått lägre bensinkostnad med ca 500 kr/mån samt lägre bilskatt, från 3000 till 500 kr/år!!!
Vi har lämnat Trygghansa för en billigare hem-och bilförsäkring och minskat månadskostnaden med 50%!

Elen läggs på hyran så där kan vi inte ändra ngt.

Men har bundit bolånen och fått ner kostnaden med ca 800 kr/månad och istället börjat amortera 500 kr på det minsta bolånet!
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag gör inköpslistor för 4 olika matbutiker varje vecka, två av dem ligger bara 10-30 m från mitt jobb och de andra två ligger nära hemmet. Sen jag började handla på det sättet är kylskåpet och frysen alltid fylld (har gjort en lista som sitter på frysen med det jag stoppar in så att vi vet vad man kan laga).
Det är enorm skillnad mot att köpa det man behöver när man behöver det mot att köpa på erbjudanden. Ofta är rabatten på det jag köpt lika stor som köpsumman! Varje månad "sparar" vi ca 1000 kr på det.
Det kanske låter jobbigt att handla i 4 olika affärer men det är det inte, två av dem tar jag på en och samma kväll och så kommer sambon och hämtar med bilen.
Ett exempel är kaffe, Zoega är vår favorit, sen kommer Gevalia. Ett paket Zoega kostar runt 45 kr och vi dricker 1 pkt i veckan. Sen 1,5 år tillbaka har jag inte köpt Zoega kaffe för mer än 25 kr (och ja, ibland har vi kanske 10 paket kaffe i skåpet). Bara det blir ca 1000 kr/år. Samma med ris, bulgur, coucous m m.
MIn sambo skrattar åt mig ibland att jag återigen handlat sådant som vi redan har, men det måste man göra ibland för att inte behöva köpa det när det är vanligt pris!
Många bäckar små...

Det allra bästa hade varit om vi kunnat lägga undan de pengar vi "sparar" på alla bäckar små och se hur mkt det blir på 1 år men det är inte möjligt än så länge.
Vi har bytt till mindre bil och fått lägre bensinkostnad med ca 500 kr/mån samt lägre bilskatt, från 3000 till 500 kr/år!!!
Vi har lämnat Trygghansa för en billigare hem-och bilförsäkring och minskat månadskostnaden med 50%!

Elen läggs på hyran så där kan vi inte ändra ngt.

Men har bundit bolånen och fått ner kostnaden med ca 800 kr/månad och istället börjat amortera 500 kr på det minsta bolånet!
Jag granskar också vilka erbjudande min butik lämnar och gör inköpslistor, vilket sparar mycket pengar och tid. Ser inte många i butiken som har någon form av inköpslista, utan de flesta verkar handla helt planlöst. Jag brukar också köpa på mej sådant som går att förvara, och som jag vet går åt, när det är bra pris.
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Tack för alla värdefulla bra tips som är behjälpliga oavsett situation. Att vara sparsam med sina egna och jordens resurser är alltid behövligt. Jag kämpar på, ett steg framåt, två tillbaka. Ett extremt jobbigt år som många andra år men med några procents bättre mentalt tillstånd. Kanske dels pga ledighet i förra veckan eller pga går det åt helvete så har jag iallafall försökt uttömma alla mina möjligheter. Och då får man faktiskt vara nöjd för det. Jag lever för helgerna, inte för att vardagen är obetydlig men tråkigt jobb som jag behöver byta till annat men orkar inte just nu och på helgerna slipper jag post, e-post och samtal och därmed minskar ångesten. Så är det just nu. Vad kan vi mer hitta på för "överlevnadstips/strategier"?
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
Idag är en dålig dag. Imorgon säkert bättre. Och sen är det helg och man får vila från eländet. Trodde aldrig att målet med mitt liv som vuxen skulle vara att varje dag utan brev från kfm är en seger eller att varje gång en förfrågan försvinner från UC är också en seger. Vilket patetiskt liv jag lever :(
 

Geggam

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
26 December 2015
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
15
Poäng
52
Sluta låna mer och lägga av. du kommer att ordna med ditt liv så länge du inte låna mer.
 

ljht

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
26 Januari 2015
Meddelanden
579
Mottagna reaktioner
205
Poäng
407
Idag är en dålig dag. Imorgon säkert bättre. Och sen är det helg och man får vila från eländet. Trodde aldrig att målet med mitt liv som vuxen skulle vara att varje dag utan brev från kfm är en seger eller att varje gång en förfrågan försvinner från UC är också en seger. Vilket patetiskt liv jag lever :(

En stor styrkekram! Förstår så väl hur du känner, mitt liv är exakt likadant :( I mina starka stunder brukar jag tänka att den dagen jag kommer ur det här kaoset så kommer jag att vara så oerhört tacksam. Tänk att få leva utan den här ångesten och stressen över ekonomin. Att slippa vara rädd för brevbäraren. Idag får jag ärligt talat ångestpåslag om jag möter en postbil när jag är ute och kör, behöver inte ens vara i närheten av mitt hem. Längtar också alltid till helgen av just den anledningen. Men tänk så skönt Tigerkatten när vi tagit oss igenom det här en gång för alla. Är just nu i en period där jag har svårt att vara positiv och tänka framåt men tror att vi måste försöka se ljuset i tunneln, även om det är väldigt långt borta just nu (iaf för min del)

Kram
 

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 371
Poäng
967
En stor styrkekram! Förstår så väl hur du känner, mitt liv är exakt likadant :( I mina starka stunder brukar jag tänka att den dagen jag kommer ur det här kaoset så kommer jag att vara så oerhört tacksam. Tänk att få leva utan den här ångesten och stressen över ekonomin. Att slippa vara rädd för brevbäraren. Idag får jag ärligt talat ångestpåslag om jag möter en postbil när jag är ute och kör, behöver inte ens vara i närheten av mitt hem. Längtar också alltid till helgen av just den anledningen. Men tänk så skönt Tigerkatten när vi tagit oss igenom det här en gång för alla. Är just nu i en period där jag har svårt att vara positiv och tänka framåt men tror att vi måste försöka se ljuset i tunneln, även om det är väldigt långt borta just nu (iaf för min del)

Kram

Fina medmänniska. Vad jag önskar att vi slapp detta. Vi får iaf peppa varandra längs vägen. Kram.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp