• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Olika upplysningar på Bisnode

T

Tada

Gäst
Poäng: 0
Hej

Jag har sett att det är olika upplysningar på Bisnode likt uc .

En som heter L01 som visar det mesta samt tidigare förfrågningar och en som heter BL11 som enbart visar inkomst och inte tidigare frågeställare . Kanske därför mitt Bisnode betyg sjönk till botten då nordax tog 3 st ff på Bisnode då jag ändrade min fråga på lendo 2 gånger .

Nån som vet mer om detta ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 295
Mottagna reaktioner
13 399
Poäng
8 917
Jag vet inte mer om det men jag pratade om Bisnode här om dagen och fick reda på att bolagen använder sig utav olika beställningar på deras tjänster, exempelvis ser inte alla "scoringen"
 
T

Tada

Gäst
Poäng: 0
Jag vet inte mer om det men jag pratade om Bisnode här om dagen och fick reda på att bolagen använder sig utav olika beställningar på deras tjänster, exempelvis ser inte alla "scoringen"


Intressant

Nordax bank och seven days har tagit L01 på mig och den verkar visa allt .
Inkomst ,tidigare ff , skuldsaldo , fastighetsinnehav m.m

Slantar och Tryggkredit har tagit bl11 och den verkar inte visa allt bara typ inkomst och betalningsanmärkningar
Inget om fastighet eller annat
 

krat

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
19 Augusti 2014
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
126
Poäng
337
Är det lagligt att inte redovisa scoren på upplysningskopian. Man kan ju ställa sig frågan isåfall, vad informerade de mer om som inte står där.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Är det lagligt att inte redovisa scoren på upplysningskopian. Man kan ju ställa sig frågan isåfall, vad informerade de mer om som inte står där.
Nej enligt Datainspektionen måste de informera dig om det.

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kreditupplysningar/

”Varje gång ett kreditupplysningsföretag lämnar ut en kreditupplysning om dig ska du få ett skriftligt meddelande om de uppgifter, omdömen och råd som upplysningen innehåller.”

...omdömen och råd
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
897
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Slantar och extrakosing får garanterat någon annan upplysning som ser score. Blev nekad på grund av dålig score men kollar man kopian i Kivra ser jag ingen score. Lite skumt.
 

krat

V.I.P
Poäng: 337
Blev medlem
19 Augusti 2014
Meddelanden
515
Mottagna reaktioner
126
Poäng
337
Så är det och jag tänker anmäla detta till datainspektionen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp