Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning hos KFM – någon fått svar efter ansökan i september?

Jätteskumt, egen omprövning ska väl inte räknas retroaktivt? Så beslutet borde gälla från att dom är klar med omprövningen
Så här svarade Google AI

En egen omprövning av skuldsanering kan ske om dina ekonomiska förhållanden väsentligen och oförutsett förändrats
. En ändring gäller dock som huvudregel inte retroaktivt för redan betalda månadsbelopp, utan från det att beslutet om omprövning fattas. Skuldsaneringen kan ändras om din ekonomi förbättrats eller försämrats avsevärt (ca 500-5000 kr/mån).

• Hur du ansöker: Du ansöker om omprövning hos Kronofogden via deras e-tjänst eller blankett.
  • Omprövning vid sämre ekonomi: Om du fått väsentligt sämre ekonomi (t.ex. sjukdom, arbetslöshet) kan beloppet sänkas.
  • Omprövning vid bättre ekonomi: Om du fått väsentligt bättre ekonomi (t.ex. arv, löneförhöjning) kan beloppet höjas.
  • Tidsgräns: Det finns ingen formell tidsgräns för när du kan begära omprövning, men det ska röra sig om förändringar efter att beslutet togs.
  • Retroaktivt? Kronofogden kan generellt inte räkna om utmätning eller betalningsplaner bakåt i tiden. Ett nytt beslut gäller framåt.

Precis, så jag fattar inte varför du ska ange från när ändringen ska gälla. Väldigt märkligt

Fast man ska inte kunna få retroaktiv höjning på egen omprövning som jag förstått
Jag hittade detta på google AI

Fråga: Retroaktivt höjning på skuldsanering

Ja, en skuldsanering kan ändras (omprövas) om de ekonomiska förhållandena väsentligen förbättras, och detta kan i vissa fall innebära en retroaktiv höjning av betalningarna, eller mer korrekt, att en ändrad betalplan gäller från en viss tidpunkt tillbaka i tiden
.

Här är vad som gäller kring omprövning och retroaktiva effekter:

• Omprövning vid ändrade förhållanden: Om din ekonomi väsentligen förbättras – till exempel genom arv, högre lön eller lotterivinst – kan både du och dina borgenärer (de du är skyldig pengar) ansöka om omprövning hos Kronofogden.
  • Retroaktiv effekt: Om det visar sig att du har haft en väsentligt bättre ekonomi under en tid, kan Kronofogden ändra betalplanen. En borgenär kan begära att ändringen ska gälla retroaktivt från den tidpunkt då den ekonomiska förbättringen inträffade.
  • Nya skulder: Nya skulder som uppstår under skuldsaneringstiden ingår normalt inte i den befintliga skuldsaneringen utan ska betalas utöver den.
  • Borgenärers ansökan: Borgenärer kan ansöka om att ändra villkoren i en pågående skuldsanering om förutsättningarna ändrats.
Viktigt att notera: Om skuldsaneringen inte sköts (minst tre missade betalningar) kan den upphävas (avslutas), vilket innebär att du får tillbaka de gamla skulderna och ränta kan läggas till för perioden saneringen pågick.

För exakta detaljer om din situation rekommenderas att du kontaktar Kronofogden för att se om en eventuell inkomstökning innebär att din betalplan måste omprövas.

Läste lite i skuldssneringslagen men blev inte jätteklokare. Nämndes dock bara att skuldsanering kan förlängas vid borgenärs omprövning, inget specifikt om retroaktiv ändring

Alright, då hänger jag med
Det är nästan mer stressande under pågående sanering än med utmätning emellanåt (missförstå inte, är såklart oerhört glad över saneringen)

Men man tänker ofta "om" och "men" man inte kan betala, eller nåt annat händer :/
Nu hoppas jag ännu mer på avslag. För jag fick besked att sjukvikariatet minskas då min kollega kommer tillbaka 10 timmar i veckan så jag kommer endast ha sjukvikariatet på 15 timmar i veckan. Jag uppdaterat min handläggare via mail med alla uppgifter och nytt avtal som gäller 2 månader. Fick auto svar att hon är tillfälligt frånvarande. Har du hört något?

Nu hoppas jag ännu mer på avslag. För jag fick besked att sjukvikariatet minskas då min kollega kommer tillbaka 10 timmar i veckan så jag kommer endast ha sjukvikariatet på 15 timmar i veckan. Jag uppdaterat min handläggare via mail med alla uppgifter och nytt avtal som gäller 2 månader. Fick auto svar att hon är tillfälligt frånvarande. Har du hört något?
Jag fick svar igår faktiskt. Blev avslag trots 2500 ökat betalningsutrymme! Känns kanon

Hoppas det löser sig för dig!

Jag skickade in ansökan om omprövning i mitten på oktober och fick mail i början av januari.. beslut i slutet på januari och ny plan from nu i februari.

Vet inte vad kronofogden håller på med. Jag skickade in i mitten på september och har fortfarande inte fått något beslut. Skickade in uppgifter till handläggaren via mail för en månad sedan som hon ville ha svar på. Svarade samma dag. Fortfarande inget beslut eller ens återkoppling. 5 månader. Suck.

Vet inte vad kronofogden håller på med. Jag skickade in i mitten på september och har fortfarande inte fått något beslut. Skickade in uppgifter till handläggaren via mail för en månad sedan som hon ville ha svar på. Svarade samma dag. Fortfarande inget beslut eller ens återkoppling. 5 månader. Suck.
De tog nog typ ganska exakt 3 veckor från mailet som jag fick med frågor och som jag svarade på samma dag tills beslutet kom.
Låter länge 5 månader men det är väl pga överbelastning på handläggarna säkert.

Såg någon siffra om målsättning i slutet av året, tror det var typ 25 dagar för att påbörja handläggning av omprövning och 280 dagar för vanliga ansökan

Jag frågade handläggaren när hon ringde mih vad som hade dröjt, och hon sa att borgenärerna ska ju få säga sitt också. Hade tagit tid att få in deras yttranden tydligen

Jag tänkte skicka in omprövning idag med anledning av höjd lön. Fått nytt jobb och tjänar 5000 kr mer. Däremot har övriga levnadsomkostnader och resekostnader också ökat men gör det för säkerhetsskull. Handläggaren bad mig skicka in kompletterande mejl med info om sambos lånekostnader. Detta togs det inte hänsyn till vid min ansökan. Är det någon som varit med om att man tagit hänsyn till det? Jag frågade också om mina borgenärer behöver ta ställning och enligt handläggaren är det KFM som tar beslutet, jag har förstått på vissa inlägg att man väntat på att borgenären ska ta ställning. Ska detta beslut skickas ut till samtliga precis som vid inledandet? Kan borgenär motsätta sig omprövningsbeslutet och kräva att man ska betal mer än vad man i nuläget gör om beslutet visar att man får avslag på sin ompröving?

De tog nog typ ganska exakt 3 veckor från mailet som jag fick med frågor och som jag svarade på samma dag tills beslutet kom.
Låter länge 5 månader men det är väl pga överbelastning på handläggarna säkert.
Får man fråga varför du omprövat och vilka frågor ville de ha svar på? Jag känner mig nojjig över att min ansökan om omprövning ska leda till att saneringen upphävs.

Får man fråga varför du omprövat och vilka frågor ville de ha svar på? Jag känner mig nojjig över att min ansökan om omprövning ska leda till att saneringen upphävs.
Den kan inte upphävas på egen omprövning, så det ska du inte oroa dig för.

Den kan inte upphävas på egen omprövning, så det ska du inte oroa dig för.
Ok, inte ens om man anmäler förändringen flera månader efter? Jag började nytt jobb i höstas. Känner mig extremt orolig nu när ansökan väl är inskickade

God kväll,

Skickade in en omprövning under förra veckan tillsammans med våran budgetrådgivare på kommunen, har ett ökat betalutrymme på 4000:- min fru har ett ökat betalutrymme på 2000:-
Denna ökningen beror på löneökningar samt att vi har sagt upp fritidsplatser för 2 barn.
Detta är innan en kommande flytt som kommer öka våran boendekostnad med ca 2000:-/mån.
Vi valde tillsammans med våran budgetrådgivare att inte ompröva min frus ökade betalutrymme.

Fick mail idag om att omprövningsansökan är mottagen.
beräknad väntetid var 1 månad.

Ser att en stor del av alla som skriver är oroliga för kommande beslut på omprövningar, hur kommer det sig?
Man kan ju som jag tolkat det inte få en avslutad sanering när man själv gör en omprövning, utan man får i vissa fall en justerad betalplan utefter sina ny ekonomiska förutsättningar.

Ok, inte ens om man anmäler förändringen flera månader efter? Jag började nytt jobb i höstas. Känner mig extremt orolig nu när ansökan väl är inskickade
Jag fick ny befattning på jobbet och höjde lönen med typ 4000 kr så jag hade mer betalutrymme därav omprövning.
Jag skickade in precis när jag började på jobbet
De kollar ju med skatteverket vad man tjänat och om man tjänat mer än man uppgett så fick iaf jag frågor om det.
fick fråga om ändringar utgifter/kostnader och anledning till det
Tror inte de va mer än så..

Jag hade dock fått slutlön med obetald semester/ komptid utbetalt på nov lön så de låg högre än vad jag uppgett så de räknade ut nåt snitt som blev lite mer än de nya betalningsutrymmet.
Men jag tänker att det jämnar ut sig.

Problemet är ju dock att en borgenär kan ha hunnit före med sin omprövan om skribenten avvaktat så många månader.
Jag ringde KFM innan och rådfrågade, det lät inte som att någon skickat in utan de rådde mig att göra det själv. Kan inte tänka mig att en borgenär skulle upptäcka det förens föregående års inkomst reggats hos Skatteverket. Det är från sep jag fått höjd lön

Det är ju galet. Förstår inte vad det är som kan dröja
Ja helt vansinnigt. Vet inte vad handläggaren håller på med. 5 mars skrev jag svar till fler frågor hon hade. Inte hört ett ljud sedan dess. Mailade henne i onsdags förra veckan och fortfarande inte fått svar. Så jäkla dåligt.

Jag har t.om skickat bevis på min situation. Avtal, beslut etc.

Så less på denna väntan. Vet inte vad fan handläggaren sysslar med.

Ja helt vansinnigt. Vet inte vad handläggaren håller på med. 5 mars skrev jag svar till fler frågor hon hade. Inte hört ett ljud sedan dess. Mailade henne i onsdags förra veckan och fortfarande inte fått svar. Så jäkla dåligt.

Jag har t.om skickat bevis på min situation. Avtal, beslut etc.

Så less på denna väntan. Vet inte vad fan handläggaren sysslar med.
Konstigt,skickade in i dec fick besked i feb.

Jag gissar kanske semester pga lov nu och att ser fan handläggaren sysslar med är alla andra ärenden.

Senast ändrad:
Det har ju knappast varit semestertider sdn i september. Och sen är väl jun-aug att betrakta som semestertider

Jag gissar kanske semester pga lov nu och att ser fan handläggaren sysslar med är alla andra ärenden.
Fast då ska det inte stå på hemsidan handläggningstid 2-3 månader till beslut. 7 månader är orimligt. Lov nu? Det har hunnit vara höstlov, jullov, sportlov och påsklov. Lägg ihop dom loven så är det 5-6 veckor. Fortfarande ett halvår utan beslut.

Dessutom är det många som sökt omprövning i december och januari som redan fått beslut.

Fast då ska det inte stå på hemsidan handläggningstid 2-3 månader till beslut. 7 månader är orimligt. Lov nu? Det har hunnit vara höstlov, jullov, sportlov och påsklov. Lägg ihop dom loven så är det 5-6 veckor. Fortfarande ett halvår utan beslut.

Dessutom är det många som sökt omprövning i december och januari som redan fått beslut.

Vissa har påsklov denna vecka.

Du får ringa in på slingan och be dom kolla vad det sitter i, kan finnas mängder med orsaker.

Vissa har påsklov denna vecka.

Du får ringa in på slingan och be dom kolla vad det sitter i, kan finnas mängder med orsaker.
Jag har mailat förra veckan. Ringt och talat in på svararen för 2 veckor sedan. Ingen återkoppling. Förstår att det kan vara känsligt för dig då det är din arbetsplats. Men något är ju rejält fel om det går 7 månader utan beslut.

Det tog 4 1/2 månad innan man ens började med mitt ärende.

Jag har mailat förra veckan. Ringt och talat in på svararen för 2 veckor sedan. Ingen återkoppling. Förstår att det kan vara känsligt för dig då det är din arbetsplats. Men något är ju rejält fel om det går 7 månader utan beslut.

Det tog 4 1/2 månad innan man ens började med mitt ärende.

Nä det är inte känsligt för min del. Jag förklarar att det säkert finns orsaker även om du inte håller med.
4.5 månad lät som gaska kort tid innan man började.

Inte alls kort tid. Står på.hemsidan 2-3 månader till beslut.
Uppskattad tid ja och kanske är nu inte säkert det var då.
Men är ju långt fram i tiden så är nog väldigt svårt att uppskatta hur lång tid der tar

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp