• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Nytt jobb under skuldsanering

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 854
Mottagna reaktioner
12 599
Poäng
9 787
Jag kommer att hamna på runt 3500-4000 kr i dieselkostnader mot nu 4500-5000 kr i månaden.

Går även ned i lön från 28-29 tusen efter skatt till en 24-25 tusen nå sånt.

Vad du betalar för diesel spelar ingen roll, räkna på 18.50 per mil till och från jobbet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 821
Poäng
1 277
Jag har även liten fritidskörning. Kör en gång i månaden 75 mil utöver jobbet.

Men då vet jag att det är ingen idé att söka nytt jobb under skuldsanering om man går ned i lön, tusen tack
Du måste ju räkna på hur mycket du förlorar i lön och hur mycket du sparar på att minska avståndet till jobbet. Fritidskörningen kan du ju inte räkna med.
Jag bytte jobb under inledande och gick ned lite i lön, men jag kunde visa att mitt betalutrymme inte minskade för jag fick kortare till jobbet och lägre skatt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Ingen säger att det inte kommer gå igenom, men självklart kan det bli svårt att få igenom en sänkt betalplan när man själv medvetet sänker sin lön som gör att borgenärerna får mindre än ursprungligen tänkt.
Handläggarna på KF arbetar ju för både borgenärerna samt gäldenärerna, men tänket är att så mycket som möjligt under betalperioden skall komma borgenärerna tillhanda.
Självklart har du rätten att göra som Du vill, men det innebär inte att betalplanen per automatik justeras. Du kanske isåfall får leva med mindre pengar i fickan… men som sagt, vi är ”lekmän” och vi vet inte… Vi kan bara spekulera… :)
All lycka till vad Du än väljer att göra :)
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
827
Mottagna reaktioner
312
Poäng
497
Det blev inget nytt jobb däremot ligger jag i skilsmsässa och söker ny bostad och i detta fall tror jag att kfm kommer godkänna min omprövning.

Dagens hyra 6002 kr och nettolön 28-29 tusen. Till jobb 8,6 mil.
Nytt boende, hyra 5630 kr och nettolön 28-29 tusen. Till jobb 6,5 mil.

Med det nya boende får jag ett större betalningsutrymme än idag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp