Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nu måste ett val göras

Nu är korthuset nära att falla och jag är en blandning av ” det kanske finns en chans att klara det” mot ” inse nu att det inte går och ta tjuren vid hornen och släpp allt”.
Har blanco för 1.2 miljoner men det är inte dom som sänker mig utan de sms lån som ligger hos inkasso. Det är sista halvåret nu de hamnade där, vilket först kändes nästan bättre, gjorde upp betalningsplan men så kom ytterligare en skuld dit och då höjde dom . Så tot betalar jag till inkasso ca 19 tkr/ mån, vilket jag inte klarar.. betalar ju även mina ordinarie lån och räkningar utöver. Försökt omförhandla ( Gothia) men dom menar att dom kan ta ut den summan. Tot skuld på Gothia- 89 tkr, hos övriga ca 90 tkr. Det går inte runt! Samtidigt räknar och räknar jag, jämkar t.om i överkant, jobbar heltid, tar extrapass, om jag kaaanske kan klara det..
Man kan ju aldrig veta såklart, men skuldsanering är nog inte otänkbart att bli beviljad, det enda som skrämmer mig från kronofogden är förlorad möjlighet till att ev byta bostad v.b. Kan ej prova samla inkasso då Svea inkasso tog en uc förra året så ligger på 60% i betyg! Inkomst ca 600 tkr. Är 45 år.

Köp dig tid och förhandla med alla dina inkassobolag om att tillfälligt sänka månadsbelopp (under 6 månader).
Ring till övriga långivare och se om de kan förlänga avbetalningstiden för dina lån (då får du lägre månadsbelopp) och sen utnyttja alla dina amorteringsfria månader du kan få och lägg de pengarna på inkassoskulderna, alt lägg de på ett separatkonto i fall du får tillfällig sänkning av beloppet, så har du lite i reserv när det är dags att höja.
Min erfarenhet är att jag har blivit beviljad sänkning av månadsbelopp av i princip alla olika inkasso jag haft utom Intrum under 6 månader men de 6 månaderna gått så har inget inkasso höjt till det ursprungliga beloppet, vet inte om det beror på att jag haft tur men så har det varit.

Köp dig tid och förhandla med alla dina inkassobolag om att tillfälligt sänka månadsbelopp (under 6 månader).
Ring till övriga långivare och se om de kan förlänga avbetalningstiden för dina lån (då får du lägre månadsbelopp) och sen utnyttja alla dina amorteringsfria månader du kan få och lägg de pengarna på inkassoskulderna, alt lägg de på ett separatkonto i fall du får tillfällig sänkning av beloppet, så har du lite i reserv när det är dags att höja.
Min erfarenhet är att jag har blivit beviljad sänkning av månadsbelopp av i princip alla olika inkasso jag haft utom Intrum under 6 månader men de 6 månaderna gått så har inget inkasso höjt till det ursprungliga beloppet, vet inte om det beror på att jag haft tur men så har det varit.
Tack snälla för svar. Jag nämnde inte det men har nu haft tillfällig sänkning av amortering på ngr av mina blancolån under en tid av 4 mån, som löper ut nästa månad. Ska ta en vända till med inkasso företagen, känns som ngr haft mer tur. Har ju inget att förlora även om dom menat innan att det inte är möjligt att betala mindre..

Tack snälla för svar. Jag nämnde inte det men har nu haft tillfällig sänkning av amortering på ngr av mina blancolån under en tid av 4 mån, som löper ut nästa månad. Ska ta en vända till med inkasso företagen, känns som ngr haft mer tur. Har ju inget att förlora även om dom menat innan att det inte är möjligt att betala mindre..
Som du själv säger, du har inget att förlora på att försöka, så ut i strid :tummen:
Vilka inkasso har du förutom Gothia?

Tycker du kan försöka med Gothia igen, säg som det är, att du har inkassokostnader på 19 k per månad plus andra lån, att kalkylen inte går ihop och du riskerar Kf. Det är viktigt att poängtera när man pratar med inkassobolagen att du vill göra rätt för dig men att det JUST NU går inte ihop, fråga de rakt ut vilken hjälp de kan erbjuda om de vägrar tillfällig sänkning. Man måste strida för sin sak och samtidigt låta ödmjuk. Vägrar de så lägger du i en högre växel och säger att du önskar att deras kravavdelning får titta på ditt ärende och se om det finns NÅGOT de kan hjälpa till med. Tills du kommer på fötter.
Hade jag skrivit ner alla mina samtal med alla möjliga inkasso de senaste 12 åren då hade det lätt räckt till en bok.

Å andra sidan är fördelen att du betalar så stora summor till inkasso att skulderna minskar snabbare.
Kommer du kunna gå runt om inget ändras? I så fall är det bara kämpa på.
Går du inte runt måste du prioritera bland dina skulder, t ex har jag alltid prioriterat att först betala in på de krediter man kan ta ut för att kunna betala andra lån. Alltså man använder samma pengar två ggr. Samma med kreditkort, har du kreditkort du betalar på så kan du använda pengarna igen till att betala på andra räkningar som hyra, telefon, en del avbetalningar.
Jag använder Billhop, dock godkänner de inte betalningar till låneinstitut, inkasso och liknande så där lägger jag in hyran och Tele2 och sånt.
Även Billender har börjat med en sån tjänst, att om man har utrymme på sina kreditkort så kan man använde det till att betala räkningar. Har inte provat Billender på det sättet utan använder deras "vanliga"tjänst att betala räkningar och hittills har de godkänt betalningar till inkasso och lån utan problem, dock får varje räkning inte vara högre än 1500 kr och max kredit man kan få är 5000 kr.
Det här är bara några knep att ta till för att hålla sig flyttande.

Tycker du kan försöka med Gothia igen, säg som det är, att du har inkassokostnader på 19 k per månad plus andra lån, att kalkylen inte går ihop och du riskerar Kf. Det är viktigt att poängtera när man pratar med inkassobolagen att du vill göra rätt för dig men att det JUST NU går inte ihop, fråga de rakt ut vilken hjälp de kan erbjuda om de vägrar tillfällig sänkning. Man måste strida för sin sak och samtidigt låta ödmjuk. Vägrar de så lägger du i en högre växel och säger att du önskar att deras kravavdelning får titta på ditt ärende och se om det finns NÅGOT de kan hjälpa till med. Tills du kommer på fötter.
Hade jag skrivit ner alla mina samtal med alla möjliga inkasso de senaste 12 åren då hade det lätt räckt till en bok.

Å andra sidan är fördelen att du betalar så stora summor till inkasso att skulderna minskar snabbare.
Kommer du kunna gå runt om inget ändras? I så fall är det bara kämpa på.
Går du inte runt måste du prioritera bland dina skulder, t ex har jag alltid prioriterat att först betala in på de krediter man kan ta ut för att kunna betala andra lån. Alltså man använder samma pengar två ggr. Samma med kreditkort, har du kreditkort du betalar på så kan du använda pengarna igen till att betala på andra räkningar som hyra, telefon, en del avbetalningar.
Jag använder Billhop, dock godkänner de inte betalningar till låneinstitut, inkasso och liknande så där lägger jag in hyran och Tele2 och sånt.
Även Billender har börjat med en sån tjänst, att om man har utrymme på sina kreditkort så kan man använde det till att betala räkningar. Har inte provat Billender på det sättet utan använder deras "vanliga"tjänst att betala räkningar och hittills har de godkänt betalningar till inkasso och lån utan problem, dock får varje räkning inte vara högre än 1500 kr och max kredit man kan få är 5000 kr.
Det här är bara några knep att ta till för att hålla sig flyttande.
Tack! Jag ska kontakta inkasso igen och pröva dina råd! Det är liksom sista chansen nu.. jag har hos Svea, Intrum, Sergel och ngt mer jag inte minns namnet på. Det går inte runt alls i dagsläget. Har gjort tidigare så som du gällande krediter, betalt och sen använt igen, har dock bara 2 kvar, resten är hos inkasso. Känns lite surt att hamna hos kronofogden pga inkasso skulderna på knappt 200 tkr, missförstå mig rätt, det är mkt pengar men då jag tjänar hyfsat så får jag bara komma ikapp mig och lite humanare plan så löser jag det relativt fort, tror även att om jag hade hållit mig flytande till Okt då Svea förfrågan försvinner blir mitt betyg också annat. Stort tack för din hjälp, uppskattas!

Svea och Intrum är inte direkt kända för att vara hjälpsamma tyvärr.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp