• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Nytt lån inför tillträde- kan det bli problem?

Nyanvändare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Juni 2022
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej,
Jag och min sambo har köpt hus med tillträde på onsdag. Vi har skrivit på och skickat in lånehandlingarna till banken/LF och de har bekräftat att de mottagit dessa och allt är ok inför onsdag. Ett eventuellt problem är att vi tagit ett lån på 70 tusen till en bil. Detta gjordes efter vi varit på banken och lagt upp lånen. Men inser nu att vi inte sagt detta till banken och vi hade inte en tanke på att detta skulle vara något problem. Men kan det vara ett problem?
Blev väldigt osäker nu när jag läste på forumet att banken kan göra en ny kreditupplysning på tillträdesdagen och neka en lånet om men tagit andra lån (?!). Banken har gjort en kreditupplysning i slutet av maj i samband med lånelöfte, men de gjorde ingen kreditupplysning i samband med att lånen las upp eller efter de fått in vårat signerade skuldebrev. Vi ska på tillträdesdagen betala in resterande 5% av kontantinsatsen samt lagfart och pantbrev. Vi har pengar till detta och kvar en buffert på nästan 200K efter pengarna dragits på tillträdesdagen.

Vi har ordnad ekonomi med inga ytterligare lån förutom ett CSN lån på 160K som banken vet om. Vi har tillsammans en inkomst på 70K i månaden. När vi gjort en budget så skulle vi ha minst 22 tusen kvar efter alla utgifter. Har då räknat på en ränta på 5%, amortering, driftkostnad och alla andra av våra utgifter (bilens lån och driftkostnad medräknad) samt sparande till pension.

Känner mig nu stressad på nytt inför tillträdesdagen om banken gör en ny kreditupplysning och sätter sig på tvären för att vi inte informerat om detta innan. Vad är bästa att göra?
Ingenting? Betala av billånet nu direkt? Kontakta banken och informera om detta?

Tacksam för svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Det finns tråd om detta som lagts upp ganska nyligen. Sök information där.
 

Nyanvändare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Juni 2022
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Okej, har sökt runt och hittar bara trådar ang nya UC och bolån/bli nekad. Inte där man tagit nya lån och om det bästa är att lösa lånet direkt eller inte. Men då jag är nyanvändare kanske jag söker fel.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Så nära inpå senaste kreditupplysning är det osannolikt att dom gör en ny.
Hade länsförsäkringar själv vid ett tillträde där det nog gick 2 månader, kan inte minnas att ny upplysning gjordes vid tillträdet.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Ingen fara. LF brukar inte ta en ny kreditupplysning vid tillträdesdagen. Tog själv ett blancolån ett par veckor innan tillträdesdagen och det hände inget. Möjligtvis att samvetet fick sig en törn men dem hade nog inte nekat ändå ifall dom såg det eftersom kalkylen vid det tillfället såg så pass bra ut.
 

Nyanvändare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Juni 2022
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Tack Lasseman och Mike69! Vi hade inte en tanke på att det skulle vara något problem när vi köpte bilen men blev i efterhand jätte orolig. Nu kan jag lugna mig något efter era svar och får avvakta till tillträdesdagen!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 085
Mottagna reaktioner
6 665
Poäng
4 477
Ni behöver inte oroa er. Kommer inte hända ngt och 70 k i sammanhanget är ingenting.
Grattis till husköpet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Dom kommer inte att en ny UC och gör dom detta spelar det ingen roll.
 

Nyanvändare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Juni 2022
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Har bara varit så mycket oro kring allt detta med bostadsköp och sen när jag såg att banken gör den slutliga bedömningen på tillträdesdagen kändes det som en katastrof med bilen.. Men det känns så mycket bättre nu, tack Myra och Terry_ för era svar också!
 

Janus

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
7 Mars 2021
Meddelanden
113
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Den summan bryr dom sig inte om. Absolut inget att oroa sig över. KALPEN som ska gå ihop, och det gör den ju lätt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp