• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ny AB leasing - personlig borgen men noll taxerad

J

Jämten

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Min fru har precis kört igång hennes nya AB. Vet dock om att hon kommer ha en bra omsättning med bra vinst.

Hon behöver leasa eller köpa en bil till sitt ab och är redo att gå i personlig borgen. Dock har hon ingen taxerad inkomst senaste åren. Kan det tänkas bli möjligt ändå? Billig bil kanske? Var rekomderas att det kan tänkas gå?

Inga skulder och inga ff - Helt tom UC
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hej!

Min fru har precis kört igång hennes nya AB. Vet dock om att hon kommer ha en bra omsättning med bra vinst.

Hon behöver leasa eller köpa en bil till sitt ab och är redo att gå i personlig borgen. Dock har hon ingen taxerad inkomst senaste åren. Kan det tänkas bli möjligt ändå? Billig bil kanske? Var rekomderas att det kan tänkas gå?

Inga skulder och inga ff - Helt tom UC

Det behöver nog vara någon mer eller någon annan som går i borgen, jag tror inte någon leasar ut till någon där inget annat än ägarens ord indikerar att betalningsförmåga finns
 

Kolja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Det behöver nog vara någon mer eller någon annan som går i borgen, jag tror inte någon leasar ut till någon där inget annat än ägarens ord indikerar att betalningsförmåga finns
Men bilen finns ju som säkerhet. Behövs det att någon går i borgen ändå?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Men bilen finns ju som säkerhet. Behövs det att någon går i borgen ändå?
Men det handlar väl om att verifiera att det finns inkomst som kan betala leasingkostnaden. De är väl inte så sugna på att lämna ut en bil och sedan ta tillbaka den efter en månad eller två för att det inte fanns inkomst att betala med.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Men bilen finns ju som säkerhet. Behövs det att någon går i borgen ändå?

Har man ingen inkomst så lär det väl behövas. Annars skulle ju vilken a-lagare som helst kunna leasa en bil och leka runt med ett tag, kanske slakta, hyra ut i andra hand eller sälja vidare för export till Östeuropa.

Betalar inte kunden så är bilen en säkerhet, ja visst, men hur dyrt och/eller krångligt är ett återtagande? Hur mycket är säkerheten värd om bilen är skadad?

Att leasingtagaren har en inkomst är i sig en rätt bra säkerhet...
 

Kolja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
39
Poäng
137
Har man ingen inkomst så lär det väl behövas. Annars skulle ju vilken a-lagare som helst kunna leasa en bil och leka runt med ett tag, kanske slakta, hyra ut i andra hand eller sälja vidare för export till Östeuropa.

Betalar inte kunden så är bilen en säkerhet, ja visst, men hur dyrt och/eller krångligt är ett återtagande? Hur mycket är säkerheten värd om bilen är skadad?

Att leasingtagaren har en inkomst är i sig en rätt bra säkerhet...
Absolut!
Men att man har en trovärdig affärsidé borde räcka ganska långt tänker jag. Borgensman för leasingbil i ett aktiebolag låter som mycket mer än vad jag hade trott.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Absolut!
Men att man har en trovärdig affärsidé borde räcka ganska långt tänker jag. Borgensman för leasingbil i ett aktiebolag låter som mycket mer än vad jag hade trott.

Inte utan omsättning.

Affärside: Frisörsalong
Typiskt stadig ganska konstant inkomst tänker jag.

Men finns inga kunder pga corona och personen inte kan klippa så är det ju lite sämre, även om iden är bra
 
J

Jämten

Gäst
Poäng: 0
Tack för svar.

Låter rimligt att personlig borgen krävs iom att bolaget är nytt. Verksamheten har bedrivits som enskild firma med ganska bra omsättning, därför vet vi att bolaget kommer att ha råd med leadingkostnaden samt även förmånskatten.

Gällande borgensmannen. Det är vad jag har förstått inget krav att personen skall vara en del i bolaget?

Fick idag en ganska bra offert på en helt ny A4 avant 2021 som vi funderar på att gå vidare med. Önskar bara att det blir inget krav på kontantinsats eftersom vi sparar just nu för köp av affärsfastigheten som vi driver vår verksamhet i.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Tack för svar.

Låter rimligt att personlig borgen krävs iom att bolaget är nytt. Verksamheten har bedrivits som enskild firma med ganska bra omsättning, därför vet vi att bolaget kommer att ha råd med leadingkostnaden samt även förmånskatten.

Gällande borgensmannen. Det är vad jag har förstått inget krav att personen skall vara en del i bolaget?

Fick idag en ganska bra offert på en helt ny A4 avant 2021 som vi funderar på att gå vidare med. Önskar bara att det blir inget krav på kontantinsats eftersom vi sparar just nu för köp av affärsfastigheten som vi driver vår verksamhet i.


men har hon kört i enskild firma och har ingen taxerad inkomst ändå..?
Vad är det för typ av verksamhet?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Jag antar att det är ännu bättre om det är någon som inte är kopplad till bolaget som är borgensman, men det beror väl på varje finansbolag hur dom vill ha det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp