Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Omprövning mtp nytt förbehållsbelopp

Hej på er.
Fick ett nyhetsförslag på telefonen idag att förbehållsbeloppet kommer höjas from 1/1-24. Ca 10 procentenheter. Med dagens inflation och utökade kostnader för att ens överleva är jag nog inte ensam om att känna att dessa 10 procent skulle göra skillnad. Framförallt med den stundande vintern.

Så till min fråga:
Är det lönt att göra omprövning endast baserat på detta? Jag har i våras fått en löneförhöjning på ca 1400 före skatt som inte är omprövad, tror ni kfm kommer anse att dessa två tar ut varandra?
Jag har för mig att jag någon gång läst i den massiva skusan-tråden att man inte bör söka omprövning enkomt för ett nytt förbehållsbelopp, minns jag rätt?

Till en annan fråga:
I våras gick min lillebror oväntat bort (mycket därför livet varit på paus och jag varit inaktiv framförallt här), med detta har det givetvis tillkommit kostnader för begravning, minnesstund och nu nalkas fakturan för gravstenen. Vi är en rätt stor familj som delat på kostnaderna men jag har behövt låna av syskon till min del mtp att jag lever på existens minimum. Om jag skulle kontakta kfm, tror ni jag skulle kunna få anstånd att åtminstone betala min del av gravstenen från det belopp som annars skulle gått till inbetalning hos dem?

Tack på förhand och ha en fortsatt fin kväll.

/Lazy

Omprövning pga nytt prisbasbelopp tror jag inte är någon större idé, det påverkar alla och skulle bli en otrolig mängd ärenden (och kan inte massomprövas då kfm inte kan initiera omprövning. Man förväntas hantera sånt med löneförhöjning och betalfria månader.

Tråkigt ang din bror. I en skuldsanering finns det ingen anståndsfunktion, så det är ingen idé att fråga eftersom det inte finns någon grund till ett ja.
Det är Omprövning som gäller även i det läget. Vet inte om det är prövat, men det tar ju ett par månader innan du får besked.

Omprövning pga nytt prisbasbelopp tror jag inte är någon större idé, det påverkar alla och skulle bli en otrolig mängd ärenden (och kan inte massomprövas då kfm inte kan initiera omprövning. Man förväntas hantera sånt med löneförhöjning och betalfria månader.

Tråkigt ang din bror. I en skuldsanering finns det ingen anståndsfunktion, så det är ingen idé att fråga eftersom det inte finns någon grund till ett ja.
Det är Omprövning som gäller även i det läget. Vet inte om det är prövat, men det tar ju ett par månader innan du får besked.
Okej, då är det lite som jag misstänkte. Tack för ditt svar.

Tack för omtanken.
Åh, okej.. Jag hade väl en liten förhoppning om att det kanske skulle finnas någon liten klausul om akuta oförutsedda händelser. Men måste jag vänta in en omprövning är det nog lindrigare att låna även till gravstenen och betala tillbaka pö om pö.
Tack för att du tog dig tid att svara!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp