Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning, behöver hjälp att tänka och räkna!

Hej

Jag går i tankar kring omprövning.
År inne på år 4 av 5 på min skuldsanering, avslutning december 2025.

När jag ansökte om skuldsanering hade jag en lön på 30020 kronor före skatt och har nu landat på 36500 kronor före skatt. Har ännu inte lämnat in om omprövning då jag inte fått så “hög” löneförhöjning. Detta året landade min lönehöjning med 3100 kronor och då går tankarna kring omprövning.

Mina förutsättningar i början av min sanering var.

Inkomst före skatt 30020 kr
Hyra 5149 kr
Normalbelopp 5016 kr
Buffert 1100 kr
Kostnader sjukdom 292 kr
Betala in skuldsanering 11030 kr

Om jag räknar ihop dessa borträknad inkomst så blir det: 22578 kronor

Idag landar mina förutsättningar

Inkomst före skatt 36500 kr
Hyra 5837 kr
Normalbelopp 6096 kr
Fortsatt behov av sjukkostnader

Om jag räknar ihop dessa bortsett från inkomst, buffert samt sjukkostnader: 22963 kronor.

Jag har räknat fram och tillbaka så mina ögon går i kors.
Kan någon som är grym på matte och goda råd, råda mig kring hur jag ska tänka?

Hade ni lämnat in en omprövning? När jag läser på kfm:s hemsida så läser jag “Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad.” Jag ligger nog, där på gränsen och skvalpar!?

Hur hade ni tänkt? Ompröva eller is i magen?

Hej

Jag går i tankar kring omprövning.
År inne på år 4 av 5 på min skuldsanering, avslutning december 2025.

När jag ansökte om skuldsanering hade jag en lön på 30020 kronor före skatt och har nu landat på 36500 kronor före skatt. Har ännu inte lämnat in om omprövning då jag inte fått så “hög” löneförhöjning. Detta året landade min lönehöjning med 3100 kronor och då går tankarna kring omprövning.

Mina förutsättningar i början av min sanering var.

Inkomst före skatt 30020 kr
Hyra 5149 kr
Normalbelopp 5016 kr
Buffert 1100 kr
Kostnader sjukdom 292 kr

Om jag räknar ihop dessa borträknad inkomst så blir det: 22578 kronor

Idag landar mina förutsättningar

Inkomst före skatt 36500 kr
Hyra 5837 kr
Normalbelopp 6096 kr
Fortsatt behov av sjukkostnader

Om jag räknar ihop dessa bortsett från inkomst, buffert samt sjukkostnader: 22963 kronor.

Jag har räknat fram och tillbaka så mina ögon går i kors.
Kan någon som är grym på matte och goda råd, råda mig kring hur jag ska tänka?

Hade ni lämnat in en omprövning? När jag läser på kfm:s hemsida så läser jag “Vi kan bevilja en omprövning av skuldsaneringen om ändringen i din ekonomi är betydande (väsentlig). Som huvudregel ska du ha kvar minst 4 000—5 000 kronor mer per månad.” Jag ligger nog, där på gränsen och skvalpar!?

Hur hade ni tänkt? Ompröva eller is i magen?
Ompröva om det är på gränsen, bättre du gör det än att någon i saneringen gör det så har du din rygg fri och behöver inte tänka på det

Ompröva om det är på gränsen, bättre du gör det än att någon i saneringen gör det så har du din rygg fri och behöver inte tänka på det
Tack för ditt svar. :)
Jag är som sagt virrvarr och mitt sifferminne ställer till det för mig när jag räknar om och om igen. o_O

Då jag ännu inte riktigt vet vad som kommer landa i min plånbok efter skatt är dragen en "vanlig" månad, så har jag svårt att se om jag verkligen är på gränsen.

Denna månad fick jag retroaktivt och nästa månadslön har jag semesterersättning.
Men om jag räknar via en hemsida där jag fyller i min lön, födelseår, kyrkoavgift samt kommun så säger den uträkningen att i min plånbok så ska jag få 27945kr.

Om jag då gör beräkningen 27945 minus hyra, belopp att betala kfm, normalbelopp, buffert så säger den uträkningen 3882 kronor, vilket är mindre än de 4-5000 kronor som man ska söka omprövning för. Så ska jag söka omprövning och ge kfm merjobb som ökar på köerna? Men samtidigt vill jag göra vad som är rätt. Samtidigt så skrämmer det mig att hamna på längsta levnadskostnaderna igen som år 1 av skuldsanering. Förstår ni min virrighet? :facejoy:

Men jag kan räkna tokfel, varav jag behöver någon annans ögon och hjärna till hjälp.

Hyra 5837 kr
Kfm 11030 kr
Normalbelopp 11030 kr
Buffert 1100kr
Summa: 24063 kr
(Har inte räknat med det 292 kronor för sjukvård.)

27945-24063= 3882 kr

Ska jag inte räkna med buffert i min koll om jag bör göra omprövning?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp