Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nya lån till kronofogden

Aktiv medlem
Poäng: 6
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Hej. Jag ska försöka förklara läget så bra jag kan.
Min sambo har vart i lånefällan i flera år, tagit lån för att lösa lån, levt på krediter för att pengarna aldrig räckt till osv.
jag hade 0kr i lån i början av 2021. 2021 april hjälpte jag honom att stå som medsökande på ett samlingslån runt 300.000
Situationen efter samlingslånet var fortsatt ohållbar, han fick inga fler lån så jag gick med på att ta lån i mitt namn för att försöka underlätta för honom, dra ner på kostnaderna osv osv. Det resulterade i att jag tagit lån på 200-230.000 kr som är hans.
när vi tagit dessa lånen på dryga 200.000 totalt (många olika kreditgivare) så har vi valt tillsvidareanställning i ansökningarna, jag har ingen tillsvidareanställning jag jobbar på timmar, 75%. Nästan allt av dessa 200.000 är taget bara nu i höst/vinter. Nu har han insett och tagit beslutet som jag håller med om att släppa allt till kronofogden och gå på utmätning i något år och försöka få en sanering. Detta innebär att jag också måste släppa allt, så jag släpper 230.000 ungefär till fogden sen vet jag inte vad som händer med lånet på dryga 300.000 som vi båda står på.
Nu har jag förklarat läget och till min fråga.
Kan jag åka på konsekvenser för att alla lån är nästan helt nya, samt att jag valt tillsvidareanställning vid ansökningarna? Isåfall hur vanligt är det att man får konsekvenser? Vad är det för konsekvenser? Har läst allt möjligt om att bankerna kan polisanmäla mig för bedrägeri osv och blir rädd av tanken.

vilken skit sambo kan dom flesta tycka. Ja det tycker han med, finns ingen som har större ångest än honom nu kan jag lova er, han mår inte bra utav vart detta lett. Att jag kommer ha skulder hos kfm berör mig inte speciellt mycket så länge dom försvinner om några år. Han har själv kommit med förslaget att polisanmäla sig själv för id kapning/bedrägeri för att rensa mig OM det är så att jag kan få allvarliga konsekvenser.
Om någon vart med om liknande eller vet vad som kan väntas dela med er, snälla.
Tack för att ni läste

Min sambo har vart i lånefällan i flera år, tagit lån för att lösa lån, levt på krediter för att pengarna aldrig räckt till osv.
jag hade 0kr i lån i början av 2021. 2021 april hjälpte jag honom att stå som medsökande på ett samlingslån runt 300.000
Situationen efter samlingslånet var fortsatt ohållbar, han fick inga fler lån så jag gick med på att ta lån i mitt namn för att försöka underlätta för honom, dra ner på kostnaderna osv osv. Det resulterade i att jag tagit lån på 200-230.000 kr som är hans.
när vi tagit dessa lånen på dryga 200.000 totalt (många olika kreditgivare) så har vi valt tillsvidareanställning i ansökningarna, jag har ingen tillsvidareanställning jag jobbar på timmar, 75%. Nästan allt av dessa 200.000 är taget bara nu i höst/vinter. Nu har han insett och tagit beslutet som jag håller med om att släppa allt till kronofogden och gå på utmätning i något år och försöka få en sanering. Detta innebär att jag också måste släppa allt, så jag släpper 230.000 ungefär till fogden sen vet jag inte vad som händer med lånet på dryga 300.000 som vi båda står på.
Kan jag åka på konsekvenser för att alla lån är nästan helt nya, samt att jag valt tillsvidareanställning vid ansökningarna? Isåfall hur vanligt är det att man får konsekvenser? Vad är det för konsekvenser? Har läst allt möjligt om att bankerna kan polisanmäla mig för bedrägeri osv och blir rädd av tanken.

vilken skit sambo kan dom flesta tycka. Ja det tycker han med, finns ingen som har större ångest än honom nu kan jag lova er, han mår inte bra utav vart detta lett. Att jag kommer ha skulder hos kfm berör mig inte speciellt mycket så länge dom försvinner om några år. Han har själv kommit med förslaget att polisanmäla sig själv för id kapning/bedrägeri för att rensa mig OM det är så att jag kan få allvarliga konsekvenser.
Tack för att ni läste
Kan ge dig några svar. Eftersom du ljugit i din låneansökan för banken så blir det naturligtvis konsekvenser för det. Vidare så blir det inte utmätning "nått" år, förbered dig på flera, flera år, sen är du spärrad i tre år efter dina skulder är betalda.
Ta det inte för givet att ni får SS, man kan inte bara skaffa skulder och tro att man får SS speciellt inte när man ljugit medvetet i sin låneansökan
Låter det hårt? Ja, det gör det kanske, men det är så det fungerar.
Naturligtvis så förfaller lånet på 300000 också till kronisk.

Med all respekt för situationen så känns det lite naivt när jag läser "utmätning nåt år och försöka få skuldsanering".
Jag skulle tro att det blir utmätning en längre period och att bli beviljad skuldsanering med lån tagna nyligen samt inte varit sanningsenlig i ansökan känns långt borta.

Vad avser konsekvenser för att tagit lån med felaktiga uppgifter vet jag inte.

Med all respekt för situationen så känns det lite naivt när jag läser "utmätning nåt år och försöka få skuldsanering".
Jag skulle tro att det blir utmätning en längre period och att bli beviljad skuldsanering med lån tagna nyligen samt inte varit sanningsenlig i ansökan känns långt borta.

Vad avser konsekvenser för att tagit lån med felaktiga uppgifter vet jag inte.
Kan ge dig några svar. Eftersom du ljugit i din låneansökan för banken så blir det naturligtvis konsekvenser för det. Vidare så blir det inte utmätning "nått" år, förbered dig på flera, flera år, sen är du spärrad i tre år efter dina skulder är betalda.
Ta det inte för givet att ni får SS, man kan inte bara skaffa skulder och tro att man får SS speciellt inte när man ljugit medvetet i sin låneansökan
Låter det hårt? Ja, det gör det kanske, men det är så det fungerar.
Naturligtvis så förfaller lånet på 300000 också till kronisk.
Menade inte på att låta naiv på något vis. Vi är medvetna om att det är många tuffa år framöver.. det är ju bara lånen som han tagit i mitt namn som han ’ljugit’ om inkomst/anställning. Lön har ju funnits men har inte vart under en fast anställning.

Menade inte på att låta naiv på något vis. Vi är medvetna om att det är många tuffa år framöver.. det är ju bara lånen som han tagit i mitt namn som han ’ljugit’ om inkomst/anställning. Lön har ju funnits men har inte vart under en fast anställning.
Men det är ju inte han som har tagit lån 230000 i ditt namn du har ju själv tagit i ditt eget namn OM han inte har förfalskat ditt namn? Men, det hade han ju tydligen inte. Du visste om att din anställnings% inte täckte låneansökan, därför ljög du om det. Det är naturligtvis inte bra och jag vet faktiskt inte om banken arkiverar att du farit med osanning och hur länge i så fall. På ett sätt så kan jag förstå hur det blir så, ni är inte ensamma om att försöka hålla en snygg fasad utåt, men när den fasaden rasar så rasar den ordentligt.
Jag märker att du inte riktigt hur det fungerar när "festen" skall betalas, det är inget barnkalas precis som ska betalas?
En positiv sak är iallafall är att ni sätter stopp för festen. Det löser sig inte att betala lån/krediter med nya lån/krediter.
Felet du gjorde var att ta lån för att hjälpa honom, speciellt när du visste att han inte kunde få nya själva.

Men det är ju inte han som har tagit lån 230000 i ditt namn du har ju själv tagit i ditt eget namn OM han inte har förfalskat ditt namn? Men, det hade han ju tydligen inte. Du visste om att din anställnings% inte täckte låneansökan, därför ljög du om det. Det är naturligtvis inte bra och jag vet faktiskt inte om banken arkiverar att du farit med osanning och hur länge i så fall. På ett sätt så kan jag förstå hur det blir så, ni är inte ensamma om att försöka hålla en snygg fasad utåt, men när den fasaden rasar så rasar den ordentligt.
Jag märker att du inte riktigt hur det fungerar när "festen" skall betalas, det är inget barnkalas precis som ska betalas?
En positiv sak är iallafall är att ni sätter stopp för festen. Det löser sig inte att betala lån/krediter med nya lån/krediter.
Felet du gjorde var att ta lån för att hjälpa honom, speciellt när du visste att han inte kunde få nya själva.
Jo det är han. Han har gjort alla ansökningar och han har signerat i mitt BankID. Nej jag fattar att det ska betalas jag undrar bara helt enkelt om det kan komma fram att just anställningsformen har varit felaktig i ansökningarna eller om man bara släpper allt till fogden och låter dom göra en utmätning & låta det rulla på. Fordringsägarna kommer ju begära att KFM driver in skulden vilket dom får göra, kommer ju gå på utmätning jag undrar bara om det kan komma fram liksom att anställningsformen vart inkorrekt och hurdan det skulle ske

Jo det är han. Han har gjort alla ansökningar och han har signerat i mitt BankID. Nej jag fattar att det ska betalas jag undrar bara helt enkelt om det kan komma fram att just anställningsformen har varit felaktig i ansökningarna eller om man bara släpper allt till fogden och låter dom göra en utmätning & låta det rulla på. Fordringsägarna kommer ju begära att KFM driver in skulden vilket dom får göra, kommer ju gå på utmätning jag undrar bara om det kan komma fram liksom att anställningsformen vart inkorrekt och hurdan det skulle ske
Vet faktiskt inte om det kommer fram när det går till Kronis? Hur bor ni, hyres eller egen fastighet?

Kommer allt fram så bör du åka dit för bedrägeri eller liknande. Gör du det kan du vänta med ansökan om skuldsanering till år 2030

Kommer allt fram så bör du åka dit för bedrägeri eller liknande. Gör du det kan du vänta med ansökan om skuldsanering till år 2030
Ja, att man ljuger sin anställning ju att vilseleda banken. Men svårt att upptäckas.

Det var ord, men inga visor. Hårt, men jag trodde också nått liknande.
Finns ingen anledning att linda in det.
Jag antar att man räknat med risken när man gjorde det och gladeligen tar ansvar för eventuella följder.

Risken att ertappas med det är ju iof vid utmätning. Om förfrågan kring inkomst och omfattning av arbete skickas till arbetsgivaren ligger du nog risigt till. Speciellt nu med snacket om penningtvätt och att bankerna blir misstänksamma för allt.
Banken vill ju åt sina pengar och upptäcker de detta kommer de vilja ha skadestånd.

En fundering… ni är bara sambo och du har totalt 300.000 + 230.000 kr i ditt namn?
kan inte ett alternativ vara att du försöker ta över det lånet ni står gemensamt på så att bara ditt namn står på totalt 530? Så kan han släppa allt sitt till fogden och du själv gör allt för att betala av lånen som då är dina? Kan du tex gå upp och jobba 100% eller ta ett extra jobb? Kan du sälja saker?
hade jag varit dig hade jag försökt hålla mig undan fogden sen om din sambo inte kan det så är det ju så..

Tack för att ni läste

Du har alltså inte en fast anställning på 75% ?. Finns ju många branscher där man kan vara garanterad en viss mängd timmar t.ex. 30 i veckan, men där själva anställningsformen räknas som fast. Jag skulle nog säga att risken är rätt liten att åka dit på det, banken har ju antingen gått på taxerad inkomst vid låneansökan och om dem garderat sig även velat ha kopia på 3 senaste lönespecifikationerna.

Man kan naturligtvis åka dit för att ha ljugit i ansökan, men skulle säga att det händer väldigt sällan och de fall jag sett så har det mest handlat om personer som blivit uppsagda och tagit lån när dem varit arbetslösa och sagt att dem fortfarande är heltidsanställda. Det är ju extremt ovanligt att banken ringer arbetsgivaren och kontrollerar.

Lånet ni båda står på, är båda betalningsskyldiga på, så det kommer i slutändan hamna på indrivning hos er båda. Har lånen på dig tagits via dit bankid, så räknas det som att du tagit dem oavsett om det är din sambo som använt ditt bankid eller inte.

Du skulle isåfall kunna polisanmäla honom och försöka bli av med dem lånen, men på dig så verkar det som att du var med på att ta lån i ditt namn. Att ta lån för att hjälpa någon med problematik löser nästan aldrig problemet, du blir bara medberoende och sätter dig själv i skiten. Personen med problem behöver ta tag i det, inget annat hjälper.

Har själv en exfru som ställde upp och signera ett lån tillsammans med mig, hjälpte ett halvår, sen åkte man dit med spelberoendet igen och slutade ändå i skilsmässa och skuldsanering.

Åker ni dit för bedrägeri, så blir det väldigt svårt att få skuldsanering, med tanke på att allt är din sambos fel, så hade jag släppt alla hans skulder och månaderna innan han får löneutmätning, använt alla pengar han får över till att betala ner dina skulder, så att dem blir överkomliga och du slipper släppa dina.

Släpper han sina skulder nu, så kan det i bästa fall ta upp flertalet månader innan löneutmätningen startar, ni kanske t.om båda två hinner få tillbaka på skatten och kan använda dem pengarna till att betala ner dina lån.

Jag släppte mina skulder i slutet av juni/början av juli och när jag fick inledande skuldsanering januari månad, så hade dem fortfarande inte startat löneutmätning, eller ens skickat papper om det till arbetsgivaren... Var dock 3+ år sedan, kronofogden kanske är lite effektivare nu...

Har svårt att tro att det är något som ens skulle granskas, möjligtvis om det rört sig om bidrag eller skattemedel. Avtalsbrott är det ju men vad man kan göra med det i efterhand vettetusan, dessutom kommer skulden förmodligen hinna säljas till inkasso innan den går vidare till KFM.

Senast ändrad:
Jag tror inte att det kommer fram att det inte stämde med anställningen.
Dock så får du nog räkna med löneutmätning ett bra tag och kanske tills allt är betalt.

Jag tror inte att det kommer fram att det inte stämde med anställningen.
Dock så får du nog räkna med löneutmätning ett bra tag och kanske tills allt är betalt.
Nej det är inte jättestor risk kanske, men risken finns och då är det bra att man tar följderna med glädje

Det var ord, men inga visor. Hårt, men jag trodde också nått liknande.
Är det så hårt? De allra flesta betalar ju sina skulder själva, så om man inte kan få skuldsanering så är det väl inte direkt synd om en. Man blir ju bara en i mängden som själv får ta ekonomiskt ansvar för sina handlingar.

Nej det är inte jättestor risk kanske, men risken finns och då är det bra att man tar följderna med glädje
Jag tänker ändå att lånebolaget inte har bett om anstallningsintyg och det är nog väldigt sällan man kollar upp det långt efteråt.

Är d inte risk för fängelstraff vid bedrägeri?
Klart det är risk för polisanmälan och åtal vid bedrägerier men tror knappast det i det här fallet. Möjligtvis om banken varit extremt noggrann vid lånehanteringen och man förfalskat anställningsavtal och liknande. Tror det är ganska vanligt att man förskönar sin situation vid låneansökningar, anställningsform, sysselsättningsgrad, vad pengarna ska användas till, skuld till CSN osv osv. Så länge bankernas rutin inte är mer noggrann än så, så kalkyleras den risken. I teorin hade hon ju kunnat bli uppsagd direkt efter bankmötet och alla uteblivna betalningar till borgenär är hursom ett avtalsbrott men inte blir någon åtalad för det.
Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det. Förloraren vid en skuldsanering är den sista i ledet och det är nog väldigt sällan ursprungsutlånaren.

Klart det är risk för polisanmälan och åtal vid bedrägerier men tror knappast det i det här fallet. Möjligtvis om banken varit extremt noggrann vid lånehanteringen och man förfalskat anställningsavtal och liknande. Tror det är ganska vanligt att man förskönar sin situation vid låneansökningar, anställningsform, sysselsättningsgrad, vad pengarna ska användas till, skuld till CSN osv osv. Så länge bankernas rutin inte är mer noggrann än så, så kalkyleras den risken. I teorin hade hon ju kunnat bli uppsagd direkt efter bankmötet och alla uteblivna betalningar till borgenär är hursom ett avtalsbrott men inte blir någon åtalad för det.
Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det.
Men ändå, så obehagligt.

Men ändå, så obehagligt.
Vet man med sig att det inte kommer hålla kanske det inte är så taktiskt smart, men man gör desperata grejer ibland, mänskligt tycker jag. Jag hade själv varit mål för åtal om man kokar ner det isf, som tog ett privat lån för att investera i mitt företag men uppgav till långivaren att jag skulle samla smålån som inte fanns, för att det var en mer fördelaktig ränta. Det lånet ingår i min skuldsanering och utlånaren är min bank än idag.

Är dessutom ganska säker på att lånet kommer bli uppsagt och tas över av ett inkassobolag vid utebliven betalning, och då kvittar det. Förloraren vid en skuldsanering är den sista i ledet och det är nog väldigt sällan ursprungsutlånaren.
Nja, det är ju precis samma sak som gäller även om skulden köps upp av någon annan. Bedrägeriet har ju redan skett.

Ja det kan bli fängelse, beror lite på, men det troliga är att man skulle slippa det, eller att det blir en kort vända.
Oavsett så är det ju något man aktivt valt och gärna tar följderna av.

Ser risken som extremt minimal/obefintlig. Skulle det mot förmodan vara någon som grottar i det hela skulle du enligt mig inte riskera fängelsestraff. Då utgår jag från att du är ostraffad.

Ett ganska bra svar från en jurist gällande fråga när man lämnat felaktiga uppgifter vid låneansökan:

Ett ganska bra svar från en jurist gällande fråga när man lämnat felaktiga uppgifter vid låneansökan:

Eller det här men här är ju personen som frågar arbetslös och har angivit fast anställd

Nja, det är ju precis samma sak som gäller även om skulden köps upp av någon annan. Bedrägeriet har ju redan skett.

Ja det kan bli fängelse, beror lite på, men det troliga är att man skulle slippa det, eller att det blir en kort vända.
Oavsett så är det ju något man aktivt valt och gärna tar följderna av.
Visst, brottet försvinner inte men gör det nog lite mer komplext att styrka till ”bortom rimligt tvivel” och blir ett lån uppsagt pga utebliven betalning borde det ses som att även avtalet är uppsagt (kanske t.o.m. är ett krav för att sälja en skuld, men vet inte) - och vem skulle bli målsägande vid ett sådant åtal, banken eller inkassobolaget. Ingen aning hur deras avtal sinsemellan ser ut vid uppköp av skulder men tror snarare banken skulle få på näsan för otillräcklig kreditupplysning om en sådan situation skulle uppstå.

Och varför ska man ta sina konsekvenser ”med glädje”? :D Två gånger har du skrivit det nu. Det räcker väl att bara ta sina konsekvenser.

Senast ändrad:
Eller det här men här är ju personen som frågar arbetslös och har angivit fast anställd

Precis, det är väl många långivare som får kritik för det där så högt skuldsatta som svenskarna är, och som liten konsument är man rätt skyddad.
Vore kanske däremot en idé med en instans som granskar sådana avtal gentemot bankers ansvar (som är väldigt omfattande i lag) och driva det till att Inkassobolag får köpa den typen av skulder mycket billigare, då kanske det skulle bli lite ändring. Gdpr kanske står i vägen för det dock.

Exakt vad jag skrev innan att bankerna också har ett ansvar och har de ej kollat anställningsavtal så har de också brustit.

Tänka sig, en viss expert här på forumet snackade goja.

Ser risken som extremt minimal/obefintlig. Skulle det mot förmodan vara någon som grottar i det hela skulle du enligt mig inte riskera fängelsestraff. Då utgår jag från att du är ostraffad.

Enda svaret som är rimligt i den här tråden.

Det är typ som när vi försäkringsbolag ska skrämma försäkringstagarna om försäkrat intresse, "Om din dotter lånar bilen och kvaddar den och du inte uppgivit förare under 24 så KAN vi neka dig ersättning för bilen". Rent juridiskt stämmer detta, precis som det stämmer det flera av er skriver om bedrägeri, polisen och anmälningar. MEN, under mina 15 år i försäkringsbranschen har jag hört talas om 2-3 fall där vi nekat ersättning åt en kund med ovan motivering - av cirka 1000-1500 skadeärenden jag känner till. Det är samma med detta. Banken kommer få sina pengar av er och ju längre tid det tar desto mer kommer dom att tjäna på det.

Resterande av inläggen är paragrafrytteri och såpass osannolikt att det egentligen inte ens borde föras till tals.

Trådstartaren - Du har ingenting att frukta rent juridiskt se till att göra rätt för dig och betala tillbaka era skulder så snart ni kan, ni kommer att sova bättre om nätterna.

Intressant att en jurist ger ett så tvärsäkert svar. Det är ju annars paradgrenen dom har, att alltid svara "det beror på"
Jag har sett liknande där det blivit en fällande dom, oavsett hur säker familjens jurist, som inte huvudsakligen jobbar med brottmål är.

Visst, brottet försvinner inte men gör det nog lite mer komplext att styrka till ”bortom rimligt tvivel” och blir ett lån uppsagt pga utebliven betalning borde det ses som att även avtalet är uppsagt (kanske t.o.m. är ett krav för att sälja en skuld, men vet inte) - och vem skulle bli målsägande vid ett sådant åtal, banken eller inkassobolaget. Ingen aning hur deras avtal sinsemellan ser ut vid uppköp av skulder men tror snarare banken skulle få på näsan för otillräcklig kreditupplysning om en sådan situation skulle uppstå.

Och varför ska man ta sina konsekvenser ”med glädje”? :D Två gånger har du skrivit det nu. Det räcker väl att bara ta sina konsekvenser.
Nä det blir lättare om man är positivt inställd till det hela. Ungefär som att ligga i 120 på 100väg, då bör man liksom räkna med det blir böter för det och glatt betala dessa.

Enda svaret som är rimligt i den här tråden.

Det är typ som när vi försäkringsbolag ska skrämma försäkringstagarna om försäkrat intresse, "Om din dotter lånar bilen och kvaddar den och du inte uppgivit förare under 24 så KAN vi neka dig ersättning för bilen". Rent juridiskt stämmer detta, precis som det stämmer det flera av er skriver om bedrägeri, polisen och anmälningar. MEN, under mina 15 år i försäkringsbranschen har jag hört talas om 2-3 fall där vi nekat ersättning åt en kund med ovan motivering - av cirka 1000-1500 skadeärenden jag känner till. Det är samma med detta. Banken kommer få sina pengar av er och ju längre tid det tar desto mer kommer dom att tjäna på det.

Resterande av inläggen är paragrafrytteri och såpass osannolikt att det egentligen inte ens borde föras till tals.

Trådstartaren - Du har ingenting att frukta rent juridiskt se till att göra rätt för dig och betala tillbaka era skulder så snart ni kan, ni kommer att sova bättre om nätterna.

Nja, banken skulle inte få pengarna, där skulle väl sökas skuldsanering?

Jag skulle inte påstå att man inte har något att frukta, men risken är ganska liten.

Är det 200.000 det handlar om? Kan inte tänka mig att man får skuldsanering då?

Är det 200.000 det handlar om? Kan inte tänka mig att man får skuldsanering då?
Nu verkar dom ha inställningen att det är det dom ska ha, antar dom är värd det, eller så.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp