Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Nya regler hos kronofogden?

Vad exakt innebär följande text som är klippt från KF?

Jag uppfattar det som att skatteskulder, böter osv inte längre genererar en betalningsanmärkning direkt?

Nya regler för skulder från den 1 december
Den 1 december 2018 börjar nya regler gälla för skulder till staten och kommuner. Det kan exempelvis gälla obetalda skatter, underhållsstöd eller böter, det vi kallar för allmänna mål.

De nya reglerna innebär att uppgifter om dessa skulder inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.

Jag tolkar det som att man inte längre kan hamna hos KFM för att man är på ett sjukhus i respirator i Thailand eftersom att CSN hamnat dit rakt igenom.
Nu får man ett betalningsföreläggande hem precis som för alla andra skulder som man kan invända innan det hamnar hos KFM rakt av.

Jag tolkar det som att man inte längre kan hamna hos KFM för att man är på ett sjukhus i respirator i Thailand eftersom att CSN hamnat dit rakt igenom.
Nu får man ett betalningsföreläggande hem precis som för alla andra skulder som man kan invända innan det hamnar hos KFM rakt av.

Intressant tolkning. Så är det dock inte.:)
Det handlar om att den "skul att betala" man får inte ska komma tillbaka pga att posten inte kan leverera den, kommer den tillbaka får vi leta adress och ringa arbetsgivare osv för att ev hitta ny adress. Hittas inget så blir det någon sorts sekretess, men inget hinder mot att driva in den.
Allmänna mål restförs som vanligt fortfarande.

Lasseman men denna meningen då : De nya reglerna innebär att uppgifter om dessa skulder inte leder till en betalningsanmärkning förrän du har fått möjlighet att betala eller invända mot kravet.

Hur har du möjlighet att betala eller invända mot kravet om du inte har fått ta del utav ett sådant - som exemplevis i mitt fall?

Ingen större möjlighet att betala om du inte fått brevet, men det går att ha löneutmätning ändå.

Så tolkade jag det också och så borde det egentligen vara. Det är för lätt att få en betalningsanmärkning i proportion mot vad en sådan ställer till med och man är körd flera år framåt.

Intressant tolkning. Så är det dock inte.:)
Det handlar om att den "skul att betala" man får inte ska komma tillbaka pga att posten inte kan leverera den, kommer den tillbaka får vi leta adress och ringa arbetsgivare osv för att ev hitta ny adress. Hittas inget så blir det någon sorts sekretess, men inget hinder mot att driva in den.
Allmänna mål restförs som vanligt fortfarande.
Vad händer med breven med "skuld att betala" som postMord slarvar bort? för två år sedan skickade skatteverket min deklaration 3 gånger pga att den kom bort med posten, fick aldrig den. Tredje gången när jag ringde så sa dem att kommer det inte nu heller får jag hämta den hos dem.
En annan gång var det våra grannar som hade fått ett inkassobrev från Intrum adresserat till mig, grannarna skrev på kuvertet "ursäkta dröjsmålet, vi har varit på semester" och lagt brevet i vår brevlåda men då hade det redan gått till kfm.
Man kan tyvärr inte lita på att viktiga brev kommer fram.

Ja men jag blir inte klokare på Lassemans svar.

Tidigare - Om du befann dig på sjukhus i Thailand (som i mitt exempel) och därmed inte betalat din räkning till CSN så landade den ändå som skuld att betala = anmärkning hos KFM.
Nu verkar det ju inte vara samma sak som gäller.

Tidigare - Om du befann dig på sjukhus i Thailand (som i mitt exempel) och därmed inte betalat din räkning till CSN så landade den ändå som skuld att betala = anmärkning hos KFM.
lasseman menar att det enda skillnaden mot de gamla reglerna gäller brev som posten själva returnerar pga att de inte kan hitta personen på adressen.

Men jag tror att postens slarv med brev där posten inte returnerar breven utan lägger dem i fel brevlådor eller gud vet vart ger större bekymmer för den enskilda individen än breven som returneras av posten.

Skillnaden är att om posten går i retur så gör vi någon registrering som innebär att den döljs för uc med flera.
Det utgör inger hinder för att skulden drivs in, skulden finns fortfarande, själva skulden händer det inget med, bara om den visas eller inte för uc.

Om man är på sjukhus i thailand, sitter häktad i Sverige eller bara struntar i att öppna posten man får på hallmattan blir det ingen skillnad.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp