Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Omprövning deklaration - skuldsanering

Hej,

jag har skuldsanering sedan några månader tillbaka pågrund av spelberoende. Jag daytradade dock även en del under min tid som spelberoende vilket resulterade i förlustaffärer. Jag har missat att deklarera detta mellan 2021-2023 och det blir en ganska stor summa jag bör få tillbaka om jag omprövar mina deklarationer. Tanken är att ompröva skuldsaneringen så att borgenärerna får dessa belopp. Jag är dock orolig för om det kan bidra till konsekvenser för min skuldsanering? Nämnde under inledande fasen att skulderna berodde på spelberoende utan att specificera att det även inkluderat trading då jag anser att det faller under samma kategori.

Tack på förhand för eventuella tips/synpunkter.

Vad är det för typ av instrument du daytradat? Råvaror, valutor? Eller enbart aktier, index?

Hej,

jag har skuldsanering sedan några månader tillbaka pågrund av spelberoende. Jag daytradade dock även en del under min tid som spelberoende vilket resulterade i förlustaffärer. Jag har missat att deklarera detta mellan 2021-2023 och det blir en ganska stor summa jag bör få tillbaka om jag omprövar mina deklarationer. Tanken är att ompröva skuldsaneringen så att borgenärerna får dessa belopp. Jag är dock orolig för om det kan bidra till konsekvenser för min skuldsanering? Nämnde under inledande fasen att skulderna berodde på spelberoende utan att specificera att det även inkluderat trading då jag anser att det faller under samma kategori.

Tack på förhand för eventuella tips/synpunkter.

Du kan väl ompröva 2028, åtminstone det sista året. När din skuldsanering är slut. Då får du behålla stålarna.

Du kan väl ompröva 2028, åtminstone det sista året. När din skuldsanering är slut. Då får du behålla stålarna.
Jo absolut men är orolig för att skatteverket får info om detta innan jag omprövat. Blir det någon form av straffavgifter eller något som kan påverka skuldsaneringen tror du? Vill inte riskera något.

På Creditsafe/BisnodeUC så syns skatteuppgifterna i 3 år vill jag minnas. Så när 2025s deklaration kommer för 2024 och det är uppdaterat på UC/Bisnode/Creditsafe så kommer bara siffrorna för 2022-2023-2024 synas. Då kan du ompröva 2021.

- När deklarationen kommer 2026 så ompröva 2022
- När deklarationen kommer för 2027 så ompröva 2023.

Eller vänta till efter deklarationen och uppdateringen i kreditbetygen för 2027 och ompröva alla 3 samtidigt.

Så när borgenärerna gör sin kontroll under 2025 så syns inte siffrorna från 2021 (förutsatt dom inte gräver djupt hos skatteverket direkt, vilket jag tvivlar på då dessa siffror redan anses granskade vid skuldsanering och vid godkänande av betalplan etc.)

På Creditsafe/BisnodeUC så syns skatteuppgifterna i 3 år vill jag minnas. Så när 2025s deklaration kommer för 2024 och det är uppdaterat på UC/Bisnode/Creditsafe så kommer bara siffrorna för 2022-2023-2024 synas. Då kan du ompröva 2021.

- När deklarationen kommer 2026 så ompröva 2022
- När deklarationen kommer för 2027 så ompröva 2023.

Eller vänta till efter deklarationen och uppdateringen i kreditbetygen för 2027 och ompröva alla 3 samtidigt.

Så när borgenärerna gör sin kontroll under 2025 så syns inte siffrorna från 2021 (förutsatt dom inte gräver djupt hos skatteverket direkt, vilket jag tvivlar på då dessa siffror redan anses granskade vid skuldsanering och vid godkänande av betalplan etc.)
Men vad händer om skatteverket får uppgifter om detta innan jag omprövar? Skönbeskattning? Viktigaste frågan är ju om skuldsaneringen kan påverkas om dem får nys om att jag daytradat och inte bara gamblat fast jag anser att det är samma sak egentligen.

Det viktiga är inte vad du anser utan vad kronofogdemyndigheten anser. Har du varit uppriktig i din skuldsaneringsansökan?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp